از همین ابتدای گزارش اعلام می‌شود بنا بر حفظ و کرامت انسانی مردم، اسم این روستا تا انتها، در گزارش ذکر نخواهد شد، هرچند متاسفانه برخی از رسانه ها و مسوولان اقدام به آوردن نام این روستا کردند؛ این روستا در شهرستان لردگان از چهارشنبه هفته پیش بر سر زبان‌ها افتاد و برخی از رسانه‌ها بدون حفظ کرامت انسانی نام روستا را در اعلام کردند که تعدادی از اهالی مردم این روستا به ویروس HIV مبتلا شده‌اند.

مردم این روستا در فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری به صورت محدود مشغول گذران روزگار خویش هستند و حتی برخی از روستاییان بارها از نبود امکانات زیرساختی لازم گلایه مند بوده اند.

در بین جوانان این روستا، افراد با استعداد وجود دارد که در دانشگاه های معتبر نیز پذیرفته شده اند و حتی برخی از جوانان روستا دارای استعداد برای رشته های مختلف ورزشی هستند. 

این روستا در چهارشنبه هفته گذشته در پی تجمع مردم روستا مقابل فرمانداری لردگان، انعکاس شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها اقدام به پوشش گسترده در این زمینه کردند و مردم از شیوع ویروس HIV در بین اهالی روستا خبر دادند.

اهالی روستا، دلیل بروز این مساله مهم را استفاده بهیار از سرنگ آلوده و مشترک عنوان کرده اند که باعث بروز این مشکل در بین آنها شده است؛ حتی اهالی روستا اعلام کرده‌اند آماری که در برخی شبکه های مجازی اعلام شده، بیشتر است و حتی چند کودک نیز به این ویروس مبتلا شده اند.

در نهایت پس از رسانه‌ای شدن این مساله، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که ویروس در روستا وجود دارد و افراد تحت نظر و مراقبت بهداشتی هستند.

پیگیری کامل موضوع در دستور کار است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به یک ویروس گفت: شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV، بررسی علل و پیگیری کامل این موضوع در حال انجام است.

مجید شیرانی افزود: از حدود یک ماه قبل در پی شناسایی تعدادی بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای استان، تیم‌های بهداشتی و درمانی تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استان اقدام‌های علمی و تخصصی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از شیوع بیماری آغاز شد.

وی ادامه داد: پیگیری این موضوع کماکان ادامه دارد و در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدام‌های و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علت‌های و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

شیرانی تصریح کرد: به مردم منطقه توصیه می‌شود تا ضمن حفظ خویشتنداری و آرامش خود، اخبار را از رسانه های رسمی پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب در خصوص تعداد افراد مبتلا و علل ابتلای این افراد توجهی نکنند و اطمینان داشته باشند پس از تکمیل پیگیری‌ها، نتایج بررسی‌ها در اسرع وقت از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع مردم رسانده می‎شود.

انتقاد استاندار از بزرگنمایی شدت بیماری و تعداد مبتلایان

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه بررسی تخصصی موضوع ابتلای برخی از اهالی یک روستا در این استان در حال انجام است، گفت: این موضوع نه از نظر تعداد افراد و نه از نظر شدت بیماری در حدی نیست که در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر شده بلکه در این زمینه بزرگ نمایی شده است.

اقبال عباسی شامگاه چهارشنبه در گفت‌و گو با رسانه‌ها افزود: چند روزی است که درگیر این موضوع هستیم و از ۲ سال پیش شایعه این بیماری وجود داشته و موضوع از سوی متولیان بهداشت و درمان در حال پیگیری بوده است اما در روزهای اخیر پیگیری این موضوع تشدید شده است.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به ویروس HIV نسبت به بیماری خود مطلع شده بودند، که اطلاعات آن‌ها به صورت محرمانه بین پزشک و فرد بیمار وجود داشته است اما مطالبی که در فضای مجازی مطرح شده نه از نظر تعداد بیماران و نه از نظر شدت بیماری صحت ندارد.

عباسی با بیان اینکه ویروس HIV با ایدز متفاوت است، تصریح کرد: بنا بر اظهارنظرهای پزشکی اگر فرد مبتلا به ویروس تحت درمان قرار گیرد بیماری به احتمال زیاد به ایدز تبدیل نمی‌شود اما اگر همکاری و همراهی نکنند ممکن است به بیماری ایدز تبدیل شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در چند روز اخیر از نیمی از جمعیت روستا آزمایش گرفته شد و ویروس در تعداد بسیار کمتر از آماری که در فضای مجازی مطرح شده شناسایی و تحت درمان هستند و بقیه اهالی نیز به نوبت تحت آزمایش قرار می گیرند.

