هنرهای نمایشی در مجموع فرم ، متن ، ساختار و بیان ، باعث انتقال مفهوم یک مولف به مخاطب می شود که در این انتقال مفهوم، تئاتر در مجموعه هنرهای نمایشی از اهمیت والایی برخوردار است.
اصل و اساس هنر تئاتر ، درام و روش روایتی کنش و واکنش در تئاتر بر محور دراماتیک شکل می گیرد تا این هنر آینه ای باشد که چون هر کس در آن می نگرد بخشی از زندگی خود را ببیند.
نمایش ها پانتومیم، نمایش روحوضی و تخت ، نقالی و نمایش عروسکی در کنار تئاتر مجموعه ای از هنرهای نمایشی را تشکیل می دهد که می تواند ابزاری برای انتقال مفهوم از مولف به مخاطب باشد.
هنر تئاتر در ایران در سالهای اخیر در حوزه کمی از رشد بالایی برخوردار بوده است و تماشاگران ویژه ای نیز در حوزه تئاتر جذب این
هنر شده اند.

****
وضعیت تئاتر در ایران
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: هم اکنون 17 هزار نفر به صورت حرفه ای در رشته هنری تئاتر مشغول فعالیت هستند.
شهرام کرمی در گفت و گو با ایرنا در شهرکرد افزود: تاکنون بیش از 150هزار نفر در رشته تئاتر در سراسر کشور دانش آموخته شده اند.
وی به پتانسیل جشنواره فجر ایران اشاره کرد و گفت: این آمار نشان می دهد جشنواره بین المللی یکی از مهمترین جشنواره های هنری در منطقه آسیاست.
کرمی افزود: در دوره سی و هفتم، هنرمندان بیش از یکصد کشور جهان برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اعلام آمادگی کرده اند.
وی به وجود یکهزار و 220 سالن تئاتر در سراسر کشور اشاره کرد و تصریح کرد: در تئاتر زنده ممکن است برخی فضای انتقادی به آن داشته باشند، ولی نمی توان همه تئاتر را به یک چشم نگاه کرد.

