زندگی مردم چهارمحال و بختیاری تا دو دهه پیش در فصل زمستان با سرما و برف عجین شده بود و هنوز برف نخست که نزده بود، انبارها و مُطبخ های کاهگلی خانه ها پر از هیزم و زغال می شد.
کُرسی نشینی و بافت شال و جوراب پشمی و برپایی دارقالی در خانه ها رواج داشت و شال و جوراب های پشمی ِزبر به زحمت، زور سرما در چهارمحال و بختیاری را می کرد.
چکمه های پلاستیکی کودکان در انباشت برف روی زمین گیر می افتاد و گاهی چکمه ها از زور زیادی برف گم می شد.
اما این روزها در چله زمستان هیچ اثری از برف در مرکز چهارمحال و بختیاری نیست و بارندگی در این استان در چله زمستان مانند روزهای ابتدایی بهار به شکل باران است و برف تنها بر شانه گوهستان فرود می آید.
باران در فصل زمستان به دلیل سرد بودن خاک نه تنها اهمیتی ندارد بلکه باعث نگرانی مردم می شود ، چرا که این باران ، خاک را می شوید و با خود به پایین دست می برد.
این نگرانی باعث می شود کشاورز از زمین دل بکند و تنها به دنبال دست یافتن به منابع آبی زیرزمینی باشد و مجبور شود یا چاه عمیق حفر کند که آنها ممنوع و غیر قانونی است یا دست از شغل خویش بشوید.
زندگی و حیات اجتماعی بخش عمده ای از مردم چهارمحال و بختیاری به همین برف است که اگر نبارد نان برخی از کشاورزان سنگ و آجر می شود.

*** تبدیل بارش برف به باران در میانه زمستان
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ، تبدیل شدن بارش برف به باران در میانه زمستان را ناشی از تغییر اقلیم در این استان می داند.
ستار فرهادی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در یک دهه اخیر بارش برف در چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است و این بارش ها تبدیل به باران شده است.
به گفته وی، این تغییر بارش ها باعث نگرانی همه شده است و خسارات جبران ناپذیری را به چهارمحال و بختیاری وارد می کند.
فرهادی افزود : بارش باران در فصل زمستان باعث می شود هر چه برف بر روی زمین نیز در هفته های اخیر نشسته بود ، آب شود و آب به سفره های زیرزمینی نفوذ نکند.
به گفته وی، تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری اکنون مشهود است و الگوی بارش ها در مناطق این استان از برف به باران تبدیل شده است و باعث فرسایش خاک شده است.
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت : بررسی های تاریخی نشان می دهد این استان در تاریخ باستان ، کناره دریاچه بود و به دلیل تغییر اقلیم آب و هوایی این دریاچه در طول تاریخ از بین رفته است.
به گفته وی، این تغییر اقلیم در نقاط مختلف کشور نیز مشاهده شده است ، به گونه ای که در طول تاریخ در کویر حیات وجود داشته است و در سیستان و بلوچستان شهر سوخته نشان می دهد که در آن منطقه آبادی فراوان بود که براثر تغییر اقلیم از بین رفته است.

***
50 درصد از بارش های برف استان تبدیل به باران شده است
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت : در یک دهه اخیر 50 درصد از میزان بارش های برف این استان از برف تبدیل به باران شده است.
مهرداد قطره سامانی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود : دلیل تغییر الگوی بارش برف به باران ناشی از گرم شدن هوا در استان است.
به گفته وی، هم اکنون دمای هوای شهرکرد 5 درجه بالای صفر در میانه زمستان رسیده است و این دما در کوهرنگ که بیشترین بارش برف را دارد نیز افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
قطره سامانی با یادآوری این نکته که در یک دهه پیش در چنین روزهای درجه دمای هوای شهرکرد یا کوهرنگ به منفی 30 درجه نیز می رسید ، گفت : کمترین دمای ثبت شده در امسال منفی 14درجه بوده است و این گرما شدن هوا سبب تغییر الگوهای بارشی شده است.
وی گفت : اکنون این تغییر بوجود آمده است و باید شرایط آن را پذیرفت و در زمان حاضر، سیستمی که بر روی آسمان استان در دی ماه امسال قرار گرفته است، سیستم خلیج فارس و سودانی است که بارش آن باران است.
قطره سامانی ، یکی از مهمترین دلایل تغییر الگوی بارش در این استان را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت : این تغییر اقلیم 50 درصد از منابع بارشی استان را از بین برده است.
به گفته وی ، درگذشته بارش برف باعث انباشت یخچال های دائمی در چهارمحال و بختیاری به ویژه در زردکوه می شد که این یخچال ها آب را در لایه های زیر زمین هدایت می کردند ، اما در این زمان این یخچال ها با گرم شدن هوای استان در حال از بین رفتن است.
وی تاکید کرد : عمده بارش ها وقتی به شکل باران است به صورت روان آب از استان خارج می شود و تنها گل و لای با خود به پایین دست می برد.
به گفته وی، این بارش ها ذخایر آبی استان را به دشت به مخاطره انداخته است و نفوذ پذیری آب به سفره های زیرزمینی را بدون اثر کرده است ولی برف باعث می شد آبخوان ها پر از آب شود.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: انسان عامل اصلی به وجود آمدن این تغییر اقلیم ها شده است و وقتی کسی مانند ' دونالد ترامپ ' رئیس جمهوری آمریکا از معاهده تغییر اقلیم خارج شد، جهان را دچار یک تهدید طبیعی می کند.
به گفته وی، مهمترین عامل برای جلوگیری از این تغییر اقلیم یک همگرایی جهانی است که گازهای گلخانه ای کاهش یابد.
قطره سامانی در پاسخ به این سوال ایرنا که آیا باروری ابرها باعث جبران این تغییر الگوها می شود افزود: این تصور که با باروری ابرها بتوان خشکسالی یک دهه اخیر را جبران کرد، امکان پذیر نیست چرا که باروری ابرها در یک منطقه محدود صورت می گیرد و تنها 10 تا 15درصد افزایش نقطه بارش را به همراه دارد.

