غذا به عنوان یکی از نیازهای بشری از طریق کشت و برداشت محصولات کشاورزی بدست می آید و کشت محصولات کشاورزی همیشه همراه انسانها بوده است.
در قرون مختلف کشاورزی به صورت سنتی و دستی انجام می شد و تمامی مراحل کشاورزی به شکلی سنتی از سوی زارعان و کشاورزان اجرا می شد.
بخشی از کشت محصول سنتی به شکل دیم و بخشی به صورت کشت محصولات آبی انجام می شد و هر گاه خشکسالی بروز می کرد کشاورزان به کشت دیم بیشتر توجه داشتند.
در ایران نیز تا پیش از انقلاب اسلامی ایران ، بیشترین محصولات کشاورزی به صورت دستی و سنتی کشت می شد و حتی در برخی از موارد کشاورزی در اختیار خوانین بود.
کشاورزی سنتی باعث هدررفت آب و کاهش برداشت محصول می شد و بخشی از محصولات کشاورزان به دلیل نبود فرایند مکانیزاسیون از بین می رفت.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخش کشاورزی نیز متحول شد و کشاورزان بر سر زمین ها استقلال کشت و کار پیدا کردند.
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در تولید محصولات کشاورزی، خودکفایی در برخی از محصولات از جمله محصول راهبردی و استراتژیک گندم بود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولیدات کشاورزی کشور از 25 میلیون تن در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به 122 میلیون تن در حال حاضر افزایش یافته است که این رقم افزایش 4 برابری را نشان می دهد.
محمود حجتی در سفر به چهارمحال و بختیاری به ایرنا یادآور شد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی کشور در حوزه مواد غذایی فراهم کند.
وی با اشاره به رشد 20 برابری تولید محصولات باغی کشور تصریح کرد: در حوزه تولید گوشت طیور نیز از 160 هزار تن در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با رشد 12 درصدی به بیش از 2 میلیون تن رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید پنیر در کشور از 2 هزار و 500 تن در سال 56 به 10 میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است.
حجتی خاطر نشان کرد: تولید شیلات نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد قابل توجه از 50 هزار تن به 1.1 میلیون تن رسیده است.
وی درباره پیشرفت های کشور در حوزه آبی و خاکی گفت: در بهمن ۵۷ مجموع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی کشور حدود ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که امروز این رقم به یک میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تولید گندم در سال ۵۷ نزدیک به ۴ میلیون تن بود،گفت که این میزان با افزایش بهره وری،کاهش سطح زیر کشت و همچنین کاهش مصرف آب امروز به ۱۳ میلیون و 500 هزار تن افزایش یافته است.
حجتی، استقلال در تولید مواد غذایی را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: امروز با خودکفایی در تولید گندم، نان خارجی از سفره های مردم برچیده شده است و با تکمیل زنجیره از مزرعه تا سفره به بخش قابل توجهی از اهداف پیش بینی شده خود در این حوزه دست یافته ایم.
یکی از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی توسعه مکانیزاسیون این بخش بود که باعث گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن شده است.
در چهارمحال و بختیاری نیز این گرایش به کشاورزی مدرن با توسعه تجهیزات و ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون افزایش یافته است.
رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان از یک صدم درصد سال 57 به 1.30 درصد در سال 97 ارتقاء یافته است.
ذبیح الله غریب روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 173 دستگاه تراکتور فرسوده در استان وجود داشت و اکنون 7 هزار و 583 دستگاه تراکتور با تجهیزات جانبی و 77 دستگاه کمباین مدرن در اختیار بخش کشاورزی است.
وی ، درجه مکانیزه کردن بخش کشاورزی در دولت دوازدهم را 75 درصد برآورد کرد و افزود : درجه مکانیزه بخش کشاورزی این استان در دوران طاغوت تنها 2 درصد بود.
غریب ادامه داد: برای رسیدن به ارتقای سطح کیفی محصولات کشاورزی علاوه بر افزایش درجه مکانیزاسیون، باید با پرداخت تسهیلات کشاورزی ارزان قیمت، بخش کشاورزی سنتی را به مدرن تبدیل کنیم.
وی ، در ادامه خواستار جذب بیشتر تسهیلات تخصصی برای توسعه مکانیزاسیون در استان شد و اضافه کرد : شرکت های خدمات رسانی به کشاورزان زمینه را فراهم کنند تا مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی با حفظ کیفیت محصول انجام شود.
رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: توسعه مکانیزاسیون در مزارع و باغ ها موجب بهبود کمی و کیفی در حوزه تولید و اثربخشی مناسب در حوزه آب و خاک می شود و به همراه کاهش هزینه های تولید مسیر ارتقای بهره وری و گذر از کشاورزی معیشتی یا سنتی به مدرن را فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با 66 هزار نفر بهره بردار سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی ،شیلات تولید و روانه بازار مصرف می کند.
6199/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.