به گزارش ایرنا، اردشیر نوریان روز سه شنبه در پنجمین شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در سال جاری با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بیمه ها به ویژه بیمه های مرتبط با محصولات کشاورزی، باغی و دامی هم اینک عملکرد مطلوبی ندارند.
وی افزود: ضرورت دارد تا بیمه ها در شرایط اضطراری و بحرانی نسبت به انجام تعهدات خود در قبال خسارت دیدگان ناشی از سیلاب اقدام کنند.
نوریان تصریح کرد: برای تسریع در روند این مهم، دولت باید بیمه ها را پای کار بیاورد تا خسارت های سیل زدگان سریع تر پرداخت شود.
وی یادآور شد: خسارت های سیل اخیر در کشور تا حدی شدید بود که شاید دولت به تنهایی برای جبران آن نتواند اقدام کند.
عضو کیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت همچنین باید به نوسازی بافت فرسوده کشور توجه ویژه داشته باشد.
وی با اشاره به ضرورت رعایت حرایم کمی و کیفی رودخانه ها، مسیل ها، کانال ها و آبراهه ها گفت: چهارمحال و بختیاری هم اینک در حوزه حریم کیفی و کمی زاینده رود با مشکل مواجه است.
نوریان تاکید کرد: تمامی روستاهای واقع در مسیر رودخانه زاینده رود با مشکل مواجه هستند، به همین علت نمی توانند نسبت به نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی خهود اقدام کنند.
وی افزود: دولت در این راستا به کمک بخش های نیمه دولتی، خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیاز دارد.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت و وزارت راه و شهرسازی رفع این مشکل و جلوگیری از بروز آسیب در روند زندگی روستائیان واقع در مسیر رودخانه زاینده رود را به صورت فوری در دستور کار خود قرار دهد.
وی گفت: وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت در چهارمحال و بختیاری برای بررسی وضیت ناشی از 3 موج بارش سیل آسای اخیر باید دو سه ماه دیگر به این استان سفر کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجرای غیرکارشناسی طرح مسکن مهر در چهارمحال و بختیاری با مشکلاتی همراه شده که باعث نارضایتی مردم است.
وی افزود: از وزیر راه و شهرسازی انتظار می رود تا برای تکمیل آماده سازی های طرح مسکن مهر به مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری مسئولیت و تفویض اختیار بدهد.
نوریان تصریح کرد: علاوه بر اقدامات مطلوب صورت گرفته در حوزه محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری اما همچنان در برخی قطعات جاده های این استان حلقه های مفقوده ای وجود دارد که باید به آن توجه شود.
وی یادآور شد: شهرکرد تنها مرکز استانی بوده که هنوز به شبکه ریلی و راه آهن سراسری متصل نشده است.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین راستا احداث راه آهن سراسری اصفهان – شهرکرد – اهواز نباید به فراموشی سپرده شود.
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار و دهستان دستگرد امامزاده شهرستان شهرکرد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در مدیریت بحران های ناشی از 3 موج بارندگی شدید در این استان عملکرد شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، همگرایی، وحدت و تعامل بین مردم و مسئولان بسیار قوی و قابل تشکر بود.
علی کاظمی باباحیدری تاکید کرد: مشکلات ناشی از بارندگی های سیل آسای اخیر در چهارمحال و بختیاری بسیار شدید بود.
وی افزود: اما این در حالی است که شدت بحران در استان های لرستان، خوزستان، گلستان و سایر مناطق سیل زده کشور به حدی بود که مسئولان این استان سعی کردند در سطح ملی ابتدا به استان های دیگر رسیدگی شود.
کاظمی باباحیدری تصریح کرد: انتظار می رود وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت در بررسی خسارت ناشی از بارندگی های اخیر در چهارمحال و بختیاری، مسئولان این استان را در تایید رقم 6 هزار میلیارد ریالی خسارت ها کمک کند.
وی یادآور شد: هر چند به نظر می رسد میزان ریالی خسارت های وارده به بخش های مختلف چهارمحال و بختیاری در 3 موج بارش سیل آسای اخیر بیشتر از این رقم باشد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری 2 جاده استراتژیک دارد که باید هر چه سریع تر اجرایی، تکمیل و بهره برداری شود.
وی گفت: این جاده ها شامل محور ارتباطی شهرکرد – شلمزار – ناغان – کارون 4 – خوزستان و مسیر شهرکرد – بازفت – مسجد سلیمان است.
کاظمی باباحیدری تاکید کرد: حفر سریع تر، تکمیل و بهره برداری از تونل های زره، گورمیزه، چری، دشتک و هونی در مسیر ارتباطی شهرکرد – خوزستان باید سریع تر عملیاتی شود.
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جاده شهرکرد بروجن با تردد حدود 40 هزار خودرو در شبانه روز از مهمترین شاهراه های چهارمحال و بختیاری و نیازمند حفر تونل کره بس در این مسیر است.
محمد خالدی تاکید کرد: آغاز عملیات اجرایی آزادراه لردگان – دهدز در مسیر ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان به عنوان یکی از 50 پروژه اولویت دار وزارت راه و شهرسازی تسریع شود.
وی افزود: اجرای این پروژه چهارمحال و بختیاری را از بن بست نسبی خارج خواهد کرد.
خالدی تصریح کرد: بهره برداری سریع تر از تونل 500 متری چارطاق لردگان که تاکنون 260 متر آن حفر شده می تواند در مواقع بارش برف از قطع ارتباط یک دهستان 30 هزار نفری جلوگیری کند.
وی یادآور شد: در بارش های سیل آسای اخیر چهارمحال و بختیاری بسیاری راه های ارتباطی این استان دچار خسارت شدید و حتی قطع شد.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری با 49 نقطه حادثه خیز مهم، هنوز مرکز پشتیبانی راهداری ندارد که در این راستا باید وزارت راه و شهرسازی اقدام لازم را انجام دهد.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از هیات دولت برای بررسی خسارت های سیل سه موج اخیر بارش ها به چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.
محمد اسلامی در سفر 2 روزه خود به چهارمحال و بختیاری به شهرستان های سیل زده استان سفر کرد تا خسارت ها را برای ارائه گزارش به هیات دولت اعلام کند.
در سیلاب اخیر 6 هزار میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی، زمین های کشاورزی و مسکن روستایی و شهری چهارمحال و بختیاری خسارت وارد شد.
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.