آنقدر هوا در چهارمحال و بختیاری گرم شده است که دیگر نمی‌توان بیرون از خانه ماند، قدیمی‌ها می‌گویند "جهنمی شده است".
شاید زمانی در چهارمحال و بختیاری مردم تابستان را برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌‌های هوازی انتخاب می‌کردند، اما امروز حتی انجام کارهای روزمره با این گرمای طاقت‌فرسا کاری دشوار تلقی می‌شود.
بسیاری از افراد از گرمای شدید بیزارند و برخی افراد بیشتر از دیگران از قرار گرفتن در محیط‌های گرم آسیب ‌می‌بینند. گرمازدگی گریبان بسیاری از افراد را گرفته و محیط‌های گرم را برای‌شان غیر‌قابل تحمل کرده است.
اگر به چندین سال گذشته چهارمحال و بختیاری برگردیم، تا خرداد و اوایل تیرماه می‌توانستیم برف را روی کوه‌ها مشاهده کنیم اما اکنون شرایط تغییرات بسیاری کرده است.
گرمای هوا برای بسیاری از گردشگرانی که به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند، مطبوع و دل‌‍‌انگیز است اما مردم این خطه در محیطی سرد و کوهستانی زندگی‌ کرده‌اند و تحمل این گرما برایشان سخت است، از طرفی تابستان امسال گرمای طاقت‌فرسای هوا نمود بیشتری داشته است.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، غلامرضا کاظمی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری - در خصوص اقدامات شهرداری به منظور مقابله با گرمای هوا برای افرادی که در اماکن عمومی قرار می‌گیرند، بیان کرد: یکی از اقداماتی که سالیان سال در حال انجام بوده و هست و به نوعی منجر به تعدیل شدن هوا می‌شود، کاشت درختانی در فضاهای سبز شهری است.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی تلاش شده به جای کاشت چمن، گونه‌های درختی و درختچه‌هایی با مصرف آب کم کاشته شود.
کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین برای مقابله با گرمای هوا در تابستان، آب نماهای موجود در پارک‌ها و میادین شهر فعال هستند تا افرادی که در آن محل‌ها قرار می‌گیرند احساس خنکی کنند، زیرا این امر نیز تا حدودی گرمای هوا را کاهش می‌دهد.
در ادامه فرزاد مردانی پزشک اورژانس در چهارمحال و بختیاری  با اشاره به تشدید گرمای هوا، اظهار کرد: گرمای هوای استان بسیار طاقت فرسا شده و نفس کشیدن در این هوا، سخت شده است.
وی افزود: با توجه به گرمازدگی، مراجعه به هر پزشک اورژانس در سال گذشته برای گرمازدگی به طور متوسط یک نفر در روز بوده است، در صورتی که امسال با توجه به افزایش گرمای هوا، تعداد مراجعات روزانه، به سه نفر افزایش یافته است و در این میان به ندرت افراد گرمازده در اورژانس بستری می‌شوند.
مردانی گفت: عمده‌ترین دلیل گرمازدگی به دلیل کمبود آب بدن بوده که لازم است افراد روزانه 12 تا 15 لیوان آب میل کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی گروه‌های پرخطر همچون اطفال، کودکان، زنان باردار و ... از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند.
در ادامه محمدامین افرا محقق طب اسلامی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: وقتی هوا بیش از حد طبیعی گرم شود انسان دچار گرمازدگی شده و این امر ممکن است با حالت تهوع، سرگیجه، بیهوشی، بیحالی و ... همراه باشد.
وی افزود: در این شرایط بهتر است از شربت‌های طبیعی و نوشیدنی‌های خنک همچون خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، شاتره و سکنجبین استفاده شود، زیرا این نوشیدنی‌ها دارای طبیعت معتدل هستند.
محقق طب اسلامی در استان گفت: افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند می‌توانند آب خنک به سر و صورت خود بزنند، همچنین همچون گذشته از کوزه برای خنک کردن آب استفاده کنند، زیرا آب کوزه رطوبت خاصی دارد و برای گرمازدگی مناسب است.
وی بر استفاده از میوه‌هایی همچون خیار، آلو، آلبالو و گیلاس برای جلوگیری از گرمازدگی و رفع عطش تاکید کرد.
افرا توصیه کرد: با توجه به افزایش دما، افراد لازم است روزانه چندین مرتبه دست و پاهای خود را با آب سرد شستشو دهند و حتی‌الامکان از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنند.
گزارش از: زهرا صفری دهکردی
. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.