به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری مردم در آستانه فرارسیدن تاسوعای حسینی و شب شهادت سقای دشت کربلا در چهارمحال و بختیاری از خانه ها و مساجد به سطح خیابان ها رسیده است.

در شب تاسوعای حسینی بیشتر مساجد و حسینیه های چهارمحال و بختیاری آیین های عزاداری خود را در مقابل مساجد یا در خیابان ها برپا کرده اند و در این شب عده ای از عزاداران اقدام به توزیع گسترده نذری در بین عزاداران می کنند.

براساس یک سنت دیرین، شب تاسوعای حسینی در بین برخی از ساکنان چهارمحال و بختیاری به شب' چوب و دهل ' معروف است و روز عاشورا را نیز آنان روز ' تیغ ' می نامند.

ذات و اصل آیین های ویژه تاسوعا و عاشورا در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری در حقیقت یکی است، اما در شیوه اجرا تفاوتهای نیز با یکدیگر دارد.

جوانان بیشتر در هیاتهای عزاداری به زنجیرزنی می پردازند و بزرگسالان به ویژه نیز در این استان در آیین های سینه زنی شرکت می کنند.

به گزارش ایرنا ، استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است و همه مردم این استان شیعه دوازده امامی هستند که آیین های عزاداری خود را در بین از بیش از یک هزار هیات عزاداری برگزار می کنند.

آیین های عزاداری در تاسوعای حسینی در استان از سوی یک هزار و ۷۰۰ هیات و ۱۱۴ گروه تعزیه در مساجد، حسینیه ها و خیمه گاه ها برگزار می شود.

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.