اما در این بین هیچگاه به صورت دقیق آماری از عقب ماندگی تاریخی چهارمحال و بختیاری اعلام نشده است و اینکه در طول یکصد سال اخیر، این استان تا چه میزان از دریافت امکانات و توزیع عادلانه در ادوار مختلف تاریخی محروم بوده است.

چهارمحال و بختیاری در دهه های مختلف از کمبود و نبود زیرساخت های لازم رنج می برده است، به گونه ای که حتی در پیش از انقلاب اسلامی برخی از شهرستان های این استان از امکانات زیرساختی نظیر جاده مناسب، آب شرب و برق ، نسبت به سایر مناطق دیگر کشور برخوردار نبود.

** موقعیت چهارمحال و بختیاری 

استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد در زاگرس مرکزی واقع است، این استان با گسترده ای برابر با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومترمربع یک درصد از کل وسعت ایران و بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری است.
از نظر جغرافیای سیاسی، این استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه ۲۰ یکی از فرمانداری های کل استان اصفهان محسوب می شد و بخشی از مناطق بختیاری نشین آن نیز به خوزستان تعلق داشت، اما هم اینک این استان با حدود ۹۴۷ هزار نفر بر اساس آخرین تقسیمات جغرافیایی دارای ۱۰ شهرستان، ۴۳ شهر، ۱۹ بخش، ۳۹ دهستان و بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است و به برکت خدمات نظام در عرصه های مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی شاهد شکل گیری تحولات خوبی بوده است. 

چهارمحال و بختیاری در پیش از انقلاب تنها یک کارخانه قند داشت که مدیریت و مجموعه کاری آن نیز از استانهایی دیگر  تامین می شد و تنها این استان از نظر سرزمینی مالک آن بود اما اکنون ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در استان مستقر است.

بیشتر فعالیت بخش کارگری در کوره های آجر پزی یا ساختمان سازی بود و این کوره ها از همان ابتدا با مشکلات زیست محیطی نیز روبرو بودند که کارخانه های آجرنسوز جایگزین آن شدند.

** وضعیت اقتصاد و اجتماعی استان

یکی از علل توسعه نیافتگی چهارمحال و بختیاری نسبت به برخی از استانهای همجوار ، سرمایه گذاری نکردن در بخش های مختلف این استان در ادوار مختلف بود، اما هم اکنون روند سرمایه گذاری در استان شتاب گرفته است به گونه ای در حوزه های سلامت، اقتصاد ، فرهنگ  و اجتماعی این سرمایه گذاری ها نمود بیشتری نسبت به دهه های گذشته داشته است.

در بخش کشاورزی از تولید ۲۹۶ هزار تن تولید محصول در سال ۵۷ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی و در حوزه بهداشت و درمان نیز تعداد مراکز بهداشتی، درمانی استان از ۱۴۵ مرکز به ۴۷۶ مرکز در طول دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از ۳۵ درصد به ۱۰۰ درصد، تعداد پزشک عمومی از ۱۵ به ۳۷۳ نفر و تعداد بهورزان از ۹۰ به ۶۴۳ نفر در سال جاری رسیده است.
ضریب اشغال تخت بیمارستانی نیز از ۴۸ درصد در سال ۵۷ به ۷۳ درصد زمان حاضر رسیده است  که نشان از فراهم بودن خدمات با رعایت استانداردهای اقتصاد سلامت دارد.
هم اینک در حدود ۶۵۰ هزار نفر از مردم این استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.
در حوزه علمی و آموزشی نیز قبل از پیروزی انقلاب تنها یک دانشکده، ۵۹۰ دانشجو و ۱۰ عضو هیات علمی در استان فعال بوده است اما در حال حاضر تعداد مراکز آموزشی به ۲۴ واحد، تعداد دانشجویان به ۵۳ هزار و ۵۳۳ دانشجو و تعداد اعضای هیات علمی به یک هزار و ۸۱۰ نفر افزایش یافته است.
تا پایان دو ساله دوم دولت تدبیر و امید ، فضاهای فرهنگی استان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان به بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است.

