به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در همایش هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در سالن منابع طبیعی استان اظهار کرد: با وجود تلاش های کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفظ و حراست از عرصه های ملی؛ اما اقدامات انجام گرفته با میزان تخریب ها و دخل و تصرف مردم فاصله زیادی دارد.
وی کشف 143هزار و 650 کیلوگرم چوب جنگلی قاچاق شده، 26تن ذغال و 10تن محصولات فرعی جنگلی نظیر کرفس کوهی(کلوس) و توقیف 400 دستگاه حامل این محصولات از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دو سال گذشته را ارزنده خواند و افزود: میزان قاچاق و تخریب در منابع طبیعی آمار بالاتری دارد که قابل دسترسی نیست از این رو باید در این زمینه اقدامات گسترده تری انجام شود.
سلیمانی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات قهری و مبارزه جدی با قاچاق محصولات جنگلی ادامه داد: با وجود حساسیت بیشتر منابع طبیعی، جدیتی که برای مبارزه با قاچاق کالا در جامعه وجود دارد نسبت به قاچاق محصولات جنگلی مشاهده نمی شود.
وی در ادامه مشارکت جامعه محلی و سازمان های مردم نهاد را راهکار موثری برای حفظ و احیای منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: مسئولان از این ظرفیت در اجرای طرح های مرتعداری، کشت گیاهان داروئی و جنگلکاری ها غافل نشوند.
سلیمانی دشتکی افزود: شیوه های موثری از سوی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی در این زمینه در استان آغاز شده است که کشت گیاهان دارویی در سطح هفت هزار و 100هکتار در سال جاری نمونه ای از این موارد است .
وی بیان کرد: سهم اداره کل منابع طبیعی برای اجرای این طرح دو هزار هکتار تعیین شده بود که این اداره کل 400هکتار افزون بر میزان تعیین شده اقدام به اجرا کرده است.
استاندار با بیان این که برخی اقدامات پیش از انقلاب، بستر کشاورزی در استان را نابود کرد افزود:می توان زمین هایی که در زمان رژیم طاغوت به دلیل شیبدار بودن از کشاورزان گرفته و به دولت واگذار شد را برای اجرای طرح های منابع طبیعی به مردم اجاره داد.
سلیمانی دشتکی، دخل و تصرف مردم در منابع طبیعی را عامل خشکسالی و فرسایش خاک خواند و ادامه داد: تمام تلاش مسئولان باید در جهت ایجاد موازنه مثبت بین احیای منابع طبیعی و تخریب ها بکارگیری شود.
وی، در پاسخ به تقاضای نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان برای ارتقای سطح حقوق و مزایای کارکنان این سازمان بخصوص کارکنان منابع طبیعی اظهار کرد:استانداری امسال توجه ویژه ای به این امر داشته و اعتبارات اداره کل منابع طبیعی نسبت به سال 93 از 27میلیارد ریال به 80 میلیارد ریال رسیده است.
سلیمانی افزود: منابع سازمان جهاد کشاورزی نیز به گونه ای بسته شد که طی دو سال موفق به اجرای 10هزار هکتار طرح های آبیاری تحت فشار شدند.
وی همچنین از توافق استانداری چهارمحال و بختیاری با وزارت نیرو برای اجرای برخی طرح های انتقال آب در استان خبر داد و افزود: بخش عمده ای از اختلاف نظرها رفع شده و در آینده ای نزدیک توافق کامل حاصل می شود.
به گفته سلیمانی اختصاص 10هکتار زمین برای اجرای طرح کشت گل محمدی به شهرداران از دیگر اقدامات دولت در زمینه حمایت از عرصه های ملی استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش از بازگشت هفت هزار و 150هکتار زمین تصرف شده از سوی متجاورزان به دامان بیت المال در دو سال گذشته خبر داد.
علی محمدی مقدم اظهار کرد: این زمین ها در قالب دو تا سه پلاک به ارزش 35هزار میلیارد ریال تصرف شده بود که با پیگیری های اداره کل منابع طبیعی بازپس گیری شد.
وی افزود: به منظور تثبیت مالکیت دولت طرح کاداستر(ثبت سند مالکیت با جزییات کامل) در سطح 150هزار هکتار از زمین های ملی با موفقیت انجام شد.
محمدی مقدم تصریح کرد: 50 هزار هکتار باقی مانده نیز سال آینده همزمان با جشن انفال در قالب طرح کاداستر تثبیت مالکیتی دولتی می شود.
وی اجرای سه هزار هکتار طرح جنگلکاری اقتصادی و مرتعداری در دو سال اخیر، تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی با اعتباری بیش از 10میلیارد ریال وعضویت سه هزار و 800 نفر در سال جاری، راه اندازی 36شرکت و تعاونی جنگلی ، کسب عنوان برتر کشوری در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی در سال های 94 و 95 ، کسب رتبه برتر کشوری در مبارزه با زمین خواری و اطفای حریق و رتبه دوم استانی در صیانت از حقوق شهروندی را از دیگر اقدامات ارزنده منابع طبیعی در حفظ وضع موجود و حراست از عرصه های ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، تجلیل از بهره برداران نمونه، مرتعداران، محافظان منابع طبیعی و جنگل کاران برتر و بازنشسته های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی بهره برداران بخش منابع طبیعی و کاشت نهال توسط استاندار چهارمحال و بختیاری از دیگر برنامه های جنبی همایش روز درختکاری در منابع طبیعی بود.
از 15 تا 21 با عنوان هفته منابع طبیعی در کشور نامگذاری شده که نخستین روز آن به درختکاری اختصاص داده شده است.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و90 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری را مراتع و 307 هزار هکتار را جنگل ها شامل می شود که 86درصد از سطح منابع طبیعی از این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.