طبق خبر درج شده در پایگاه اطلاع رسانی هیات دولت از جلسه مورخه ۵ خرداد ۹۸  :هیأت وزیران آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه را با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد از طریق کمک‌های فنی و اعتباری به تصویب رساند.

این بند از قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال در کشور، مجوزهایی را در اختیار دولت قرار داده است تا مجموعه‌ای از منابع مالی را در راستای اجرای برنامه ‌های ایجاد اشتغال مولد، تثبیت اشتغال موجود، اجرای سیاست‌های بازار کار و تکمیل برنامه‌های مربوط به حکم مشابه در قانون بودجه سال گذشته، به کار گیرد.

افزون بر این دولت می‌تواند تسهیلات بانکی را برای اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اختصاص داده و به منظور تسهیل تأمین وثایق مورد نیاز برنامه‌ های موضوع این حکم، بخشی از منابع عمومی این بند را برای افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه ‌گذاری استفاده کند.

درجلسه شورای برنامه ریزی که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۹۸ دراستان چهارمحال وبختیاری  (ایرناهمان مورخه )برگزارشد استاندار چهارمحال وبختیاری گفت :  به منظور رونق سرمایه گذاری در بخش های مختلف این استان و با هدف افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی، به طرح های مهم استان از محل کمک های فنی و اعتباری یارانه پرداخت می شود.

به طرح های حوزه گردشگری، دهکده المپیک، طرح گردشگری بوستان تهلیجان شهرکرد، فرش بافی، پنل خورشیدی، شهرک کفش در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع تبدیلی و تکمیلی دامداری، کشاورزی و باغداری چهارمحال و بختیاری با تشکیلات تعاونی از کمک های فنی و اعتباری بهره مند می شوند.  

در شورای برنامه ریزی استان   عنوان شده است  که۱۸۰ میلیارد ریال اعتبارات فنی و اعتباری برای رونق تولید و اشتغال به استان اختصاص یافته است و تاکنون بخشی از این اعتبار جذب شده است و مدیران مربوطه باید تا مهلت مقرر نسبت به جذب مابقی اعتبار اقدام کنند ودراین جلسه قرار براین شد که ۵۰ درصد از این اعتبار دراختیار چهاردستگاه (شرکت شهرکهای صنعتی ، صنعت معدن وتجارت ، جهادکشاورزی  ومیراث فرهنگی قرار گیرد و۵۰ درصد دیگر  اعتبارات وبه میزان ۱۰۰ میلیارد ریال ازمحل سهم اعتبارات ،۱۰۰ میلیارد  ریال توسط بنیاد برکت ونیز ۱۵۰ میلیارد ریال ازمحل بانک قرض الحسنه مهر به عنوان یارانه برای طرح های غیر فعال وراکد ویا طرح هایی که اشتغالزایی  میکنند اختصاص دهند 

از این خبرها استنباط این است که دولت با تمام توان  تلاش می کند تا وضعیت اشتغال ، توسعه گردشکری استانها را بهبود ببخشد اما متاسفانه در سیستم مدیریتی ادارات استانها  انگیزه ای برای برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد   .

یکی  ازدلایلی  اینکه مدیران در جذب اعتبارات کوتاهی می کنند  اینست که برخی   چندین سال دراین استان مدیریت می کنند ودیگر قدرت نوآوری دراین خصوص را ندارند   و فقط به کارهای روتین روزانه  می پردازند  .

 باید هر مدیری قبل از گرفتن سمتی  رزومه و وبرنامه های خود را درجهت  رفع مشکلات ان اداره ارائه دهد وهرساله از وی گزارش خواسته شود تا چقدر در زمینه  حل مسئله ان اداره موفق عمل کرده واگر جایی کوتاهی صورت گرفته است باید از نهادهای زیربط ازایشان توضیح خواسته شود .

قانون بازنشستگی مدیران که در مجلس به تصویب نمایندگان رسیده   باعث جوان شدن سیستم مدیریتی درکشور واستانها می شود اگر همین قانون بصورت کامل اجراشود شاهد شکوفایی سیستم مدیریتی استان ها خواهیم بود .

طرحهای زیادی برای اشتغال چه در روستاها ودرشهرها توسط دولت درحال اجرا می باشد  اما متاسفانه مدیران انگیزه معرفی این طرحها به مردم را ندارند وفقط به جلساتی که  توسط صداوسیما برگزار می شود اکتفا می کنند .

 درچند روز اخیر توسط  خبرگزاریها وفعالین فضای مجازی  نسبت به عدم  جذب اعتبارات فنی واعتباری  واکنشهایی نشان داده شده است  که روابط عمومی استانداری  طی اطلاعیه  دلیل  عدم  جذب را اختلاف بین دستگاهها ذکر کرده است  .

چرا دستگاهها برای این حل اختلاف  چاره اندیشی نمی کنند ؟

بیکاری دراین استان معضل شده و مردم از مسئولین انتظار حل  این معضل  رادارند نه اینکه بشنوند اعتباری  که برای اشتغال وغیره  باید هزینه شود  فقط بخاطر یک اختلاف بین دستگاهی جذب نشده است واین باعث نومیدی مردم از مسئولین خود شود.

در جلساتی که  اصحاب رسانه با مسئولین استانی  دارند مرتب به انتشار خبرهای امید بخش تاکید می شود  باید مسئولین هم کارهای امید بخش برای مردم انجام دهند تا ان اخبار منتشر شود 

به امید آن روز 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1238615
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.