** نگاهی به آمار و ارقام در حوزه های مختلف 

حوزه راهسازی نیز  اکنون ۲۵۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده است و دولت مصمم به اجرای طرح راه آهن چهارمحال و بختیاری به عنوان کلید توسعه استان است و در همین مدت ۸۱۶ کیلومتر راه اصلی و ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی احداث شده است. 
با تلاش دولت تدبیر و امید  جمعیت برخوردار از نعمت گاز در استان اکنون به بیش از ۹۵ درصد استان معادل بیش از ۳۰۰ هزار مشترک رسیده است و  تعداد روستاهای برق دار استان ۷۲ برابر شده است.


در زمان حاضر که مشکل آب در چهارمحال و بختیاری یک مشکل اساسی است ، حدود ۶۲۵ هزار و ۱۹۸ نفر در ۴۲ شهر استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند شده اند و ۶۵۱ روستا در قالب ۹۲ هزار و ۲۴۶ خانوار به آب لوله کشی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند.
هم اینک ۴۶۴ روستای استان گازکشی شده است که درصد گازرسانی به روستاها را ۸۷ درصد افزایش داده است و  میزان روستاهای برخوردار از نعمت برق را ۹۹.۵ درصد و روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت بهره مند از آب لوله کشی را ۷۲ درصد  است و هم اینک ۶۵ درصد راه های روستایی استان آسفالت است.
در دو سال اخیر نیز ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان دارای شورای اسلامی روستا است و با توجه به تاکید دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه دولت الکترونیک در تمامی مناطق کشور، هم اینک ۳۰۷ روستا به خدمات اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر نیز به خدمات اینترنت مجهز می شوند.
دولت تدبیر و امید در این سالها برای توسعه صنایع مادر بیشترین تلاش را انجام داده است به گونه ای مرحل ابتدایی تست دستگاههای پتروشیمی لردگان به درستی اجرایی شد.

** تاکید بر توسعه صنایع بزرگ و مادر

هم اکنون صنایع ورق گالوانیزه خودرو با تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن ورق خودرو، صبا فولاد زاگرس با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن ورق فولاد ضد زنگ ، صنایع فولاد فرخشهر با تولید ۱۵۰ هزار تن ورق قلع اندود، شرکت برفاب با تولید سالانه ۸۵۰ هزار دستگاه لوازم خانگی ، سیمان شهرکرد با تولید سالانه یک میلیون تن سیمان خاکستری در تیپ های مختلف در این استان فعال شده است.


اکنون چهارمحال و بختیاری ۳۰۳ هزار مشترک شهری و روستایی، چهار هزار و ۴۵۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۴۷۵ کیلومتر خط انتقال گاز رتبه نخست گازرسانی به مناطق شهری کشور را دارد.
در حال حاضر ۳۳۴ هزار مشترک برق در بخش های خانگی، کشاورزی، تجاری و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و ۹۹.۵ درصد از روستاهای استان از نعمت روشنایی برق بهره مند هستند، درحالی که میانگین روشنایی برق روستایی در کشور ۹۶ درصد است.
جذب ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی، تحول در زیرساختهای بهداشت و درمان، ارتقای شاخص های فرهنگی، رشد گردشگران ورودی به استان، بهره مندی ۶۵۰ هزار نفر از خدمات بیمه سلامت و تحول در زیرساخت های حمل ونقل تاکنون اجرایی شده است.
بهره برداری از طرح فولاد سفیددشت، بهره برداری کارخانه تولید چادر مشکی حجاب پس از ۲۴ سال، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم چادر مشکی، احداث ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکن مددجویی، تکمیل و بهره برداری از ۲۲ هزار واحد مسکن مهر از مجموع ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد این طرح در استان، اجرایی شدن طرح انتقال آب بن – بروجن، پیگیری احداث راه آهن اصفهان – شهرکرد – اهواز، تکمیل و بهره برداری جاده جایگزین کارون چهار و احیای واحدهای تولیدی راکد از مهمترین اقدامات صنعتی در چهارمحال و بختیاری در این دولت اجرایی شده است.

در این سال با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه عملیات ساخت دو هزار و ۴۴۴ واحد مسکونی برای نیازمند در منطقه خراجی چهارمحال و بختیاری در ماه کنونی آغاز شد.