***
فضای آمادمیک تئاتر باید پویاتر باشد
کارگردان مطرح تئاتر و معاون دپارتمان آموزشی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت : فضای فرهنگی در حوزه کلان، تاب کمتری نسبت به نمایشنامه های ایرانی تاب کمتری دارد.
مهرداد رایانی مخصوص در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود : ضعف نسبی در حوزه های تئاتر وجود دارد که این ضعف در نمایشنامه نویسی نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد : یکی از مساله ای که باعث می شود نمایشنامه نویسی نسبت به جریان های دیگر تئاتر دیگر پا پس بکشد، بروز و ظهور آن است که متاسفانه فضای فرهنگی تاب تحمل کمتری در نمایشنامه های ایرانی دارد.
به گفته وی ، در این شرایط نمایشنامه های کم آسیب خارجی اجرا می شود و نمایشنامه های ایرانی رشد نمی کند که در این زمینه تعداد نمایشنامه های ایران کمتر می شود.
کارگردان مطرح تئاتر و مدیر سابق امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی گفت : قیمت های اجراهای تئاتر اکنون رضایت بخش است و نمی توان قیمت ها را زیاد دانست.
رایانی مخصوص در پاسخ به این سوال که تئاتری مثل بینوایان قیمت بالای داشت، افزود : قیمت تئاتر در تهران مطلوب است و این قیمت ها از 400 هزار ریال تا یک میلیون و 800هزار ریال وجود دارد و هیچ کجا قیمت تئاتر بالای دو میلیون و 500 هزار ریال نبوده است.
به گفته وی، در تئاتر شهر تهران ، تئاترهای نیز اجرا می شود که کف قیمت آن 500 هزار ریال است و کجای این کار اشکال دارد؟
رایانی مخصوص در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال ایرنا که با این شرایط صنف تئاتر باید یک حوزه درآمدی داشته باشد ، نیز گفت: در همین تئاتر 300 نفر مشغول به کار هستند و 300 نفر از به صورت ماهیانه حقوق می دهد، در این شرایط آیا دولت حاضر است یارانه ای دیدن تئاتر را به مردم پرداخت کند و باید این هزینه ها از طریق فروش بلیت انجام شود.
وی در خصوص وضعیت کلی تئاتر نیز گفت : وضعیت کلی تئاتر مطلوب است، هر چند مشکلاتی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.
این کارگردان با بیان اینکه در تهران 120 تئاتر اجرا می شود ، گفت : این تئاترها با قیمت های مختلف برای مخاطبان اجرا می شود و مخاطب به دلخواه خود می تواند هر تئاتری را که دوست داشته باشد ، ببیند.
رایانی مخصوص گفت : از تئاتر بینوایان که اعلام می شود قیمت آن بالا بود، در تهران حدود 120هزار نفر دیدن کردند که این آمار کمی برای تئاتر نیست.
رایانی مخصوص ادامه داد : قرار بود یک تشکل فرهنگی هنری از کشورهای اسلامی مانند 'اکو 'در بخش تئاتر شکل بگیرد که این تشکل شکل نگرفت و قرار بود بازار تئاتر با استانداردهای بین المللی نیز ایجاد شود.
وی، در خصوص تعطیلی برخی از اجراهای تئاتر گفت : باید در بین قوه قضاییه و دولت ، نشست های مشترکی برگزار شود و در این زمینه تصمیم گیرنده نهایی تعیین شود.
به گفته وی، براساس مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان دستگاه های مختلف در شورای نظارت حضور دارند، که اصولی ترین راه این است که قانون مربوط به شورای نظارت یک بار دیگر تجدید نظر شود و فصل الخطاب همین شورای نظارت باشد.
رایانی مخصوص در خصوص حضور چهره های سینمایی در تئاتر نیز گفت : این مساله اشکالی ندارد و اگر بازیگران سینما از توانمندی بالایی برخوردار باشند ، چه اشکالی دارد که روی صحنه تئاتر حضور داشته باشد و این به اقتصاد تئاتر کمک می کند.
وی درباره آموزش آکادمیک و دانشگاهی تئاتر نیز گفت : یکی از بخش های آسیب پذیر در حوزه تئاتر ، بخش آموزش است.
رایانی مخصوص گفت : در این زمینه ، نظارت کافی وجود ندارد چرا که کمیت به تئاتر دانشگاهی آسیب می زد و ارتقا کیفی دانشگاه ها در تئاتر مهمترین راهکار جلوگیری از این آسیب است.
به گفته وی، اکنون یک هزار و 500 نفر از دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی در رشته های مرتبط با تئاتر دانش آموخته می شوند و برای این تعداد دانش آموخته ، کار وجود ندارد و امکانات آموزشی و استاد به این تعداد وجود ندارد.

***
سال خوب تئاتر چهارمحال و بختیاری
سال 97 را باید یکی از سالهای خوب برای تئاتر چهارمحال و بختیاری دانست چرا که در این سال تماشاخانه مهر گشایش یافت و تئاتر آنشرلی با موهای خیلی قرمز در جشنوارهد بین المللی خوش درخشید.
'آرزو عبدالهی ' بازیگر تئاتر چهارمحال و بختیاری، در این سال موفق به کسب جایزه بازیگری جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تهران شد.
این بازیگر جوان برای بازی در نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» موفق به کسب نظر هیات داوران شد و در نهایت پس از اجرا در تهران جایزه بازیگر برگزیده را به دست آورد.
همچنین تئاتر «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» از شهرکرد در دو بخش اصلی نامزد دریافت جایزه از سوی هیات داوران شده بود.
همچنین در این سال چهارمحال و بختیاری میزبان بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر شد که یکی از میزبانان بی نظیر این دوره بود.
در این سال برای نخستین بار رشته تئاتر عروسکی به شکل دانشگاهی در فرخشهر چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد و این استان یکی از معدود استانهای شد که دارای کارگردانی نمایش عروسکی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید:
این استان از ظرفیت خاصی در هنر تئاتر برخوردار است.
جواد کارگران دهکردی در گفت وگو با ایرنا افزود : مردم استان در سال های اخیر استقبال خوبی از نمایش های اجرا شده در استان داشته اند و امیدوار است با راه اندازی تماشاخانه مهر در شهرکرد حضور مردم برای تماشای تئاتر رونق بگیرد.
به گزارش ایرنا، اکنون افزون بر 20 گروه تئاتر در چهارمحال و بختیاری فعال است که تعدادی از هنرمندان تئاتر موفق به کسب رتبه در جشنواره های مختلف شده اند.
چهارمحال و بختیاری اکنون بیش از 200 هنرمند در رشته تئاتر دارد که به صورت حرفه ای در این هنر مشغول فعالیت هستند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.