یک دهه پیش بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، رسول مظفری و چند بازیکن دیگر در طرح استعدادیابی بسکتبال ایران شناخته شدند و درست در سالگرد همان روزی که نام آنها به عنوان استعدادهای ورزشی استان معرفی می‌شد، این بازیکنان با پیراهن تیم ملی جشن صعود به المپیک را گرفتند.

اکنون استعدادیابی ورزشی نوجوان به شکل یک طرح منسجم درآمده است و در قالب طرحی با عنوان " المپیاد استعدادهای ورزشی " در سراسر کشور تابستان امسال برگزار شد.

در این بین استعدادهایی رو شد که شاید برخی از آنها اسکله تیم‌های ملی ایران در رشته های مختلف را رقم بزنند به گونه ای که در این المپیادها حتی رکوردهای جهانی نیز جا به جا شد.

امسال در المپیاد استعدادهای رشته ورزشی وزنه برداری در شهرکرد "  علیرضا یوسفی"  از مازندران در رقابت حرکت یکضرب دسته مثبت ۱۰۲ کیلوگرم با مهار وزنه ۱۶۳ کیلوگرم، توانست یک کیلوگرم رکورد بازی‌های المپیک نوجوانان جهان را که در اختیار خودش بود، ارتقا دهد و با مجموع ۲۶۳ کیلوگرم به مقام قهرمانی رسید.

در رشته قایقرانی در چهارمحال و بختیاری نیز محمد مهدی علی‌پور با زمان ۱.۲۹.۳۱ از کهگیلویه و بویر احمد، آریا خسروی از البرز با زمان ۱.۳۱.۴۷ و هومن خسروانی زاده از هرمزگان با زمان ۱.۳۸.۹۴ خود را به جامعه قایقرانی معرفی کردند.
همچنین در بخش کایاک تک نفره ، میکایل رحیمی مقدم از هرمزگان با زمان ۱.۱۴.۴۰ و محمدمهدی علی‌پور از کهگیلویه و بویراحمد با زمان ۱.۱۹.۶۵ و محمدرضا کنارنگ از چهارمحال و بختیاری با زمان ۱.۲۰.۶۳ موفق به ثبت رکوردهای قابل قبولی در این رشته شدند.

این در حالی است که نتایج بدست آمده در این رشته‌ها، نتایج بسیار مطلوب برای رشته قایقرانی در سن نوجوانان است و این رکوردها میتواند در بازی های بین‌المللی با مدال همراه باشد.

با این اوصاف، برگزاری المپیاد استعدادهای ورزشی، یکی از سیاست های وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید  برای آینده ورزش ایران است تا بعدها پیکره تیم های ملی با حضور همین نوجوانان شکل بگیرد.

معاون امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری میگوید: برگزاری المپیادهای ورزشی علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی، باعث شناسایی و استعدادیابی برای آینده ورزش کشور بوده است. 
علی تیشنیزی افزود: هدف اصلی این طرح کشف و شناسایی استعدادهای برتر ورزشی است تا به رشد استعدادهای برتر کشور کمک شود. 
وی با بیان اینکه از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی، برای فرایند استعدادیابی هر استان، رشته های اولویت دار و مستعد در نظر گرفتند، ادامه داد: اجرای این طرحها می‌تواند در راستای توسعه ورزش های قهرمانی قدمهای خوبی به دنبال داشته باشد که این موضوع برای دست اندرکاران ورزش کشور اهمیت بالایی دارد. 

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تعداد مدال های کسب شده در المپیاد استعدادهای برتر از سوی ورزشکاران این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کسب ۳۲ مدال رنگارنگ، رشد ۴۵ درصدی داشته است که منجر به صعود ۱۰ پله ای استان و کسب جایگاه ۱۹ در کشور شد.
حمید کریمی افزود: امسال ۷۹۶ ورزشکار این استان در ۴۰ رشته ورزشی در دومین المپیاد استعدادهای برتر کشور شرکت کردند که موفق به کسب ۱۰ نشان طلا، ۷ نقره و ۱۵ نشان برنز شدند.
وی افزود: در این دوره از رقابت‌ها ۵۷ تیم ورزشی پسران و ۴۰ تیم دختران در ۴۰ رشته ورزشی برای حضور در جمع برترین‌های کشور در استان های مختلف به مصاف حریفان خود رفتند.
وی یادآور شد: در نخستین دوره المپیاد ورزشی که آذرماه سال ۹۷ در کشور برگزار شد استان چهارمحال و بختیاری با شرکت ۴۵۲ ورزشکار موفق به کسب ۲۲ مدال شده بود.
کریمی خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری در دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور، میزبان بیش از یک هزار ورزشکار مستعد در ۳ رشته کونگ فو دختران، وزنه برداری و قایقرانی پسران بود.
به گزارش ایرنا، دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور از ۳۰ مردادماه لغایت ۱۰ شهریور در رده سنی ۱۳ تا ۱۶ سال به میزبانی ۱۹ استان و با همکاری ۳۸ فدراسیون ورزشی برگزار شد

تاکنون ۱۷ ورزشکار جوان و نوجوان بسکتیال چهارمحال و بختیاری موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی در ادوار مختلف عمر این رشته ورزشی در کشور شده اند که این برای استان با توجه به نسبت جمعیت به تعداد ورزشکاران یک رکورد در ایران محسوب می شود. 
چهارمحال و بختیاری دارای ۴۰ هزار ورزشکار بیمه شده است که تعدادی از این ورزشکاران در رقابت های المپیک، آسیایی و جهانی حایز رتبه های برتر شده اند. 

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.