وی همراهی و همکاری مردم روستا را در مدیریت موضوع مهم دانست و گفت: مردم نباید از این موضوع  نگران باشد به شرط اینکه همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته عباسی در شورای تامین این استان که عصر چهارشنبه تشکیل شدت، تصمیم بر این گرفته شده که تمامی عوامل حاکمیتی و دولتی تجهیز و در اختیار متولیان امر قرار داده شود تا از این موضوع به خوبی مدیریت و از آن عبور شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری از مردم، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی تقاضا کرد تا در حفظ آرامش، آبرو و حیثیت مردم استان مسئولان را یاری دهند.

پس از آن چهارشنبه شب ، شورای تامین چهارمحال و بختیاری تشکیل شد و مقرر شد تا در زمینه رسیدگی به درخواست مردم، تمامی امکانات بسیج شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اهمیت موضوع از روز پنجشنبه گروهای(اکیپ‌های) شناسایی، تشخیص و درمان ویروس HIV در یکی از روستای لردگان مستقر می‌شود.

مجید شیرانی شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های استان افزود: تمامی آزمایشات و مراحل تشخیص بیماری برای اهالی روستا به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین این آمادگی وجود دارد که افراد شناسایی شده برای انجام آزمایشات لازم به استان‌های اصفهان، شیراز و کهگیلویه و بویراحمد اعزام و از خدمات مراکز درمانی این استان‌ها بهره‌مند شوند.

شیرانی با بیان اینکه علت بروز و شیوع این بیماری در این روستا در دست بررسی است، تصریح کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی این موضوع به سبب حفظ حرمت بیماران و محرمانه بودن موضوع  و سپس بررسی کامل تحقیقات و پیگیری‌ها بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ابتلا به ویروس HIV در تعداد انگشت شماری از اهالی روستا طی سالهای گذشته وجود داشته است و سابقه آن به سال‌های گذشته بازمی‌گردد، افزود: کشف و شناسایی بیماران در ماه‌ها  و روزهای اخیر صورت گرفته که به محض اطلاع از این موضوع، تیم‌های عملیاتی را به منطقه اعزام و آن را مورد پیگیری قرار دادیم.

شیرانی با بیان اینکه موضوع به طور کامل تحت نظر قرار گرفته شده است، افزود: در همین راستا شناسایی افراد مبتلا و اتصال آنها به درمان و سپس پیشگیری از سرایت ویروس به افراد سالم در دستورکار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دوری از هر گونه تنش و استرس مسئولان را در مدیریت هرچه بهتر موضوع یاری می دهد از مردم درخواست کرد تا به شایعات فضای مجازی توجهی نکرده و اخبار را از مجاری و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

نامه‌ای که سبب دلخوری اهالی منطقه شد

اما چهارشنبه شب انتشار وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با وزیر دادگستری در خصوص بهیار و آلوده نبودن سرنگ ها در مرکز بهداشت، با گلایه و در نهایت دلخوری مردم روبرو شد؛ دامنه این دلخوری ها به روز پنجشنبه نیز کشیده شد و مردم خواستار عذرخواهی رسمی وزیر از مردم منطقه به ویژه روستای مد نظر شدند و اعلام کردند روز شنبه نیز تجمعی در مقابل فرمانداری برگزار می کنند.

در نهایت چهارشنبه شب دکتر گویا به نمایندگی از وزیر بهداشت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا موضوع را از نزدیک پیگیری کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهتمام وزارت بهداشت بر حفظ محرمانه بودن اطلاعات بیماران گفت: اطلاعات مربوط به افراد مبتلا به ویروس HIV محرمانه است و مسائل خصوصی مردم را جایی عنوان نمی‌کنیم.

محمدمهدی گویا افزود: وظیفه اصلی و نخست هر پزشک حفظ اطلاعات محرمانه بیمار خود است و در رابطه با موضوع ویروس HIV یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری نیز این مهم به جد رعایت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم اولویت نخست وزارت بهداشت است، تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که در درجه اول مردم مبتلای به بیماری نشوند و اگر مبتلا شدند به بهترین شکل ممکن درمان شوند و اجازه شیوع این بیماری را ندهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر این موضوع که وزارت بهداشت برای مدیریت موضوع ابتلای تعدادی از مردم یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، به ویروس HIV وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، گفت: پرسنل بهداشت و درمان نیروهای خدومی هستند که در این مسیر جان خود را تقدیم کرده‌اند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با تمام وجود در خدمت سلامت آنها هستیم.

گویا، با تشریح اقدامات انجام شده در یکی از روستای مد نظر استان، خاطر نشان کرد: تاکنون از تعدادی از اهالی این روستا به صورت داوطلبانه و به خواست خود این افراد آزمایش HIV گرفته شده است و از این بین ، بیماری تعداد معدودی تایید شد که مبتلا به این ویروس بوده‌اند، اما چنانچه در این خصوص تردید دارند میتوانند با مراجعه به استانهای همجوار آزمایش مجدد بدهند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر است تا علاوه بر شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، از خانواده‌های افراد مبتلا و فرزندان آنها مراقبت کنیم که این بیماری در بین آنها شیوع پیدا نکند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریها واگیردار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در روز پنچشنبه در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری از ارائه خدمات به بیماران بدون هیچ محدودیتی خبرداد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز  با بیان اینکه جلوگیری از شیوع بیماری از اولویت نخست مسئولان است، گفت: مردم اطمینان داشته باشند در گام بعدی، اگر سهل انگاری صورت گرفته باشد، عوامل دخیل در بروز این بیماری با دقت کافی و مسائل کارشناسی شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

اقبال عباسی با اشاره به حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در شهرستان لردگان برای بررسی بهتر موضوع اظهار داشت: در این دیدار دغدغه‌های استان در این حوزه تشریح شد تا به وزیر بهداشت و درمان انتقال داده شود.