همچنین ۷۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، در مجموع معادل ۷۸۶ میلیون یورو و ۴.۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان برای اجرای ۱۱ طرح بزرگ صنعتی این استان انجام شد، این میزان سرمایه گذاری برای ۲ هزار و ۲۹۱ نفر شغل ایجاد کرد.
اکنون تعداد طرح های بهره برداری شده ۲۹ واحد شامل ۲۲ خانه بهداشت، ۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ‌۲ مرکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی، ‌یک باب آزمایشگاه مرکزی با صرف اعتباری افزون بر ۷۲ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال می رسد و تعداد تخت های فعال مراکز درمانی استان در طول انقلاب اسلامی به یک هزار و ۲۲۹ تخت رسید.
از ۷۵۴ روستای چهارمحال و بختیاری، ۴۶۳ روستا زیرپوشش صدور قبض آب قرار گرفت و ۶۰۰ روستا نیز از خدمات آب و فاضلاب روستایی بهره مند شدند.
با اجرای طرح بیمه سلامت، هزینه های درمان مردم استان بیش از هزار میلیارد ریال کاهش یافت و گسترش بیمه سلامت در استان، هزینه های درمان از جیب مردم را از ۶۰ به کمتر از ۱۵ درصد کاهش داد و همچنین یک هزار و ۴۵۰ نفر از بیماران خاص استان نیز که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات رایگان این بیمه بهره مند هستند.

** توجه دولت به بخش آموزش، فرهنگ و هنر

در حوزه نشر کتاب نیز میزان چاپ کتاب از ۱۰ عنوان به ۵۲ هزار جلد به ۱۲۷هزار جلد ارتقا یافت و ظرفیت سینماهای چهارمحال و بختیاری از ۴۸۵ صندلی به یک هزار و ۵۸۵ صندلی رسید و تعداد تماشاگران سینما از ۶۶ هزار نفر در سال به ۱۷۴هزار رسید.
تعداد چاپخانه های این استان به ۹۸ باب رسیده و تعداد نشریات استانی از یک نشریه پیش از انقلاب اسلامی به ۴۱ عنوان رسید.


در حوزه آموزش و پرورش تعداد مدارس چهارمحال و بختیاری از ۶۰ باب مدرسه به بیش از دو هزار و ۴۰۰ مدرسه با ۱۸۰ هزار دانش آموزش افزایش یافت و تعداد مدارس خیران از صفر به ۱۰۰ درصد رسید.

** توسعه زیر ساخت های ورزشی 

طی دو سال اخیر بخش ورزش نیز در حوزه های ورزش همگانی و قهرمانی نیز به دستاوردهای با ارزشی دست یافته است که باعث تقویت روحیه مردم در بین جوانان خواهد شد.پ

در حوزه ورزش ، رشد ۹ درصدی مشارکت مردم چهارمحال و بختیاری در ورزش های همگانی طی نیمه نخست دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد و در دو سال گذشته، ۳۶ درصد مردم استان در ورزش های همگانی مشارکت کرده اند و آمار مشارکت مردم طی دو سال اخیر در ورزش‌های همگانی از ۲۷ درصد به  ۳۶ درصد رسیده است.


