به گزارش ایرنا، مجید نظری دهکردی روز پنجشنبه در ششمین شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در سال جاری تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان هر چه سریعتر دستورالعمل نحوه مقابله با هجوم احتمالی ملخ ها به مزارع را به فرمانداری های شهرستان های استان ابلاغ کند.
وی افزود: اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین نیروهای متخصص خود را برای رصد و پیگیری مستمر وضعیت نقاط مختلف استان در خصوص ورود احتمالی ملخ ها به این استان به ویژه در شهرستان های اردل، لردگان و کوهرنگ ، اعزام کند.
نظری دهکردی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری برای با حمله احتمالی ملخ ها به مزارع این استان آمادگی کامل و لازم را دارد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری نیز گفت: جهاد کشاورزی استان باید مناطق هم مرز با استان های همجوار را به صورت مستمر پایش و رصد کند.
ستار فرهادی تاکید کرد: جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین نحوه مقابله با حمله احتمالی ملخ ها را با نگاه بهره مندی از توان نیروهای مردمی در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان های استان قرار دهد.
وی یادآور شد: فرمانداران شهرستان های چهارمحال و بختیاری به ویژه در شهرستان های اردل، لردگان و کوهرنگ هر چه سریعتر نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران را تشکیل و در خصوص هجوم احتمالی ملخ ها به مزارع استان پیش بینی های لازم را انجام دهند.
فرهادی تصریح کرد: ادارات کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری امکانات و تجهیزات خود را برای این امر بسیج کنند.
وی اظهار داشت: همچنین امکانات و تجهیزات بخش خصوصی، شهرداری ها و دهیاری ها برای مبارزه با هجوم احتمالی ملخ ها به مزارع چهارمحال و بختیاری به کار گرفته می شود.
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هیات دولت به تازگی برای مبارزه با حمله ملخ ها به مزارع استان های جنوبی کشور 100 میلیارد ریال اختصاص داده است.
وی گفت: در همین راستا تمامی مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط در چهارمحال و بختیاری موظفند تا برای مشخص شدن و جذب سهم استان از این اعتبارات اقدام کنند.
فرهادی تصریح کرد: مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اطلاع رسانی برای روش های مقابله و نحوه سم پاشی ویژه مبارزه با حمله احتمالی ملخ ها به مزارع استان را در اولویت قرار دهد.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون گزارشی از حمله ملخ ها به مزارع این استان گزارش نشده است.
ذبیح الله غریب تاکید کرد: البته هم مرزی چهارمحال و بختیاری با خوزستان به خصوص در شهرستان های اردل، کوهرنگ و لردگان به عنوان یک خطر برای حمله احتمالی ملخ ها به مزارع این استان محسوب می شود.
وی افزود: البته مزارع برخی مناطق چهارمحال و بختیاری مانند شهرستان های کوهرنگ و لردگان در طول سال با ملخ های بومی منطقه درگیر است.
غریب تصریح کرد: هم اینک 3 هزار هکتار از جنگل ها، مراتع و مزارع شهرستان های کوهرنگ و لردگان درگیر ملخ های بومی هستند.
وی یادآور شد: سال گذشته حمله ملخ های بومی باعث نابودی 40 تا 60 درصد مزارع حبوبات شهرستان های کوهرنگ و لردگان شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای مقابله با حمله احتمالی ملخ ها به مزارع استان 10 میلیارد ریال تجهیزات نیاز است و مقابله با حمله احتمالی ملخ ها به مزارع استان در هر هکتار یک میلیون ریال هزینه دارد.
غریب تاکید کرد: مبارزه با ملخ های بومی و همچنین رصد و پایش نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری به خصوص در شهرستان های کوهرنگ و لردگان از شنبه چهاردهم اردی بهشت ماه آغاز می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون ملخ دریایی در هیچکدام از مناطق حفاظت شده استان مشاهده نشده است.
شهرام احمدی تصریح کرد: سم های قابل استفاده در مبارزه با حمله احتمالی ملخ ها باید متناسب با محیط زیست باشد و دارای ماندگاری پائین بوده تا تهدیدی علیه محیط زیست، بهداشت و کشاورزی نباشد.
به گزارش ایرنا، ملخ ها در مسیرعبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف از جمله؛ جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی جات و مراتع، آن ها را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می شوند.
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.