سیدهاشم فاطمی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این وضعیت سبب فرونشست ۱۸ سانتی‌متری زمین در این دشت شده است و سطح ایستابی آب با افت ۱۸ متری مواجه شده و چنانچه مدیریت مصرف صورت نگیرد وضعیت دشت ناگوارتر می‌شود.

وی ادامه داد: میزان نفوذ آب کمتر از میزان برداشت آب در این دشت است اما با بسیج همگانی و اراده جدی در راستای مدیریت مصرف آب می‌توان این دشت را احیاء کرد.

فاطمی تصریح کرد: افت شدید آب در دشت‌های استان نه تنها ما را با بحران کمی آب مواجه کرده بلکه در برخی موارد بر کیفیت آب نیز تاثیر منفی گذاشته است.

این کارشناس مسائل آب به وضعیت دیگر دشت‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: دشت خانمیرزا نسبت به سایر دشت‌های استان از وضعیت ناگوارتری مواجه شده است به طوری که هم اینک با فرونشست ۷۰ سانتی‌متری مواجه شده و ۳۰ متر افت سطح ایستابی دارد.

فاطمی، جایگزینی منابع آب سطحی بجای منابع آب زیرزمینی را از مهمترین راهکارهای احیای دشت‌های استان عنوان کرد و افزود: تغذیه مصنوعی دشت‌ها، حفر چاه جذبی، مهار سیلاب‌ها، تغریه آبخوانها و تحول در بخش کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری از دیگر این راهکارها است.

به گزارش ایرنا ، بیش از ۹۰ درصد مصارف چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی است که به سبب خشکسالی‌های اخیر و سوء مدیریت در مصرف آب طی سال‌های گذشته ۵۰ درصد این منابع از دست رفته است.

این استان دارای ۱۰ دشت اصلی است که از این تعداد ۴ دشت ممنوعه بحرانی و ۶ دشت ممنوعه اعلام شده که این وضعیت اجرای طرح تعادل بخشی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

شهرستان شهرکرد با مرکزیت شهرکرد به عنوان مرکز چهامحال و بختیاری بیشترین جمعیت استان را در خود جا داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.