مرتضی بلالی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عملیات راه اندازی مرکز داده سنتر از سال 92 آغاز شده است، اظهار کرد: این مرکز ظرفیت 80 ترابایت فضای ذخیره سازی داده با تمامی امکانات پشتیبانی و امنیتی را دارد.
به گفته وی در مرکز داده های اینترنتی چهارمحال و بختیاری چهار نوع سرویس (Host) شامل وب هاست، سرور مجازی، کولوکیشن (کولوکیشن یعنی به جای اجاره سرویس هاست یا سرور خودتان یک سرور تهیه کرده و آن را در یک دیتا سنتر بگذارید) و سرور فیزیکی به دستگاههای دولتی ارائه خدمات می کند.
وی با بیان اینکه حدود 60 میلیارد ریال اعتبار ملی برای راه اندازی مرکز داده های اینترنتی استان هزینه شده است، افزود: دستگاههای دولتی می توانند سرور داده های اینترنتی خود را در مرکز داده سنتر استان نگهداری و از آن به عنوان یک نسخه بک آپ (Backup) استفاده کنند.
بلای تصریح کرد: انرژی، تجهیزات و امنیت از جمله مهم ترین مسائلی است که برای فعالیت مرکز داده های اینترنتی حائز اهمیت بوده که با توجه به اقیلم چهارمحال و بختیاری این استان می تواند مرکز مناسبی برای داده های بزرگتر (ابر داده ها) باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری افزود: دمای هوای چهارمحال و بختیاری برای خنک نگهداشتن مرکز داده ها مطلوب بوده که باعث کاهش هزینه نگهداری مرکز داده سنتر می شود.
بلالی با بیان اینکه شبکه فیبرنوری کشور با هدف ارتباط بین المللی از چهارمحال و بختیاری عبور می کند، ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان فعال بخش آی تی (IT) وجود سدهای آبی در چهارمحال و بختیاری نیز می تواند منبع خوبی برای تامین انرژی مرکز داده سنتر باشد که حتی می توان از این استان برای مراکز بزرگتر داده های اینترنتی در سطح ملی و بین المللی استفاده کرد.
مراکز داده (دیتا سنتر) به مجموعه ای از سرویس دهنده ها، زیرساختارهای ارتباطی و تجهیزات دسترسی که به منظور ارائه، نگه داری و پشتیبانی از میزبانی سرویس های اینترنتی بکار گرفته شده اند، گفته می شود.
به همین دلیل می توانیم بگوییم خدمات میزبانی وب و سایر سرویس های اینترنتی نظیر Email و FTP، اصلی ترین نقش یک IDC است.
در حال حاضر با رشد سریع اینترنت بر تعداد مراکز داده نیز روز به روز افزوده می شود و تمرکز مراکز داده به دلیل نیاز به خطوط با سرعت زیاد در کشورهایی مانند آمریکا که سرعت زیاد در دسترس است بیشتر است.
خبرنگار: نرگس کریمی**انتشار دهنده:جهانبخش صفری
7361/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.