به گزارش ایرنا، بهمن عسگری سوادجانی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: به تازگی مراسم آیینی شاهنامه خوانی در فرهنگ بختیاری بعنوان یک میراث ناملموس استان توسط شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه حماسه به عنوان یکی از گونه های ادبی در بین اقوام متمدن و صاحب فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: داستانها و روایت شاهنامه نیز از دیرباز در میان بختیاری ها سینه به سینه سپرده می شد و تا عصرحاضر پایدار و ماندگار مانده که از آن به عنوان یکی از آیین های نمایشی بختیاری یاد می شود.
عسگری سوادجانی همچنین از تکمیل پرونده و ثبت متون تهیه شیر سنگی (برد شیر) بعنوان یک میراث ناملموس خبر داد و افزود: یکی از آیین های موجود در فرهنگ بختیاری قرار دادن شیر سنگی (بردشیر) بر مزار چهره های ماندگار، سرشناس، بزرگ و به نام ایل بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال بختیاری با بیان اینکه بردشیر (شیر سنگی)نماد شجاعت، دلاوری، میدان داری و صفات ویژگی های برجسته ای چون هنرمندی در شکار، تیراندازی، جنگ و سوارکاری است، تصریح کرد: وجود شیرهای سنگی امروز بازمانده فرهنگ غنی و سنت پسندیده دیرین است.
به گزارش ایرنا، بیش از 650 اثر تاریخی معنوی و طبیعی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.