به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری به مرکزیت شهرکرد در زاگرس مرکزی واقع است. این استان با گسترده ای برابر با 16 هزار و 421 کیلومترمربع یک درصد از کل وسعت ایران و بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری است.
از نظر جغرافیای سیاسی، این استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه 20 یکی از فرمانداری های کل استان اصفهان محسوب می شد و بخشی از مناطق بختیاری نشین آن نیز به خوزستان تعلق داشت اما هم اینک این استان با حدود 947 هزار نفر بر اساس آخرین تقسیمات جغرافیایی دارای 9 شهرستان، 42 شهر، 19 بخش، 39 دهستان و بیش از 800 روستای دارای سکنه است و به برکت خدمات نظام در عرصه های مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی شاهد شکل گیری تحولات خوبی بوده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص اظهار داشت: 90 درصد خدمات شکل گرفته در استان طی سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته است.
اقبال عباسی ادامه داد: با وجود توطئه های بسیار و فتنه های دشمن از قبیل ترور، جنگ تحمیلی، تحریم و فشار اقتصادی انقلاب اسلامی در مسیر رشد و پیشرفت خود در حرکت است و این فتنه ها نتوانسته مانع راه نظام شود.
وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلاتی که دشمن سر راه نظام اسلامی قرار داده اما خدمات و دستاوردهای شکل گرفته در این چهل سال قابل تقدیر و تحسین است.
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین به نقش همراهی مردم در پیروزی های نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر حضور مردم و روحانیت و ایثارگری ایثارگران نبود ایرانی وجود نداشت و جمهوری اسلامی برقرار نمی شد.
عباسی خاطرنشان کرد: خدمات دولت و مردم متقابل است و هم افزایی و همراهی بخش های مختلف نظام در شکل گیری این دستاوردها بسیار موثر و تاثیرگذار بوده است.
گزارش های موجود حاکی از آنست که پیش از انقلاب اسلامی هیچ کارخانه و واحد صنعتی در این استان وجود نداشت اما هم اینک 27 شهرک و ناحیه صنعتی در استان مستقر است.
در بخش کشاورزی از تولید 296 هزار تن تولید محصول در سال 57 به یک میلیون و 400 هزار تن محصولات کشاورزی در چهل سالگی انقلاب دست پیدا کرده ایم.
در حوزه بهداشت و درمان نیز تعداد مراکز بهداشتی، درمانی استان از 145 مرکز به 476 مرکز افزایش یافته است. همچنین میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از 35 درصد به 100 درصد، تعداد پزشک عمومی از 15 به 373 نفر و تعداد بهورزان از 90 به 643 نفر در چهل سالگی انقلاب اسلامی رسیده است.
ضریب اشغال تخت بیمارستانی نیز از 48 درصد در سال 57 به 73 درصد در ابتدای سال 97 رسیده است که نشان از فراهم بودن خدمات با رعایت استانداردهای اقتصاد سلامت دارد.
هم اینک در حدود 650 نفر از مردم این استان زیرپوشش بیمه سلامت قرار دارند.
در حوزه علمی و آموزشی نیز قبل از پیروزی انقلاب تنها یک دانشکده، 590 دانشجو و 10 عضو هیات علمی در استان فعال بوده است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مراکز آموزشی به 24 واحد، تعداد دانشجویان به 53 هزار و 533 دانشجو و تعداد اعضای هیات علمی به یک هزار و 810 نفر افزایش یافته است.
در طی 40 سال گذشته نیز فضاهای فرهنگی استان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان به بیش از 20 برابر افزایش یافته است.
حوزه راهسازی نیز در طول 40 سال از عمر انقلاب اسلامی 257 کیلومتر بزرگراه در استان احداث شد که قبل از آن هیچ بزرگراهی در استان احداث نشده بود.
همچنین در همین مدت 816 کیلومتر راه اصلی و 291 کیلومتر راه فرعی احداث شده که در مقایسه با سالهای قبل از انقلاب به ترتیب از رشد 9 و 725 درصدی برخوردار شده است.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ شهر و یا روستایی از نعمت گاز برخوردار نبود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیش از 95 درصد استان معادل بیش از 300 هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
همچنین در طول چهل سالگی انقلاب اسلامی، تعداد روستاهای برق دار استان 72 برابر شده است.
