محمد حسین امید روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای نخستین بار در سال 97 بیش از 550 مرکز کشور با هدف معرفی مراکز با کیفیت علمی کاربردی و حذف مراکز فاقد کیفیت، مورد ارزیابی قرار گرفت که در این بررسی مراکز بر اساس امتیازات حاصل از فعالیت های علمی-آموزشی، فناوری و فرهنگی در 4 سطح طبقه بندی شد.
به گفته وی، در این میان 17 مرکز در سطح دو و 70 مرکز نیز در سطح 4 قرار گرفتند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری تحصیلی به مراکز سطح 4 فرصت داده شده است که با بهبود کیفیت زیر ساخت ها حداقل به سطح 3 ارتقا پیدا کنند و در غیر این صورت از چرخه آموزشی حذف می شوند.
یه گفته وی، مراکزی که بتوانند به سطح یک ارتقا پیدا کنند علاوه بر برخورداری از امتیازات ویژه و تسهیلات، از تخفیف پرداخت یک سوم شهریه نیز برخوردار می شوند.
وی تاکید کرد: مهمترین رکن تعیین کیفیت آموزش در دانشگاه علمی کاربردی، وجود محیط کار توام با محیط آموزشی است و به همین دلیل بسیاری از این واحدهای آموزشی در جوار صنایع فعال شکل گرفته اند.
امید در ادامه افزود: به آن تعداد محدود از این مراکز که در محیطی غیر از محیط کار و صنعت شکل گرفته اند و فاقد فضای کار می باشند نیز تنها تا مهر 98 فرصت داده شده است که یا محیط کار متناسب با نیاز مرکز را مهیا شوند و یا با محیط های کار فعال قرار دادهای رسمی داشته باشند که دانشجو فرصت و امکانات کافی جهت آموزش و کسب مهارت را در چنین محیطی در اختیار داشته باشد.
وی عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی در راستای تقویت کیفیت آموزشی، اقدام به راه اندازی مراکز نوآوری کرده است که با افتتاح 100 مرکز نوآوری در سالجاری تعداد این مراکز به 110 مرکز فعال رسیده است.
امید با اشاره به تلاش بر بهره مندی دانشگاه علمی کاربردی از توانمندی دانشجویان مراکز تاکید کرد: حتی لباس جشن دانش آموختگی این دانشگاه توسط خود دانشجویان این مرکز طراحی و دوخت شده است.
وی این جشن را هویت بخش دانسته و آن را فرصتی برای همراهی دانشجویان و آشنایی آنان با یکدیگر در ایجاد کسب و کار تلقی کرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در رابطه با علت کاهش تقاضای ورود به مراکز دانشگاهی علمی کاربردی نیز اظهار داشت: در چند سال گذشته مجموع ورودی مراکز علمی کاربردی کشور در هر سال به طور میانگین 300 هزار نفر بوده است که در دو سال اخیر به دلیل تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش کشور پدید آمد، این تعداد به 150 هزار نفر کاهش یافت،
وی پیش بینی کرد در سال های آینده با افزایش مجدد تعداد ورودی های دانشگاه علمی کاربری این توازن به صورت مجدد ایجاد شود.
امید همچنین در خصوص میزان موفقیت این دانشگاه در راستای تربیت نیروی متخصص کار خاطر نشان کرد: دانشگاه علمی کاربردی در ابتدای فعالیت خود، تنها در رشته های مورد تقاضای بازار کار دانشجو می پذیرفت که در نتیجه بیش از 90 درصد تطابق در نیاز بازار و تخصص دانش آموختگان ایجاد شد اما رفته رفته با رشد دیدگاه کمی گرایی در نظام آموزش عالی کشور، متاسفانه دانشگاه علمی کاربردی نیز از این هدف فاصله گرفته و با جذب دانشجو در رشته هایی که همخوانی زیادی با بازار کار نداشت، قدری از اهداف خود فاصله گرفت و میزان تناسب نیاز بازار کار با تخصص و مهارت دانش آموختگان این دانشگاه به 70 درصد تقلیل یافت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی به منظور رفع این نقصان در سال های اخیر اقدام به بازنگری در پذیرش دانشجو و حذف برخی رشته های غیر ضروری، نموده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور در این گفت و گو ادامه داد : طبق آخرین آمارگیری که در سالجاری گرفت، از میان حدود 600 هزار دانش آموخته سال های 90 تا 94 حدود 100 هزار نفر از آنان به این تقاضا پاسخ دادند و در نتیجه مشخص شد بیش از 75 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های علمی کاربردی شاغل هستند که حدود 49درصد از این افراد بعد از فارغ التحصیلی شاغل شده و باقی آنان نیز پیش از ورود به دانشگاه شاغل بوده اند.
وی افزود: از طرفی در طی این آمارگیری مشخص شد تناسبی بین رشته تحصیلی و شغل درصد محدودی از این دانش آموختگان وجود ندارد که ناشی از همان پذیرش دانشجو در رشته های غیر ضروری بازار کار بوده است ولی پیش بینی می شود با اقدامات صورت گرفته در حذف رشته های نامتناسب با نیاز بازار کار و توسعه رشته های پرتقاضا در سال های آینده این ضعف تا حد زیادی برطرف شود.
امید در پایان به اهمیت نقش آموزش های مهارت محور اشاره کرد و افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری استقلال کامل سیاسی در گرو دست یافتن به استقلال اقتصادی است و دستیابی به استقلال اقتصادی و خروج از بحران های امروزی با رونق اقتصادی امکان پذیر است.
وی با تاکید بر اهمیت نقش آموزش های مهارتی در بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی در تلاش است که با آموزش های مهارت محور و در نتیجه ارتقا کیفیت تولیدات داخلی و رونق اقتصادی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.
امید،با اشاره به حذف 600 مرکز دولتی علمی کاربردی اذعان داشت: 600 مرکز باقی مانده علمی کاربردی به قوت خود باقی مانده است و در صورت نیاز و ایجاد زیرساخت ها افزایش نیز پیدا خواهند کرد و دانشگاه علمی کاربردی کشور پیوسته در تلاش است تا با برنامه ریزی منسجم، نظارت ها و بهبود کیفیت آموزش و پشتیبانی دانشجویان جایگاه علمی خود را ارتقا بخشد.
به گزارش ایرنا، همزمان با سفر رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به چهارمحال و بختیاری عملیات احداث ساختمان این دانشگاه در شهرکرد آغاز شد.
9244/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.