به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با 1641 هزار هکتار مساحت که معادل یک درصد مساحت کشور است دارای 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 341 هزار هکتار جنگل و بیش از یک میلیون هکتار مرتع است.
از 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که 15 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده، حدود 145 هزار هکتار (59 درصد) آن به کشت محصولات زراعی و حدود 38 هزار هکتار (15 درصد) آن به کشت محصولات باغی اختصاص یافته است و حدود 65 هزار هکتار (26 درصد) آن بصورت آیش است.
در این استان سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این مقدار، حدود 820 هزار تن (65 درصد) مربوط به محصولات زراعی، حدود 200 هزار تن (16 درصد) به محصولات باغی و مابقی به محصولات دام و طیور و کشت گلخانه ای اختصاص دارد.
هرچند سهم استان در تولیدات زراعی کشور 1.26 درصد است و استان را در رتبه بیست و سوم قرار داده اما عملکرد باغ های استان در حدود 4.8 تن در هکتار است که نسبت به عملکرد کشور که 4.02 تن در هکتار است عملکرد به نسبت مطلوبی است.
هم اینک یک سوم تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است که در مقایسه با کشور که 20 تا 22 درصد است، نشان از ظرفیت و جایگاه خوب بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان دارد.
در این میان محصولی که توانسته در ارتقای جایگاه کشاورزی استان در سالهای اخیر نقش بسزایی را ایفا کند و سهم زیادی از صادرات و تولید ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص دهد، محصول بادام با تولید 24 هزار تن در سال معادل 20 درصد بادام باکیفیت کشور است که در 12 سال اخیر بطور متوالی بیشترین تولید بادام آبی کشور را به خود اختصاص داده است.
بادام یکی از محصولات خشکباری مهم در ایران و سایر کشورهای جهان است که به سبب اهمیت ارزش غذایی، دارویی و بهداشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این موضوع سبب شده تا بواسطه صادراتی بودن محصول بادام، توجه به این کالای استراتژیک در برنامه ریزی های کشور گنجانده شود و این فرصت خوبی را برای بهره گیری از مزیت نسبی چهارمحال و بختیاری از این موقعیت و تلاش برای تحقق توسعه یافتگی این استان فراهم کرده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت های این استان در خصوص افزایش تولید بادام در استان و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با آن، اظهار می کند: در صورت تبدیل محصول بادام به مغز، محصولات فرآوری شده و بسته بندی استاندارد جهانی می توان میزان درآمد حاصل از این محصول را به 2 برابر اعتبارات عمرانی استان افزایش داد.
اقبال عباسی می افزاید: قطع کردن دست دلالان و توجه بیش از پیش به برنامه ریزی در خصوص تولید و صادرات بادام می تواند یکی از مهمترین ابزارهای رونق اقتصادی شود که می طلبد در این خصوص تدبیر بیشتری به کار گرفته شود.
وی، بخش کشاورزی را از مهمترین ظرفیت های استان در مسیر تحقق توسعه یافتگی عنوان می کند و می گوید: تنوع فعالیت های کشاورزی در بخش های زراعت، شیلات، باغات، دامپروری و دیگر زیربخش ها و بالا بودن جمعیت بهره برداران و فعالان این بخش با جمعیت افزون بر 66 هزار نفر بیانگر اهمیت اقتصادی این بخش است.
استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان می کند: این استان بلحاظ وجود منابع آب و خاک مناسب برای توسعه کشاورزی موقعیت ممتازی دارد و بی شک این موضوع در برنامه ریزی های کلان استان مدنظر قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در همین خصوص گفت: این استان با تولید 24 هزار تن بادام در سال رتبه نخست تولید بادام آبی کشور را در اختیار دارد.
ذبیح الله غریب افزود: بادام مامایی، شاهرودی 12، ربیعی، بادام سفید و سایر ارقام شاهرودی از ارقام اصلی بادام این استان به شمار می رود.