طی چهل سال از عمکرد انقلاب اسلامی 625 هزار و 198 نفر در 42 شهر استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و لوله کشی بهره مند شدند. در حالیکه در سال 57 تنها 170 هزار نفر در 12 شهر استان تحت پوشش لوله کشی آب سالم و آشامیدنی بودند.
همچنین قبل از انقلاب هیچ یک از روستاهای استان لوله کشی آب شرب نشده بود اما به برکت انقلاب اسلامی 651 روستا در قالب 92 هزار و 246 خانوار به آب لوله کشی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند.
اما عمق محرومیتی که در روستاهای چهارمحال و بختیاری قبل از انقلاب اسلامی مشاهده می شد امروز به برکت نظام اسلامی تا حد بسیار زیادی زدوده شده و این مناطق از امکانات بهتری برخوردار شده اند. هر چند این امکانات کافی نیست و هنوز در برخی از مناطق نارسایی ها و کمبودهایی وجود دارد، اما این محرومیت زدایی در بهبود زندگی روستاییان نقش بسزایی ایفا کرده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ یک از روستاهای استان از نعمت آب لوله کشی، گاز و برق بهره مند نبودند ، اما امروز در چهل سالگی انقلاب، دسترسی مردم به این خدمات آسان شده است.
ملک محمد محمودیان ادامه داد: هم اینک 464 روستای استان گازکشی شده است که درصد گازرسانی به روستاها را 87 درصد افزایش داده است.
وی تصریح کرد: تنها 13 درصد روستا که در مناطق سخت گذر و کوهستانی از جمله بخش بازفت، دهستان بارز در بخش منج و دهستان پشت کوه میلاس قرار دارند ، بی بهره از انرژی گاز هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری همچنین درصد روستاهای برخوردار از نعمت برق را 99.5 درصد و روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت بهره مند از آب لوله کشی را 72 درصد اعلام کرد.
محمودیان ، با بیان اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک هزار و 539 کیلومتر راه روستایی در استان ایجاد شده است، اظهار داشت : هم اینک 65 درصد راه های روستایی استان آسفالت است.
وی، با بیان اینکه 84 درصد روستاهای استان دارا مدیریت روستایی هستند، افزود: 90 درصد جمعیت روستایی استان دارای شورای اسلامی روستا است.
محمودیان تعداد روستاهای برخوردار از خدمات اینترنت را 90 درصد تعداد روستاهای استان عنوان کرد و گفت: هم اینک 307 روستا به خدمات اینترنت دسترسی دارند و تا پایان سال 200 روستای دیگر نیز به خدمات اینترنت مجهز می شوند.
به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری،100 درصد روستا زیر پوشش بیمه سلامت و 90 درصد روستاها تحت پوشش صدا و سیما هستند.
محمودیان، روستاهای دارای تلفن ثابت را 665 روستا عنوان کرد و افزود: 159 دفتر آی سی تی (ICT) نیز در روستاهای استان فعال شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری به تحولات حوزه کشاورزی در روستاهای استان اشاره و تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی 296 هزار تن محصولات کشاورزی در استان برداشت می شد ، اما این میزان هم اینک به یک میلیون و 430 تن محصولات زراعی، دام و طیور و آبریان افزایش یافته است.
محمودیان خاطرنشان کرد: تولید 6 هزار و 500 تن قارچ در سال و افزایش تولید عسل از 70 تن به یک هزار و 512 تن در سال از دیگر دستاوردهای این حوزه است.
وی، مراکز بهداشتی و درمانی فعال در روستاها را شامل 40 درمانگاه، 330 خانه بهداشت و 79 مرکز بهداشتی درمانی اعلام کرد و گفت: 65 مرکز توانبخشی نیز در روستاها خدمات رسانی می کند در حالی که تعداد این مراکز خدماتی قبل از انقلاب انگشت شمار بود.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.