شهرام احمدی روز سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه های استان افزود: سسک گلوسفید کوچک با نام علمی Sylvia curruca در منطقه حفاظت شده جنگلی 'هلن' و یاکریم با نام علمی Streptopelia decaocto در شهرستان بروجن مشاهده و توسط کمیته ثبت پرندگان ایران در اردیبهشت ماه سال جاری تایید و ثبت شده است.
به گفته وی، این پرندگان توسط 'بهنام رحیمی' و 'کرامت حافظی' مشاهده و عکس برداری شده است.
احمدی اظهار داشت: طی سال جاری نیز گونه های کبوتر جنگلی، قمری خانگی، کبوتر چاهی و قمری معمولی در این استان، توسط این کمیته به ثبت رسیده است.
به گفته وی، در این مدت 40 گونه جدید پرنده در استان شناسایی و در کمیته ملی ثبت پرندگان ایران، ثبت شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون تعداد پرندگان ثبت شده در استان به 261 گونه رسیده است.
احمدی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب و همچنین وجود چند محیط تالابی دائمی و فصلی از جمله تالاب‌های گندمان، چغاخور و سولقان در شهرستان بروجن مقصد مناسبی برای پرندگان مهاجر به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، سسک گلوسفید کوچک پرنده‌ ای کوچک با دم به نسبت دراز و شاهپرهای کناری آن سفید و پرنده ای بی ‌آرام و پرجنب و جوش با کاکل افراشته و دم سربالا به طور مرتب از میان بوته‌ها بیرون می‌آید و دوباره به میان آنها بازمی گردد.
این پرنده در فصل تابستان از پراکندگی فراوانی برخوردار است و به صورت مهاجر عبوری در همه‌ جای ایران دیده می شود.
گونه یاکریم نیز در مناطق گرمسیر جنوب بوفور یافت می شود، اما تاکنون در چهارمحال بختیاری مشاهده نشده، این پرنده نیز اندازه متوسط دارد ولی از سایر قمری ها بزرگتر است. رنگ شنی صورتی با نیم طوق تیره در پس گردن، سر و سطح شکمی آن کم رنگ‌ تر و خاکستری رنگ، با جلای صورتی شرابی (به خصوص در ناحیه سینه) است.
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.