به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز دوشنبه در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: این درحالی است که سطح سفره های آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری در این مدت افزون بر 40 متر کاهش یافته است.
وی افزود: هم اینک تامین آب آشامیدنی برخی نقاط چهارمحال و بختیاری به علت کاهش منابع آب با مشکل مواجه شده است.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: تکمیل و بهره برداری پروژه های نیمه تمام حوضه آب چهارمحال و بختیاری بویژه در بخش آبخیزداری و آبخوان داری می تواند در رفع این مشکلات مؤثر باشد.
وی یادآور شد: برخی رویه های غلط در اجرای پروژه های انتقال آب، قطع جنگل ها، برداشت های غیرعلمی و بهره برداری زیاد از منابع طبیعی جزو مهمترین مشکلات بروز خشکسالی ها و افزایش دما در چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اجرای برخی طرح های انتقال آب و حفر تونل را باعث بروز خسارت در منابع آبی این استان اعلام و اظهار کرد: اجرای طرح سد و تونل کوهرنگ 3 باعث خشک شدن برخی چشمه ها و دشت های شهرستان کوهرنگ مانند چشمه مروارید و دشت زرین شده است.
وی گفت: این درحالی است که همزمان با اجرای این پروژه در 25 سال گذشته هیچگونه خدمات رسانی به ساکنان واقع در مخزن سد و تونل کوهرنگ صورت نگرفته است.
سلیمانی دشتکی تاکید کرد: تعیین تکلیف ساکنان واقع در مخزن سدها باید در آغاز عملیات اجرایی پروژه ها مشخص شود.
وی عملکرد اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری را مطلوب دانست و افزود: تعامل، همکاری و حرکت در مسیر فعالیت کارشناسی این اداره کل قابل قبول و شایسته است و همین موضوع باعث شده تا مدیریت بحران های مختلف در هنگام بروز حوادث پیش بینی نشده مطلوب تر شود.
رئیس سازمان هواشناسی نیز گفت: امسال نهمین سالی است که بارندگی ها در ایران از میانگین نرمال بالاتر نرفته است.
داود پرهیزکار تصریح کرد: توسعه کشاورزی، تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، گرمایش جهانی، توسعه شدید صنعت و افزایش گازهای گلخانه ها بویژه دی اکسید کربن از مهمترین علت های خشکسالی است.
چهارمحال و بختیاری از 9 سال گذشته تاکنون دچار خشکسالی، افزایش دما و تغییر اقلیم شده است.
خشکیدگی 70 هزار هکتار جنگل و 200 هزار هکتار مرتع، ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت، فرونشست زمین، کاهش شدید سطح ایستابی در دشت ها، شکل گیری چشمه های گرد و خاک و گسترش پدیده بیابان زایی از جمله آثار و تبعات پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.