شهرام احمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اردک سر سفید و قوی کوچک از بین 150 هزار گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذارانی در تالاب بین المللی چغاخور و گندمان مشاهده شده است.
به گفته وی، آخرین گزارش مشاهده اردک سر سفید در تالاب چغاخور به اواخر دهه 60 بر می گردد و از آن زمان تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده این پرنده نادر وجود ندارد.
وی افزود: قوی کوچک نیز امسال برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شده است.
احمدی اظهار کرد: امسال 4 قطعه اردک سر سفید، 3 قطعه قوی کوچک توسط محیط بانان و کارشناسان این اداره کل مشاهده شده ولی تجربه نشان می دهد که تعداد بیش از این است.
به گفته وی با توجه به اینکه قوی کوچک از نظر بین المللی برنامه حفاظتی خاصی ندارد، اما از حیث اینکه برای اولین بار در تالاب های استان مشاهده شده است، حائز اهمیت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری، مشاهده گونه های جدید در تالاب های استان را نشانه نتیجه بخش بودن برنامه های احیای تالاب ها عنوان کرد.
اردک سر سفید گونه ای اردک کوچک و مهاجر است که از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه های در خطر انقراض قرار گرفته است.
این گونه پرنده بر طبق توافقنامه حفاظت از پرندگان آبی مهاجر آفریقا و اوراسیا جزو گونه های محافظت شده به شمار می رود.
قوی کوچک (قوی تندرا) از قوهای کوچک، زیرگونه های ریز جثه هستند که جمیعت این قو در مناطق شرقی اندکی کوچکترند.
در حالت کلی این پرنده 3 تا هفت کیلوگرم وزن دارد.
قوی کوچک در ظاهر همانندی بسیاری به قوی فریاد کش دارد ولی از نظر جثه از آن کوچکتر است، نوک کوتاه تری دارد و سرش گردتر است.
تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار دارد و این تالاب در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.
تالاب بین المللی چغاخور با مساحت یکهزار و 500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار و تالاب گندمان با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.
خبرنگار: سمیه پناهنده**انتشار دهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7360/6021

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.