به گزارش ایرنا، پویا محمودیان شامگاه دوشنبه در نشست با تعدادی از فعالان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای تدبیر در رفع این دغدغه یک کارگروه تخصصی در سطح ملی تشکیل و فعال شد.

وی افزود: در مراحل ابتدایی ، مشکلات صنعت‌گران رشته‌های قلم‌زنی، قلم‌کاران، سفال‌گران، چرم‌سازان و سایر رشته‌های صنایع دستی با حضور تولیدکنندگان اصلی مواد اولیه بررسی و راهکارهای برای رفع آن ارائه شد.

محمودیان تصریح کرد: البته این میزان پیگیری کافی نیست و تهیه مواد اولیه همچنان در حوزه صنایع دستی اولویت دارد.

وی یادآور شد: شرایط اقتصادی نیز به گونه‌ای است باید با صبر و تدبیر مسئولان و فعالان حوزه صنایع دستی این مرحله را گذراند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: صنعت‌گران صنایع دستی چهارمحال و بختیاری مشکلات مرتبط با تامین مواد اولیه را از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تهران منعکس و پیگیری کنند.

وی گفت:‌ با زنده‌سازی و احیای رشته‌های صنایع دستی و جلوگیری از نابودی آن، مورد توجه مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

محمودیان تاکید کرد: هنگام برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی ملی به میزبانی تهران مشکلات و محدودیت‌هایی برای تامین فضای مورد نیاز هنرمندان استان‌های کشور وجود دارد.

وی افزود:‌ به همین علت راهی بجز قرعه‌کشی ویژه اختصاص غرفه به هنرمندان صنایع دستی استان‌ها وجود ندارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: نمایشگاه‌های صنایع دستی باید در شان و منزلت هنرمندان ایرانی برگزار شود.

وی با اشاره به رتبه سوم ایران در دنیا به لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی یادآور شد: با کمک و مشارکت آستان قدس رضوی و بنیاد برکت، نمایشگاه‌های زنجیره‌ای صنایع دستی راه‌اندازی خواهد شد.

محمودیان اظهار داشت: تامین وثیقه و ضمانتنامه از مهمترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی هنگام دریافت تسهیلات بانکی است و به همین علت رایزنی‌هایی با بانک مرکزی صورت گرفته تا بتوان شرایط دریافت تسهیلات بانکی برای فعالان و هنرمندان رشته‌های صنایع دستی را آسان‌تر کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تصویب اخیر قانون طلایی حمایت از صنعتگران در مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: با ابلاغ این قانون، صندوق حمایت از صنعتگران تشکیل و بخشی از مشکلات آنان رفع می‌شود.

وی افزود: ‌زنان سرپرست خانوار فعال در حوزه صنایع دستی کشور نیز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.

محمودیان تصریح کرد: ‌با توجه به ابلاغ رئیس وقت دفتر رئیس‌جمهوری در سال ۱۳۹۲ به وزارتخانه‌ها قرار شد تا تمامی آن‌ها برای هدایای خود از صنایع دستی بهره‌گیری کنند.

وی یادآور شد: باید سعی شود تا سهم صنایع دستی در هدیه‌های دولتی افزایش یابد تا این قشر هنرمند بیشتر مورد توجه باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: سال گذشته ۴ هزار و امسال ۴۰ هزار جلد قرآن سوزن‌دوزی تولید هنرمندان صنایع دستی سیستان و بلوچستان برای ایران خودرو خریداری شد.

وی گفت: در همین راستا پیگیری‌های لازم برای انعقاد قرارداد با خودروسازان به منظور بهره‌مندی از محصولات نمدی در تولید خودرو پیگیری می‌شود.

محمودیان به وجود ۳ سایت تجارت الکترونیک در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: این سایت‌ها در استان‌ها باید گسترش یابد.

وی افزود: توجه به راه‌های فروش نوین و بازاریابی‌های جدید با هدف افزایش فروش تولیدات و محصولات صنایع دستی ضرورت دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ساز و کارهای راه‌اندازی دهکده‌های صنایع دستی با کمک بخش خصوصی در سطح ملی پیگیری و اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: طرح استقرار کیوسک‌های هنری صنایع دستی در مراکز شهری می‌تواند در افزایش فروش تولیدات این بخش مؤثر باشد.

محمودیان اظهار داشت: ایران هم‌اینک توانسته با تولید بسیاری محصولات منحصر بفرد صنایع دستی جایگاه خود در سطح دنیا را ارتقاء دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ‌برای اختصاص زمین به منظور احداث بازارچه‌های صنایع دستی با شهرداران استان وارد مذاکره شده‌ایم.

مهرداد جوادی تاکید کرد: در صورت فراهم شدن شرایط همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری و شهرداری‌های استان می‌توان روند اجرایی احداث بازارچه‌های صنایع دستی در نقاط مختلف را بررسی و اجرایی کرد.

وی افزود:‌ چهارمحال و بختیاری هم‌اینک ۱۲ هزار هنرمند در ۵۲ رشته صنایع دستی استان دارد که از این تعداد تنها ۳ هزار نفر فعال هستند.

به گزارش ایرنا، در این نشست تعدادی از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری دیدگاه‌ها، نظرات، ‌پیشنهادات و انتقادات خود در حوزه صنایع دستی استان را ارائه کردند.

۷۳۶۲/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.