شاهرخ پارسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی بارش‌های پاییز سال آبی ۹۸-۹۹ نسبت به میانگین آن ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: بارش‌های پاییز در مهرماه از شدت خوبی برخوردار می‌شود، اما در آبان و آذر از حد نرمال خود کمتر می‌شود با این وجود بارش‌های عادی برای پاییز امسال پیش‌بینی می‌شود.

پارسا همچنین از افزایش یک درجه‌ای دما برای ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد و گفت: دمای امسال در مقایسه با سال گذشته ۱.۱ درصد افزایش و در مقایسه با بلندمدت ۴ دهم درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری، میانگین بارش‌های سال زراعی جاری را ۸۳۲ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۴۹ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت از رشد ۴۴ درصدی برخوردار است.

پارسا با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه سوم کشوری را در خصوص میانگین بارش‌های سال آبی جاری دارد، خاطرنشان کرد: بارش‌های موثر بهار در استان را از نظر مقدار بارش پس از استان‌های ایلام و لرستان در جایگاه سوم قرار داده است.

وی افزود: با این وجود همچنان بخش قابل توجهی از مساحت استان درگیر خشکسالی است و عمق خشکسالی سال ۹۶ همچنان بخش‌های زیادی از استان را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته استان‌های خوزستان و اصفهان را با چالش کم آبی مواجه کرد اما در سال زراعی جاری با بارش‌های خوب بهاری کم آبی تا حدی برطرف شده با این وجود کارشناسان بر این باورند که این بارش‌ها نمی‌تواند عمق خشکسالی‌های یک دهه اخیر را جبران کند.

۷۳۶۳/6021

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.