به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران استان اظهار کرد: تداوم 9 ساله خشکسالی، تغییر محسوس بارش ها از برف به باران، کاهش نزولات جوی و برداشت های بیش از حد از منابع زیرزمینی، وضعیت آب در چهارمحال و بختیاری را به گونه ای بحرانی کرده که در صورت ادامه این روند در آینده ای نزدیک شاهد به خطر افتادن امنیت کشاورزی و تغذیه مردم خواهیم بود.
وی بیان کرد: در گذشته با وجود کاهش بارش ها و حجم آب های زیرزمینی، برخی مسئولان به جای صدور مجوز برداشت از آب چشمه و رودخانه ها، اقدام به صدور مجوز برداشت آب از منابع زیرزمینی کرده اند.
محمدی مقدم تصریح کرد: با وضعیت کنونی تمامی کارشناسان و متخصصان امر بر سر این نکته تاکید دارند که راهی جز اجرای عملیات آبخیز و آبخوان داری نیست.
وی بیان کرد: در این نوع طرح ها برخلاف سد سازی، با کاهش سرعت آب و افزایش جذب و نفوذ آن در زمین، علاوه بر افزایش سطح منابع زیرزمینی، از فرسایش خاک جلوگیری شده و به حوضه آبخیز در بالادست نیز بدون تغییر اکوسیستم منطقه توجه ویژه شده است.
محمدی مقدم یادآور شد: در این راستا 15 طرح پخش سیلاب در استان مطالعه شده و آماده اجراست که در صورت تامین اعتبار و اجرا، 91 میلیون مترمکعب آب در سفره های زیر زمینی ذخیره می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، فرسایش بالای خاک در این استان را از دیگر مشکلات عرصه های منابع طبیعی برشمرد و افزود: میزان عمق خاک حاصلخیز در کشور حدود پنج سانتی متر است، درحالی که این رقم در چهارمحال و بختیاری حدود 2سانتیمتر است که البته بخش عمده ای از آن نیز به دلیل شیبدار بودن زمین از حوضه آبخیز استان خارج می شود.
علی محمدی مقدم تصریح کرد: با وجود این که ساخت سد، سالانه 9 هزار میلیارد ریال درآمد ناشی از فروش آب و برق، عاید کشور می کند اما به دلیل تجمع خاک در پشت سدها و کاهش عمق آن حدود 650 میلیارد ریال خسارت در پی دارد.
وی بیان کرد: این درحالی است که در دیگر کشورها پیش از اجرای طرح های سد سازی، بر انجام عملیات نشست خاک با توسعه پوشش گیاهی و مالچ پاشی در حوضه بالادست تاکید دارند.
محمدی مقدم با بیان این که برای اجرای طرح های آبخیزداری چهارمحال وبختیاری بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اختصاص پنج درصد از درآمد سدها به طرح های حوضه بالادست رودخانه ها به خصوص در این استان را خواستار شد و گفت: درصورت تامین این میزان اعتبار، سطح آبخوان و سفره های زیرزمینی تا حد قابل توجهی تغذیه می شود.
وی در ادامه حفظ و حراست از مراتع و توسعه پوشش گیاهی در این استان را از دیگر اولویت های اداره کل منابع طبیعی عنوان و اظهار کرد: از فروردین سال گذشته توسعه مرتعی و جنگلی در این اداره کل با حساسیت بیشتری دنبال می شود.
محمدق مقدم افزود: در این راستا مدیریت این مجموعه برای حل اختلافات و کاهش مناقشات بین اداره کل منابع طبیعی و بهره برداران عرصه های ملی، بهره برداری از مراتع برای افراد بومی و با محوریت کاشت گیاهان دارویی متناسب با شرایط منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان وجود دام 3.5 برابری بیش از ظرفیت مراتع بیان کرد: رویکرد این اداره کل توقف ارائه خدمات به دام و تبدیل دامداری به مرتعداری است.
محمدی مقدم افزود: از آن جا که بسیاری از دامداران این استان نگران هستند که در صورت ترک حرفه دامداری، اداره کل منابع طبیعی به بازپس گیری مراتع تحت پوشش آنان اقدام خواهد کرد از ترک دامداری اجتناب می کنند.
وی ادامه داد: در این راستا اداره کل منابع طبیعی با حفظ مالکیت دولت، عرصه های منابع طبیعی را برای کشت گیاهان دارویی در اختیار این بهره برداران قرار می دهد.
وی افزود: سال گذشته یکهزار و امسال 2 هزار هکتار در استان به این امر و یکهزار هکتار برای جنگل کاری اقتصادی اختصاص یافت.
محمدی مقدم ادامه داد: یکهزار و 400 گونه گیاهی شناخته شده در چهارمحال و بختیاری رویش دارد که حدود 300 گونه دارویی و صنعتی است.
وی ادامه داد: از این تعداد 35 گونه منحصر به این استان، ثبت جهانی شده که نیازمند توجه بیشتر و توسعه گونه گیاهی است.
محمدی مقدم بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی از سال گذشته همچنین برای چابک سازی مجموعه در راستای اجرای ماده چهار قانون ساماندهی اراضی ملی، رسیدگی به منابع طبیعی در حریم شهرها به میزان 10هزار هکتار را با حفظ مالکیت این اداره کل به مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی حریم روستاها به مساحت یکهزار هکتار به بنیاد مسکن واگذار کرده است.
وی همچنین افزود: مسئولیت رسیدگی به 10 درصد از مناطق حفاظت شده نیز به اداره کل محیط زیست استان واگذار شده و اداره کل منابع طبیعی با خروج نیروهای گشت خود از این مناطق، علاوه بر حل مشکل کمبود نیرو، تمرکز خود بر مناطق حساس را بیشتر کرده است.
محمدی مقدم در این نشست از بکارگیری 51 نیرو طی 2 سال اخیر در اداره کل منابع طبیعی و افزایش اعتبارات تملک دارایی استان از 27 میلیارد ریال در سال 93 به 70 میلیارد ریال در سال جاری خبر داد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
8125/6021

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.