به گزارش ایرنا، درحالی وارد ماه مبارک رمضان شده ایم که تامین اقلام اساسی برای خانوارها از اهمیت بالایی برخوردار است و تامین شکر که یکی از مایحتاج و اقلامی است که در این ماه مبارک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و قنادی ها برای پخت شیرینی های مخصوص این ماه از جمله زولبیا و بامیه به آن نیاز بیشتری دارند، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.
با این وجود کمبود شکر در بازار این استان طی روزهای گذشته کام مردم و قنادان را تلخ کرد و شکری که هم اینک مورد مصرف مردم و قنادی ها قرار می گیرد، شکر با نرخ آزاد و با قیمتی در حدود 8 هزار تومان است.
این تلاطم درحالی در بازار استان رخ داده که یک هزار و 174 تن شکر دولتی با نرخ مصوب 3 هزار و 400 تومان به استان تخصیص داده شده و هم اینک در انبار شرکت غله استان قرار دارد و تاکنون اقدامی در خصوص توزیع و جذب آن در بازار صورت نگرفته است.
این موضوع سبب شد تا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با فوریت، دستور پیگیری علت این ناهماهنگی را بدهد و مسئولان مربوطه را برای ارائه توضیحاتی در این خصوص فراخواند.
الله کرم نصیری در نشستی که روز سه شنبه به منظور بررسی وضعیت شکر در استان برگزار شد، با انتقاد از دستگاه های مسئول در خصوص عدم جذب شکر تخصیصی به استان اظهار داشت: در حالی که دولت تمام تلاش خود را برای تهیه اقلام مصرفی مردم به کار گرفته و مشکل تامین شکر در این خصوص برطرف شده اما ناهماهنگی های موجود سبب شده تا این مهم در استان بخوبی شکل نگیرد.
وی ادامه داد: هم اینک کمبود شکر در شهرستانهای شهرکرد و بروجن مشکلات بسیاری را بویژه برای اصناف و واحدهای صنعتی ایجاد کرده که می طلبد با توزیع حواله ها و جذب شکر در بازار این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با گلایه از سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تاخیر در توزیع حواله ها، تصریح کرد: این سازمان طی چند روز آینده فرصت دارد تا حواله های جذب شکر را بین بخش های مختلف توزیع کند.
نصیری افزود: یک هزار و 174 تن شکر به استان تخصیص یافته که از این میزان 237 تن متعلق به خانوارها، 237 تن برای زنبورداران و 700 تن نیز برای اصناف درنظر گرفته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با جذب این میزان شکر، مشکلات موجود برطرف شود و چنانچه باز هم به شکر بیشتری نیاز بود، اعلام نیاز شود تا دستور تخصیص آن به استان داده شود.
وی خاطرنشان کرد: شکر توزیعی در بازار استان باید به نرخ 3 هزار و 400 تومان به فروش برسد و چنانچه با قیمتی بیشتر از این نرخ به فروش برسد تخلف است و بازرسان تعزیرات حکومتی باید در این خصوص نظارت بیشتری نمایند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست نبود لیست مشخصی از مراکز توزیع شکر در استان را عامل تاخیر در توزیع حواله ها دانست و گفت: چنانچه این موضوع شفاف و مشخص شود، جلوی سودجویی در بازار شکر نیز گرفته خواهد شد.
ذبیح الله غریب افزود: حواله 150 تن شکر قنادان و شکر مودنیاز کارخانه های قند استان امروز صادر می شود و مابقی سهمیه شکر نیز تا پایان هفته عرضه می شود.
در همین حال برخی از صاحبنظران استان؛ نبود لیست مشخص از مراکز توزیع شکر در استان از سوی سازمان جهادکشاورزی را ناشی از سوء مدیریت دست اندرکاران می دانند که این اقدام آنان باعث اخلال در بازار شکر شده است.
به گزارش ایرنا، شکر به عنوان ماده غذایی انرژی‌ زا تنها ماده غذایی است که به‌ طور خالص می‌توان آن را تولید کرد و به لحاظ مزه شیرین و طعم مطبوع و منبع ارزان تامین انرژی نسبت به سایر مواد غذایی، تقاضا برای مصرف آن در ایران و سایر کشورهای در حال ‌توسعه همواره رو به افزایش بوده و در زمره یکی از کالاهای استراتژیک همواره موردتوجه و حمایت دولت‌ها است.
7363/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.