تعداد ورزشکاران استان به ۴۶ هزار و ۱۵ بیمه شده ورزشی در رشته های ورزش های همگانی رسیده است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۶۲۶ نفر آقا و ۱۶ هزار و ۳۸۹ نفر خانم هستند.
در ورزش همگانی نیز علاوه بر بحث همگانی ، مساله ورزش قهرمانی وجود دارد و تیم های مختلف به مسابقات قهرمانی کشور و حتی خارج از کشور اعزام می شوند به گونه ای که در مدت مذکور  ورزشکاران استان حائز کسب ۴۳ مدال کشوری در رشته های زیر مجموعه ورزش های همگانی شدند.
در حال حاضر ۵۸ رشته ورزشی زیر مجموعه ورزش‌های همگانی است که اکنون ۸۰ درصد این رشته ها در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.
اجرای ۵۶۰ برنامه پیاده روی خانوادگی، ۱۹۸ کوه پیمایی،۱۵۰ برنامه دوچرخه سواری، ۵۶ جشنواره ورزشی، ۴۳۴ مسابقه ورزشی، انعقاد ۶۰ تفاهم نامه با ارگان و نهادهای مربوطه در راستای اجرای ورزش های همگانی، اجرای ۳۲۲ برنامه فرهنگی و تبلیغی و برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دولت را از دیگر اقدامات حوزه ورزش همگانی این استان طی نیمه نخست دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۲۱۵ باشگاه ورزشی مجوز فعالیت خود را از اداره کل ورزش و جوانان دریافت کرده اند، که با رشد ۱۰۷ درصدی در این حوزه طی مدت ۲ سال روبرو بوده است و تعداد آقایان و بانوان ۲۱۰ عدد بود که این میزان هم اکنون به ۴۳۵ باشگاه رسیده است.
یکی از شاخص های توسعه ورزش، حضور بخش خصوصی است که در این زمینه افزایش ۱۰۷ درصدی را در دولت دوازدهم شاهد بودیم.
بعد از رشته های بدنسازی و رفتینگ، رشته های رزمی و فوتسال بیشترین درخواست را برای تاسیس باشگاه دارند.
در سال ۹۶ تعداد بازدید از باشگاه های ورزشی ۴۹۷ مورد بود که این رقم در سال ۹۷ به ۶۰۵ مورد افزایش یافت و از ابتدای سال جاری نیز ۱۰۴مورد به این آمار اضافه شده است.
بازدید از باشگاه ها به منظور نظارت، بررسی، دریافت نظرات مراجعه کنندگان، تشویق و بررسی تخلفات احتمالی باشگاه ها برای خدمت رسانی مطلوب به جامعه ورزش استان انجام می گیرد و  از مجموع ۷۵۶ تقاضای دریافت شده، مجموع مجوزهای صادر شده اعم از تاسیس، فاقد زمین، تمدید و جابجایی نیز طی ۲ سال اخیر ۴۱۰ مورد بوده است.

در ۲۴ ماهی که از دولت دوازدهم گذشته است، ۲۴۰ خانه ورزش روستایی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسیده است.
فقر حرکتی علاوه بر شهرها در روستا نیز مشهود است و ایجاد خانه های ورزش روستایی با حمایت دولت تدبیر و امید به عنوان یک ضرورت شناخته شد. 
به همین منظور ۲۴۰ خانه ورزش روستایی در سال های ۹۶ و ۹۷ در چهارمحال و بختیاری راه اندازی و تجهیز شد و در تلاش هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی روستاهای این استان به خانه ورزش مجهز شوند.
توسعه ورزش در مناطق روستایی در دولت از اهمیت بالا برای کشف استعدادهای ورزشی برخوردار است و با برنامه ریزی انجام شده، تربیت مربی در روستاها برای توسعه ورزش نیز در کنار توسعه ورزش همگانی در نظر گرفته شده است.
افتتاح ۲۴۰ خانه ورزش روستایی با حمایت وزارت متبوع، فدراسیون و هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، خیرین ورزشی و شورای مبارزه با مواد مخدر استان انجام گرفت.
از جمعیت ۹۴۷ هزار نفری چهارمحال و بختیاری, افزون بر ۳۳۹ هزار نفر جمعیت در ۸۴۰ روستا و مناطق عشایری ساکن هستند که بخشی از ورزشکاران معروف این استان متعلق به همین مناطق است.

بررسی کارنامه ورزشی نیمه نخست دولت دوازدهم در این استان نشان می دهد که با وجود برخی مشکلات و چالش های موجود، ورزش این استان کارنامه موفقی در توسعه زیربنایی ورزش، حمایت از قهرمانان و توسعه سرانه ورزشی دارد.
کسب ۲ هزار و ۵۷۵ مدال رنگارنگ توسط ورزشکاران این استان طی نیمه نخست این دولت خبر رخ داد که از این تعداد ۱۳ مدال جهانی، ۳۶ مدال آسیایی، ۲۹۸ مدال بین المللی، ۲۰۸۵ مدال انفرادی کشوری و ۱۴۳ مدال تیمی کشوری بود. 
در این مدت یک هزار و ۷۲ مورد اعزام در رشته های مختلف ورزشی به مسابقات کشوری و برون مرزی انجام شد.
در دولت تدبیر و امید روند موفقیت ورزش های تیمی رشدی بیش از گذشته داشت در این دولت ما شاهد موفقیت هایی در رشته های تیمی مانند والیبال، قایقرانی، فوتسال،بسکتبال، فوتبال و فوتبال ساحلی بودیم و عناوینی که این رشته های ورزشی در دو سال گذشته کسب کرده اند در تاریخ ورزش استان کم نظیر بود.
رشد ۱۹.۳ درصدی مشارکت ورزشکاران سازمان یافته، افزایش ۴۶ درصدی باشگاه‌های ورزشی و افزایش سرانه ورزشی از ۲۹ سانتی متر مربع در سال ۹۶  به ۳۲ سانتی متر مربع در مقطع کنونی از دیگر افتخارات این اداره کل در دولت کنونی است.