وی تصریح کرد: درخت بادام نسبت به سایر گونه های درختی مقاوم تر و نسبت به آبیاری کم توقع تر است و در شرایط خشکسالی بهترین گزینه برای توسعه باغات محسوب می شود.
غریب تعداد بهره برداران محصول بادام در استان را حدود 30 هزار نفر برآوردکرد و گفت: سطح زیر کشت باغات در استان 42 هزار هکتار است که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد به کشت بادام اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می دهد.
بگفته غریب طی 9 ماهه امسال 62 میلیون دلار بادام از استان صادر شد که معادل 75 درصد ارزش کل صادرات استان به شمار می رود.
وی ادامه داد: سالانه 190 هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود که بادام با تولید 24 هزار تن، 12.5 درصد این تولیدات را شامل می شود.
غریب، متوسط عملکرد بادام در هر هکتار از باغات استان را 1.5 تن اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با میانگین عملکرد بادام در باغات کشور که 8 دهم درصد است، عملکرد 2 برابری را نشان می دهد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز ارزش تولیدات کشاورزی استان را 34 هزار میلیارد ریال در سال اعلام کرد و گفت: بیش از 7 هزار میلیارد ریال این تولیدات اختصاص به بادام دارد که 22 درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان را شامل می شود.
حسین برزگر، بازار هدف صادرات بادام استان را کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، روسیه و پاکستان دانست و افزود: برای رقابت در عرصه تجارت خارجی ضمن تقویت مراکز بسته بندی و تقویت برند بادام استان باید موفق به کسب استانداردهای تشویقی این عرصه شویم.
وی خاطرنشان کرد: 10 هزار نفر بصورت مستقیم در عرصه تولید و عرضه بادام در استان فعالیت دارند که 5 درصد کل اشتغال استان را شامل می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیشتر باغات استان در شهرستانهای سامان و بن قرار دارد، گفت: این درختان که 70 درصد باغات بادام استان را شامل می شود بصورت قطره ای آبیاری می شود.
برزگر با بیان اینکه درخت بادام نسبت به شرایط کم آبی و خشکسالی مقاوم است، تصریح کرد: همین موضوع می تواند ما را در مواجه با خشکسالی کمک کند و باغات بادام جایگزین باغات آب بر شود.
وی با اشاره به مشکلات فراروی صادرات بادام تولیدی استان، افزود: برای موفقیت در عرصه صادرات بادام ضروری است تا نسبت به تقویت مراکز بسته بندی و سورتینگ (درجه بندی) بادام، تقویت برند و نام تجاری و کسب استانداردهای تشویقی و اعمال در بسته بندی محصول اقدامات بیشتری انجام دهیم.
برزگر خاطرنشان کرد: هنوز نتوانسته ایم در این سه مرحله موفق عمل کنیم و بایستی در ابتدا مراکز بسته بندی بادام را در استان فعال کنیم و سپس نسبت به کسب برند و استانداردهای تشویقی اقدام شود.
وی افزود: هم اینک بادام تولیدی استان بصورت فله ای در کارتن های 10 تا 20 کیلویی به کشورهای هدف نظیر هند صادرات می شود و این موضوع سبب شده تا بادام استان به قیمت واقعی و صادراتی خود در جهان بفروش نرسد که چنانچه بتوان در این زمینه کار بیشتری کنیم بی شک ارزآوری استان و کشور در این حوزه رشد چمشگیری پیدا می کند.
با این توضیح می توان نتیجه گرفت گرچه چهارمحال و بختیاری از لحاظ سطح زیرکشت و تولید بادام جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود و تولید این محصول جزو ظرفیت های این استان کمترتوسعه یافته است اما بهره وری مطلوب از این بستر نیازمند برنامه ریزی و ساماندهی هدفمندتر در عرصه تولید، برداشت و به ویژه صادرات این محصول مهم کشاورزی است. چراکه حمایت و برنامه ریزی درست در تولید و صادرات این محصول علاوه بر کسب درآمد بیشتر برای بهره برداران می تواند بعنوان یک کالای ارزآور علاوه بر رونق صادرات به تولید ملی کشور منجر شود.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.