***
نگرانی از بارش باران در فصل زمستان
معاون امور هماهنگی عمرانی چهارمحال و بختیاری نیز یکی از نگرانی های این تغییر الگو را فرسایش خاک می داند و می گوید: تبدیل الگوی برف به بارش در استان نگران کننده است.
مجید نظری افزود : فرسایش خاک این استان به 25 تن در هکتار نیز می رسد که این یک زنگ خطر است و بیشترین علت آن نیز ناشی از تغییر الگوی بارش است.
وی گفت : تغییر بارش از برف به باران ، وجود اراضی شیب دار و بروز خشکسالی از دلایل فرسایش خاک در استان است.
معاون امور هماهنگی عمرانی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این استان یک درصد مساحت کشور را دارد و در سال های پر بارش و ترسالی به طور میانگین 10 درصد آب کشور را تولید می کرد، که اکنون بسیار کمتر از گذشته شده است.
نظری، تغییر اقلیم را تهدید جدی برای خاک و ایمنی غذایی در جهان عنوان کرد و گفت: توجه به بحث حفظ و حراست از آب و خاک در چهارمحال و بختیاری اولویت دارد.
وی گفت: در حالی که فرسایش خاک در دنیا 5 تن در هر هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری تا 25 تن در هر هکتار نیز می رسد که این امر زنگ خطر جدی برای این استان است.
به گفته وی، فرسایش خاک عبارت است از فرسودگی و از بین رفتن مداوم خاک سطح زمین (انتقال یا حرکت آن از نقطه ای به نقطه دیگر در سطح زمین) توسط آب، باد و یا بهره برداری بی رویه از منابع که این امر باعث تخریب اکوسیستم و همچنین حیات می شود.

***
بروز روان آب ها به دلیل تغییر بارش در زمستان
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: یکی از مهمترین عوامل فرسایش خاک در استان آب های روان و سطحی است، که بر اثر جاری شدن روان آب های ناشی از بارندگی است.
علی محمد محمدی افزود: 85 درصد مساحت استان اراضی جنگلی و مرتعی و کمتر از 15 درصد اراضی کشاورزی و مسکونی است و بارش باران موجب می شود بخشی از خاک این استان از بین برود.
به گفته وی، یکی از مهمترین راهکارها برای جذب بارش آب باران در زمستان استفاده از طرحهای آبخیرداری برای نگهداشت آب است.

***
افزایش فرسایش خاک به دلیل بارش باران در زمستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به بالا بودن میزان فرسایش خاک دراستان گفت: یکی از دلایل این فرسایش بارندگی در فصل زمستان است.
علی محمدی مقدم افزود : نفوذ آب در سفره های زیرزمینی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک و کاهش روان اب ها بر اثر بارندگی از طریق طرح های آبخیزداری در استان در حال انجام است.
به گفته وی، با افزایش فرسایش خاک ، حاصلخیزی زمین های کشاورزی و رسوب خاک در پشت سدها افزایش می یابد و زمینه خالی شدن روستاها از سکنه را افزایش می دهد.
وی گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری با هدف جلوگیری از هدر رفت آب، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفرهای زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیش از 230 هزار هکتار زمین در تحت پوشش اجرای طرح آبخیزداری قرار می گیرد، که با بررسی های انجام شده نشان می دهد در هر هکتار به طور متوسط بین 500 تا 2 هزار مترمکعب نفوذپذیری آب روان در این زمین ها وجود دارد.
محمدی مقدم ، کاهش روان اب ها، نفوذ آب در سفره های زیرزمینی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 120 سازه ملاتی، 2 سیلاب پخش کن و 5 بند خاکی نیمه تمام در سطح استان وجود دارد که با تامین به موقع اعتبار، این تعداد طرح در نیمه دوم امسال تکمیل خواهد شد.
وی گفت: تاکنون 2 هزار بند ملاتی، 80بند خاکی، 314 گابیون، 7مورد آبگیر، 100 سد خشکه چین، 16 مورد کف بند و سد زیرزمینی در بخش آبخیزداری منابع طبیعی استان اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، اکنون بارش باران در مرکز چهارمحال و بختیاری در فصل زمستان مشهود است و برف به عنوان یکی از خاطرات زمستانی مردم این شهر در یادها خواهد ماند.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رود بزرگ کارون و زاینده رود و بخشی از دز است که بارش باران به جای برف این رودها را نیز به خشکی کشانده است.
گزارش از محمود رئیسی
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.