** دولت تدبیر و امید و مساله حمایت از نیازمندان

در طول دولت تدبیر و امید، افزایش تعداد مستمری بگیران دائم سازمان بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری از ۵ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر رسیده است و افزایش مستمری توانخواهان تحت پوشش این سازمان به گونه ای که در حال حاضر سرپرست خانواری که دارای معلولیت باشد ، بر اساس بعد خانوار مستمری دریافت می کند در حالی که پیش از این فقط به خود سرپرست مستمری پرداخت می شد.

پرداخت شهریه دانشجویی و دانش آموزی به افرادی که دارای سرپرست معلول باشند ، پیش از این فقط به خود فرد معلول و اسیب دیده و توانخواه شهریه پرداخت می شد.

توجه به طرح مناسب سازی اماکن عمومی و معابر شهری که در این دولت به این امر توجه ویژه شده است و هم اکنون ۲۶ درصد معابر شهری و مبلمان شهری استان مناسب سازی شده است.

پوشش ۹۸ درصدی طرح پیشگیری از تنبلی چشم  احراز رتبه اول و پوشش ۹۲ درصدی اجرای طرح پیشگیری از ناشنوایی ، کسب رتبه برتر درساخت مسکن مددجویان از دیگر اقدامات دولت دوازدهم است.

اجرای طرح موفق طرح واگذاری سایل توانبخشی به معلولان نیازمند ، به عنوان نخستین استان پایلوت، گونه ای که در حال حاضر پشت نوبتی برای دریافت وسایل توانبخشی کاهش یافته است.

اجرای طرح توانمندسازی معلولان و سالمندان، پرداخت هزینه کاشت حلزون، اجرای طرح غربالگری اوتیسم کودکان ۲ تا ۵ سال،

اجرای طرح خشونت خانگی به صورت پایلوت کشوری در استان، اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال، اجرای طرح مصون سازی کودکان و خانه و مدرسه به مظنور مشارکت خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد، ۲۶ مرکز توانبخشی، ۲۷ مرکز مشاوره ای و ۷۰۰ مرکز و موسسه خیریه این استان در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف فعالیت می کنند، از دیگر اقدامات دولت  در بخش حمایتی بوده است.

** توسعه زیرساخت های آموزشی استان در دولت تدبیر و امید

در دولت تدبیر و امید و در بخش نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۶۳۰ کلاس درس با زیربنای ۹۵ هزار مترمربع با اختصاص اعتباری افزون بر یک هزار میلیارد ریال در استان احداث شده است.

در این مدت مدرسه سازی در مناطق روستایی و محروم استان که بیشتر در شهرستان های کوهرنگ، اردل و لردگان قرار دارند انجام می شود.

استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در استان است که در این مدت ۶۰۰ مدرسه در قالب ۲ هزار و ۳۰۰ کلاس درس در استان استاندارد سازی شد.

** هدف دولت ؛ کاهش آسیب های اجتماعی

در حوزه مبارزه و پیشگیری مواد مخدر نیز توسعه فعالیت مراکز درمانی نیز کمپ های اعتیاد در استان دایر شد و راه اندازی تنها کمپ ترک اعتیاد زنان در مرکز استان ، نظارت بر فعالیت مراکز درمان دارو محور و همچنین تحت پوشش قرار دادن معتادان برای ترک اعتیاد تحت پوشش بیمه سلامت ازدیگر فعالیت های دولت تدبیر و امید در این حوزه بود.

توجه به اشتغال معتادان بهبود یافته و حمایت از این قشر برای جلوگیری از بازگشت مجدد ، معرفی به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت و خود اشتغالی معتادان با در نظر گرفتن اینکه این افراد ضامن یا وثیقه برای ضمانت تسهیلات ندارند.

** سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری 

 در ۶ سال دولت تدبیر و امید تاکنون افزون بر ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی این استان هزینه شده است و در این مدت تا کنون یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش صنایع تبدیلی ، یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در بخش دامپروری و مابقی در بخش باغات، زراعت ، توسعه گلخانه ها ، آب و خاک و شیلات و زنبور عسل بوده است .  

 سهم اشتغال بخش کشاورزی در سال ۹۲  حدود  ۱۶ درصد به ثبت رسیده بود که  که طبق مرکز آمار کشور این رقم امسال به بالای ۲۲ درصد افزایش و ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی نیز در زمان یادشده  از ۱۲ درصد به ۱۹ درصد ارتقاء یافته است.

محصولات کشاورزی این استان در طول عمربا برکت انقلاب اسلامی از ۲۹۶ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در بعد از انقلاب رسید که این رقم حدود ۵ برابر افزایش داشته است و میزان محصولات زراعی اوایل انقلاب این استان از ۲۲۱ هزار تن ، در سال زراعی جاری این رقم به ۹۱۳ هزار تن رسیده است. 
میزان تولید محصولات باغی در اول انقلاب ۲۹ هزار تن و در سال زراعی گذشته افزون بر ۱۹۵ هزار تن اعلام شد ، همچین تولید ۷ هزار تنی محصول قارچ دکمه ای در مزارع پرورشی و تولید بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات گلخانه ای در سال جاری این استان در دولت تدبیر و امید رخ داد و این استان اکنون در تولید محصول قارچ دکمه ای رتبه ۵ تولید کشور  را دارد. 
اکنون این استان با تولید حدود ۲۴ هزار تن ماهی سردابی (قزل آلا) و تولید ۲۴ هزار تن بادام مرغوب صادراتی رتبه نخست تولید این محصولات را به خود اختصاص داده است و بخش کشاورزی استان با تولید سالانه ۳۴ هزار تن محصول هلو مرغوب، رتبه هفتم و ۷ هزار تن گردو رتبه نهم تولید را در کشور طی ۲ سال گذشته کسب کرده است. 
این استان با تولید سالانه بیش از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز برابر ۳.۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور، رتبه نهم کشور را دارد. 
وی همچنین سرانه تولید شیرخام این استان را ۲۴۲ کیلوگرم دانست و گفت:چهارمحال و بختیاری با این میزان تولید، رتبه دوم تولید سرانه شیر خام کشور را دارد. 
هم اکنون حدود ۶۶ هزار بهره بردار از بخش کشاورزی و دامپروری استان ارتزاق می کنند. 

** ۳ هزار طرح عمرانی بهره برداری شده در دولت تدبیر و امید 

همزمان با فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۳ هزار و ۷۱ طرح در این استان انجام شد و برای بهره‌برداری و کلنگ‌زنی این تعداد طرح در چهارمحال و بختیاری ۷۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال هزینه شده است.

از این تعداد ۲ هزار و ۶۲۳ طرح در چهارمحال و بختیاری با ۴۰ هزار و ۷۹۱ میلیارد و ۳۳۲ میلیون ریال منابع مختلف ملی، استانی، داخلی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و سایر ردیف‌های اعتباری همزمان با دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است و از مجموع طرح‌های بهره‌برداری شده چهارمحال و بختیاری در دولت تدبیر و امید یکهزار و ۱۵۴ طرح در دولت یازدهم و یکهزار و ۴۶۹ طرح در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسید.

برای بهره‌برداری از یکهزار و ۱۵۴ طرح چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۲۵ میلیارد و ۶۱۱ میلیون ریال منابع ملی، استانی، داخلی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و سایر ردیف‌های اعتباری هزینه شد و  همچنین از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون یکهزار و ۴۶۹ طرح در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسیده است.

برای بهره‌برداری از طرح‌های چهارمحال و بختیاری از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۲۶ هزار و ۷۶۵ میلیارد و ۷۲۱ میلیون ریال از منابع ملی، استانی، داخلی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و سایر ردیف‌های اعتباری هزینه شد و  از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون همچنین عملیات اجرایی ۴۴۸ طرح در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

برای اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از این تعداد طرح ۳۴ هزار و ۸۴۴ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال برآورد اعتباری شد و از مجموع طرح‌های آغاز شده این استان در دولت تدبیر و امید ۱۴۶ طرح در دولت یازدهم و ۳۰۲ طرح در دولت دوازدهم بوده است.