وی حفظ سلامت مردم را اولویت اصلی استان دانست و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا با مدیریت صحیح، از حاشیه رفتن موضوع جلوگیری کنیم، چرا که افرادی علاقه‌مند هستند از این موضوع حاشیه‌سازی کنند و مسئولان را از اصل موضوع غافل کنند.

عباسی، ایجاد تردید در نحوه خدمات‌رسانی متولیان امر درمان را منجر به بروز ناامیدی در جامعه دانست و گفت: اظهارنظرهایی بدون پشتوانه علمی و تخصصی که منجر به تردید در نحوه خدمات‌رسانی فعالان حوزه بهداشت و درمان می‌شود، تبعات ناگواری به همراه دارد و مردم را ناامید می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر اولویت ما شناسایی افراد مبتلا و تحت درمان قرار دادن آنها، رصد شرایط بیماری و جلوگیری از شیوع آن است.

در نهایت روز جمعه ، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد ، در خطبه های نماز جمعه شهرکرد درخواست کرد اولویت درمان بیماران و شناسایی علل و عوامل این مساله باشد. 

حجت الاسلام محمد علی نکونام در این خطبه های اعلام کرد: آنچه که در یکی از شهرستان‌ها یکی از روستاهای ما رخ داد آن هم شهرستانی دارای مردمی دوست‌داشتنی است، باید به صورت ویژه از سوی مسوولان این موضوع رسیدگی شود.

به گفته وی،  این مردم امروز ضمن این‌که از مسئولان می‌خواهند که عوامل این مساله را شناسایی بکنند، مسوولان نیز همگی در تلاش هستند ضایعه را به حداقل برسانند و محدود کنند، همه کمک می‌کنند که این مردم خوب درمانشان با دقت صورت بگیرد و  آنچه اکنون اولویت است این است که درمان بیماری و شناسایی عوامل انجام شود و این بیماری مثل بسیاری از بیماری‌های دیگر درمان‌پذیر است و با مراقبت‌های ویژه می‌توان زندگی راحت داشت، نباید اجازه داد این به یک معضل پیچیده تبدیل شود و یاس و سرخوردگی خدایی نخواسته بر افراد به وجود بیاید که مشکلات بزرگ بعدی را درپی داشته باشد.
امام جمعه شهرکرد گفت: من از همین جا به عنوان یک خادم کوچک از همه‌ اهالی این روستا که دوست‌داشتنی، نجیب، عزیز و هستند می خواهم اولویت اول آنها کمک به درمان قرار باشد و با نیروهای بهداشتی و درمانی همکاری صادقانه و کاملی داشته باشند و مطمئن باشند که همه‌ خانواده پزشکی کشور در خدمت آن‌ها هستند.

عذرخواهی، خواسته مردم لردگان 
امروز شنبه، جمعی از اهالی لردگان در اعتراض به نامه وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند و خواستار عذرخواهی رسمی وزیر و وزارت بهداشت و درمان از مردم شدند و درخواست کردند با عوامل این مساله برخورد شود.

در همین پیوند امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بار دیگر اعلام کرد: از مدت‌ها قبل - بیش از ۴۰ روز پیش - گزارشاتی از موارد آلودگی با ویروس HIV در روستایی در لردگان گزارش شد و همکاران ما بسیار آرام و بی صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می بردند اما متاسفانه بهورز زحمت کش و خدوم روستا مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست.

دکتر سعید نمکی اظهار داشت: البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی دلیل یا از راه هایی به این ویروس آلوده شده اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می شود، معصوم‌تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد یا زنی که به شیوه ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما و همکاران مان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است چون پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته اند اما نمی توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس HIV به ما مراجعه کرد بگوییم ما در ایجاد این بیماری نقشی نداشته ایم پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم.

نمکی افزود: خودمان را مکلف به درمان این بیماران صرف نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می کنند و تمامی این بیماران را درمان می کنیم و آزمایشات گسترده ای روی مردم این منطقه انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه های درمان مبتلایان به ویروس HIV کاملا رایگان است، گفت: کمترین هزینه ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی کنیم و در مورد عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در چنین شرایطی اکنون بهترین پیشنهاد در این زمینه دلجویی از مردم این روستاست و علاوه در رسانه ها کرامت انسانی این مردم حفظ شود و اجازه ندهند مردم بیش از این دچار تنش های روحی شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.