مجید شیرانی روز سه‌شنبه در همایش جنگ نرم و پدافند غیرعامل در حوزه سلامت این استان افزود: یکی از مشکلات بزرگ حوزه سلامت کشور کاهش سطح اعتماد عمومی به دستگاه‌های متولی و نبود اعتماد لازم بین دستگاهی است که می‎تواند در مدیریت موضوعات و جلوگیری از وقوع بحران‌ها به یک تهدید تبدیل شود.

وی ادامه داد: کاهش اعتماد بین‌دستگاهی و همچنین نبود اعتماد مردم به سازمان‌های خدمات‌رسان در مساله این روستا سبب شد تا این موضوع از یک مساله بهداشتی تخصصی به مساله اجتماعی تبدیل شود و دشمن از این مساله سوء استفاده کند.

شیرانی تصریح کرد: تحرکات فضای مجازی سبب دامن زدن به این مساله و تبدیل به آن به یک مساله فرابهداشتی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، اعتمادآفرینی در جامعه را مهمترین عامل مهار بحران‌ها دانست و گفت: آموزش، پیشگیری و برنامه‎ریزی دقیق از دیگر راهکارهای لازم در این حوزه است.

شیرانی با اشاره به اهمیت پدافندغیرعامل در حوزه سلامت، اظهار داشت: وزارت بهداشت یک دستگاه خدمات‌رسان است و علاوه بر اینکه باید در مواقع بحرانی خسارت‌های جانی و روحی را مدیریت کند، باید خود را نیز سرپا نگه دارد از همین رو دارای رسالت مضاعفی است.

وی، تاب‌آوری به موقع و درست در مواجهه با بحران‌ها و بلایا را نیازمند برنامه‌ریزی علمی دانست و گفت: توصیف و تحلیل از امکانات موجود، شناسایی دقیق تهدیدات، ایجاد آمادگی و تجهیز امکانات و منابع مورد نیاز از دیگر الزامات پدافندغیرعامل در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

شیرانی با اشاره به محدودیت منابع و امکانات کشور، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها و تنگناهایی که دشمن در حوزه بهداشت و درمان برای کشور ایجاد کرده است اما هنر مدیریت این است که با همین امکانات محدود بتوان شرایط را به نحو مطلوب پیش برد.

به گزارش ایرنا، از اوایل مهر ماه امسال خبر ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان استان چهارمحال و بختیاری به سر خط اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد که این موضوع علاوه بر جنبه‌های پزشکی و بهداشتی جنبه‌های اجتماعی نیز پیدا کرد.

پدافندغیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.