به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، شهرام احمدی اظهار داشت: در سرشماری فصل مهاجرت پرندگان در سال گذشته، شاهد حضور بیش از ۶۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی با تعداد ۹۰ هزار قطعه در تالاب‌های استان بودیم که از این تعداد حدود ۶۰ هزار قطعه در تالاب بین المللی چغاخور، ۳۰ هزار قطعه در تالاب گندمان، ۳۵۰۰ قطعه در تالاب علی‌آباد و ۲۶۰۰ قطعه در تالاب سولقان زیست می‌کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر ساله با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی زمین پرندگان مهاجر به سمت عرض‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند اذعان داشت: این استان هرساله حدوداً از اواخر مهرماه پذیرای پرندگان مهاجر در تالاب‌ها است.

احمدی ادامه داد: هم اکنون دسته‌های کوچک از کاکائی‌ها، لک‌لک‌ها، حواصیل‌ها، اگرتها و اردک‌ها در حال فرود آمدن در این تالاب‌ها هستند و از اواسط آبان‌ماه حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان به اوج خود می‌رسد و تا قبل از یخ زدگی آب تالاب‌ها در این استان حضور دارند.

وی عنوان کرد: سال گذشته با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در تالاب‌های فلات مرکزی کشور، احیای تالاب گندمان و شرایط مساعد زیستی بیش از ۱۵ گونه همچون پرستوهای دریایی، چوب‌پا، کفچه نوک، انواع آبچیلک، اکراس سیاه و کشیم‌ها در تالاب‌های استان برای اولین بار لانه‌گزینی و زادآوری کردند و در تالاب‌های استان بیش از ۲۵ هزار جوجه پرنده در فصل زادآوری از گونه‌های متفاوت سرشماری شده است.

احمدی در پایان تصریح کرد: طی بازدید صورت گرفته از تالاب‌های استان هم اکنون تعداد ۱۵ هزار قطعه پرنده در تالاب بین المللی چغاخور و ۹ هزار قطعه پرنده در تالاب گندمان زیست می‌کنند. از جمله این پرندگان می‌توان به سسک خاوری، سسک بیدی، سسک شالیزار، سسک جگن زار، سسک نی‌زار، سنقر گندمزار، گلایول نوک سبز، آبچیلک نوک سربالا و اردک مرمری اشاره کرد.
تالاب گندمان با حدود ۱۰۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد.

این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی (لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحت دو هزار و ۴۳۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان، در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1269864
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.