به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم روز یکشنبه در آستانه هفته منابع طبیعی در نشست خبری افزود: امسال از محل صندوق توسعه ملی بیش از 200میلیارد ریال برای طرحهای آبخیزداری به استان اختصاص داده شد.
وی گفت : این میزان اعتبار برای اجرای 120 طرح در 30 حوضه آبخیز استان در سطح حدود 200 هزار هکتار در قالب طرح های بیولوژیک، بیومکانیک، مکانیکی و آبخیزداری اجرایی شده است.
علی محمدی با اشاره به اهمیت بحث آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش تخریب های منابع طبیعی افزود: یکی از راههای برون رفت از خشکسالی و تغییر اقلیم اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است.
به گفته وی، خشکسالی، تغییر اقلیم، کمبود و بحران آب و بیابان زایی به عنوان3چالش اساسی در حوزه منابع طبیعی است که این امر در چهارمحال وبختیاری به عنوان سرچمشه دو رودخانه کارون و زاینده رود مشهود است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری افزود: از مجموع دشت های استان 10 دشت ممنوعه شده که از این تعداد 4 دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده است.
وی گفت:با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در این دشت ها می توان وضعیت را بهبود داد.
محمدی مقدم در ادامه با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی از 15 اسفندماه افزود: به منظور ترغیب جوامع به حفظ و حراست از منابع طبیعی برنامه های امسال در این هفته با اولویت و مشارکت مردم برگزار می شود.
به گفته وی ،در این هفته بیش از 34 طرح در حوزه منابع طبیعی از جمله سد و بند خاکی، آبگرمکن خورشیدی و طرح های اشتغال به بهره برداری می رسد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز دراین نشست با اشاره به اجرای طرح های آبخیزداری افزود: ساخت بند سنگی ملاتی و ساحل سازی در مناطق مستعد در شهرستانهای استان و انجام مطالعات آبخوان داری در شهرکرد و اجرای چاله های فلسی و سازهای ملاتی از جمله طرح های این حوزه در استان است.
علیمحمد محمدی افزود: این طرح ها در راستای کاهش روان اب ها، جلوگیری از سیل و فرسایش خاک و نفوذ آب در سفره های زیرزمینی اجرا می شود.
وی گفت: در استان چهارمحال وبختیاری به لحاظ شیب زیاد فرسایش خاک بیش از میانگین کشوری است به گونه ای که میزان فرسایش خاک در کشور 15 و در این استان 20 تن در هکتار است.
به گفته وی،با اجرای طرح های آبخیزداری و توسعه این طرح ها از فرسایش خاک تا 15 تن در هکتار در سال جلوگیری می شود.
محمدی اظهار داشت: تاکنون در استان 83 بند خاکی با ارتفاع 7 متر احداث شده است.
رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز دراین نشست افزود: در 40 سال گذشته در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست مدیریت درست در حوزه سرزمین نشده است.
هومان خاکپور افزود: در این مدت بیشتر عرصه های طبیعی و زیستی و گونه های جانوری و گیاهی به دلیل نبود مدیریت صحیح از بین رفته است.
وی گفت: توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از برنامه های مهم این اداره کل در حراست و حفظ این عرصه هاست.
به گفته وی، درسالجاری 102 روستای هدف در 30 حوضه آبخیز استان برای فرهنگ سازی و حراست از عرصه های منابع طبیعی انتخاب و آموزش های لازم را به جوامع محلی ارائه شده است.
به گزارش ایرنا، 15 تا 21 اسفندماه با شعار منابع طبیعی بزرگرین سرمایه ملی به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
یک میلیون و 400 هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگلها پوشش داده که رقمی معادل 86.5 درصد از سطح این استان را شامل می شود
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.