به گزارش ایرنا، در این روز در مرکز چهارمحال و بختیاری دسته های سینه‌زنی و زنجیرزنی در شهر به راه می افتد و در این روز تمامی هیاتها دسته‌های عزاداری به راه می افتد و این دسته‌ها در اطراف امامزادگان حلیمه و حکمیه خاتون شهرکرد و چهارراه بازار حرکت می کنند.

در شهرستان بن آیین‌های عزاداری همزمان با اذان صبح روز عاشورا برگزار میشود و برخی از هیات‌ها به رسم یک سنت علمهای چوبی و پارچه‌ای را دورن آب تالاب می‌زنند. 

 پخت حلیم نذری که از سحرگاهان روز عاشورای حسینی در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری می شود پس از اقامه نماز صبح در بین عزاداران و دسته های عزاداری توزیع شد که این نذری در شهرستان بن قدمتی ۴۰۰ساله دارد.
آیین سنتی چک چکو (چاق چاقو) در سحرگاه روز عاشورای حسینی در برخی از نقاط ترک نشین چهارمحال و بختیاری با حضور دسته های عزاداری اجرایی می‌شود که در این آیین به یاد رزم شهدای نینوا صدای کوبش سنگ ها و چوب ها همراه با طبل و سنج در این نقاط شنیده شد. 
در برخی از نقاط نیز مردم در سحرگاهان روز عاشورا با حضور در گلزار شهدا و آرامستان ها یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی میدارند.
فرو بردن علم در قدمگاه گرداب بن، مراسم آقا سلام از ویژگی های عزاداری روز عاشورا در شهرستان بن است و مراسم خیمه سوزان و تعزیه حضرت قاسم (ع) در شهر طاقانک و آیین چاق چاقو در شهر سامان برگزار میشود.

آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی در سایر چهارمحال و بختیاری مانند مرکز استان برگزار می شود و دستههای عزاداری در این روز در سطح شهرها و روستاها به حرکت در میآیند. 

به گزارش ایرنا، آیینهای عزاداری  امام حسین(ع) در چهارمحال و بختیاری از سوی یک هزار و ۷۰۰ هیات و ۱۱۴ گروه تعزیه برگزار می شود.

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.