برای اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از ۱۴۶ طرح چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم ۱۹ هزار و ۳۸۴ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال منابع ملی، استانی، داخلی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و سایر ردیف‌های اعتباری برآورد شد و  همچنین برآورد ریالی برای اجرا، تکمیل و بهره‌برداری از ۳۰۲ طرح چهارمحال و بختیاری در دولت دوازدهم ۱۵ هزار و ۴۵۹ میلیارد و ۶۰۱ میلیون ریال منابع ملی، استانی، داخلی، تسهیلات بانکی، آورده متقاضیان و سایر ردیف‌های اعتباری پیش‌بینی و برآورد شده است.

از مجموع طرح‌های چهارمحال و بختیاری در دولت دوازدهم ۲۶۸ طرح با حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 همچنین عملیات اجرایی ۹۵ طرح با ۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال اعتبار هفته دولت امسال در چهارمحال و بختیاری آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۳ هزار و ۷۱ طرح با ۷۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری و کلنگ‌زنی شد.

طرح‌های بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چهارمحال و بختیاری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مناسبت‌های هفته دولت، دهه فجر، سفر معاون اول رئیس‌جمهوری، سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مناسبت‌ها صورت گرفته است.

** در نهایت کاهش نرخ بیکاری در سال ۹۸

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، چهارمحال و بختیاری از بین ۳۱ استان کشور با کاهش ۶.۱ درصدی بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری را در بهار امسال به خود اختصاص داده است.

نرخ بیکاری این استان در بهار ۹۷ در حدود ۲۲.۸ درصد بود که این رقم در بهار ۹۸ به ۱۶.۷ درصد کاهش یافته است.

چهارمحال و بختیاری طی سال‌های گذشته به سبب رنج بردن از یک محرومیت تاریخی، بالا بودن آمار ارغ التحصیلان دانشگاهی و نبود زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید و اشتغال با نرخ بیکاری بالایی مواجه بود، اما این چالش تا حد زیادی با تدبیر دولت دوازدهم و تخصیص اعتبار قابل توجهی به حوزه اشتغال روستایی و عشایری این استان مهار شده است.

این تدبیر نه تنها در چهارمحال و بختیاری کارساز شده است، بلکه بنا بر گزارش‌های مرکز آمار ایران در بهار امسال نرخ بیکاری در ۲۰ استان کشور کاهش داشته و با اجرای کامل این طرح که از سال ۹۶ در کشور آغاز شده ۳۰۰ هزار شغل جدید در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد می‌شود.

در قالب طرح مشاغل پایدار روستایی و عشایری، ۴ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال به این استان تخصیص داده شد که تاکنون با ۷۰ درصد این اعتبارات، ۳ هزار و ۱۵۱ طرح با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال عقد قرارداد شده است.

علاوه بر این اعتبارات، در بخش مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر نیز اعتبارات قابل توجهی به این استان اختصاص داده شده که در رونق اشتغال در مناطق شهری استان مؤثر بوده است.

مجموع اعتبار تخصیص یافته به این استان در قالب طرح مشاغل خانگی در حدود ۱۶۵ میلیارد ریال است که از این میزان تاکنون ۹۴ درصد آن معادل ۱۵۵ میلیارد ریال جذب و برای ۳ هزار نفر در استان از این محل اشتغالزایی شده است.

همچنین سهم استان در حوزه مشاغل فراگیر نیز ۴ هزار میلیارد ریال است که تاکنون در حدود ۵۰۰ طرح تسهیلات لازم را از این محل دریافت کرده اند.

بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جویای کار باشد اما شغل و یا منبع درآمدی پیدا نکند.

طبق سرشماری سال ۹۵، چهارمحال و بختیاری دارای ۹۵۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۵ درصد این جمعیت معادل ۶۰۰ هزار نفر در شهرها و ۳۵ درصد جمعیت آن معادل ۳۵ درصد در روستاها ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری اگر چه راه طولانی برای رسیدن به یک استان برخوردار را پیش رو دارد اما گام های دولت تدبیر و امید در این استان ، امید آفرینی برای آینده استان خواهد بود.

۲۰۹۷/۶۱۹۹/۷۳۶۲/۷۳۶۰/۷۳۶۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.