کلیدواژه ای مرسوم در ورزش است، که همواره به واسطه آن بارها اعلام شده است ، چهارمحال و بختیاری از نظر آب و هوایی بی شک یکی از بهترین نقاط ایران است و وجود اکسیژن خالص برای ورزشکاران یک دوپینگ طبیعی است.
نام چهارمحال و بختیاری که به میان می آید، مدام اعلام می کنند که اینجا ' مخزن اکسیژن ایران ' است و فقط کافی است هوا تنفس شود.
همین ویژگی ها است که باعث شد طرح ملی اردوبام در چهارمحال و بختیاری به عنوان مصوبه ای سفر استانی هیات دولت مورد توجه قرار گیرد، اما این طرح تا چه میزان توانسته است عملیاتی شود.
طرح اردو بام زمینه ساز میزبانی چهارمحال و بختیاری از اردوهای تیم های ورزشی و تیم های ملی ایران را در نظر داشته است ولی هنوز به صورت عملیاتی اجرایی نشده است.
در خصوص ویژگی های این استان از نظر آب و هوایی و میزبانی مسابقات و اردوها بارها مسوولان این استان اعلام نظر کرده اند.
حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان استان یکی از ظرفیت های چهارمحال و بختیاری را ارتفاع از سطح دریا می داند و می گوید : طرح اردوبام استان به تصویب هیات دولت در سال های گذشته رسیده است و این طرح برای میزبانی از تیم ها و رشته های ورزشی تیم های ملی قابلیت اجرایی شدن را دارد.
سرمربی تیم ملی ووشو جمهوری اسلامی ایران نیز معتقد است که چهارمحال و بختیاری می تواند مهمترین محل برگزاری اردوهای ورزشکاران ملی و بین المللی در رشته های مختلف باشد.
حسین اجاقی در گفت و گو با ایرنا افزود : به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا، این استان مهمترین مکان برای برپایی اردوهای هوازی ورزشکاران در کشور قلمداد می شود.
به گفته وی، زمانی که تیم ملی ووشو ایران در شهرکرد اردوی آمادگی خود را برپا کرد ، ملی پوشان در شرایط مطلوبی قرار گرفتند و تمرینات خوبی در این استان برگزار شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری ، نیز با اشاره به وجود استعدادهای ورزشی استان گفت : این استان ظرفیت برگزاری و میزبانی مسابقات ورزشی بین المللی را دارد.
اقبال عباسی تاکید کرد : وجود مجموعه ورزشی شهدای بروجن (پیست دوومیدانی تارتان) ، زمینه میزبانی مسابقات بین المللی را فراهم کرده است.
وی ، با اشاره به کسب مدال های رنگارنگ از سوی ورزشکاران این استان در مسابقات بین المللی تاکید کرد : چهارمحال و بختیاری نیازمند طرحهای بزرگ و ملی دیگری در حد و اندازه پیست دوومیدانی تارتان است و انتظار است وزارت ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد.
به گفته وی، برگزاری مسابقات ورزشی بین المللی ، باعث بیشتر شناخته شدن ظرفیت های چهارمحال و بختیاری می شود.
عباسی، تکمیل دو طرح عمرانی هتل و خوابگاه ورزشکاران و مجموعه المپیک شهرکرد را از دیگر مطالبات ورزشکاران دانست و خواستار اختصاص اعتبار لازم از سوی وزارت ورزش و جوانان برای این دو طرح شد.
اما برای اینکه چهارمحال و بختیاری اردوبام ایران شود باید قواعد بازی را در زمین میزبانی بپذیرفت و یکی از این قواعد ، داشتن امکانات و زیرساخت های لازم است.
یکی از این زیرساخت ها وجود خوابگاه ورزشکاران و وجود سالن های استاندارد است که در چهارمحال و بختیاری هنوز خوابگاه ورزشکاران پس از یک دهه اجرایی نشده است.
تاکنون برای تکمیل این خوابگاه تاکنون 17 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن 50 میلیارد ریال لازم است.
ساخت خوابگاه ورزشکاران شهرکرد از سال 83 آغاز شده و در حال حاضر این طرح 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این طرح شامل 32 سوئیت ، 16 خوابگاه ، یک باب رستوران و یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 300 نفر در حال احداث است.
مجموعه ورزشی یادگار امام راحل معروف به دهکده المپیک چهارمحال و بختیاری نیز 41 هکتار زیربنا دارد که در طرح تکمیلی دارای استخر ، استادیوم 15هزار نفری ، فضای روباز گلف، تنیس ، فوتبال ساحلی ، پیست سوارکاری، پیست دوومیدانی و برخی از رشته ها دیگر دیده شده است.
طرح هتل خوابگاه ورزشکاران از سال 83 در شهرکرد آغاز شد و به دلیل کمبود اعتبار این طرح هنوز بهره برداری نرسیده است.
مجموعه ورزشی المپیک شهرکرد نیز نزدیک به 15سال ساخته شده است اما به دلیل جانمایی نامناسب ،کمتر مورد استقبال ورزشکاران و خانواده ها قرار می گیرد.
از سوی دیگر برای اردوبام شدن چهارمحال و بختیاری باید دستگاه های مختلف خدمات رسان به کمک ورزش این استان بیایند و با ارائه خدمات گردشگری و سفرهای ورزشی به دنبال جذب ورزشکاران برای برپایی اردوهای خود باشند.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی می گوید : طرح اردوبام چهارمحال و بختیاری هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و روی کاغذه مانده است.
اردشیر نوریان تاکید کرد : بارها کارشناسان اعلام کرده اند که چهارمحال و بختیاری با دو هزار متر ارتفاع بهترین نقطه برای تمرینات هوازی ورزشکاران است که بر این اساس قرار بود مرکز استان محل اردوبام تیم های ملی شود.
وی تصریح کرد : طرح اردوبام چهارمحال و بختیاری به تصویب رسیده است ، اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است و این استان نیازمند حمایت وزارت ورزش و جوانان برای اجرایی شدن این طرح است.
به گفته وی، چهارمحال و بختیاری با یکصد کیلومتر فاصله با دو مرکز پر جمعیت کشور یعنی خوزستان و اصفهان، می تواند بخش کلانی از برنامه های ورزشی ملی دو استان را پوشش دهد.
وی تصریح کرد: کمبود سرانه ورزشی زیبنده مرکز استان نیست و انتظار است، طرحهای عمرانی ورزشی در مرکز استان بهره برداری شوند.
معاون وزیر ورزش و جوانان در این باره می گوید: برای تکمیل و توسعه طرحهای نیمه تمام ورزشی این استان اعتباراتی در نظر گرفته شده است.
ژاله فرامرزیان بروجنی در گفت و گو با ایرنا افزود : تعدادی از استان مستعد رشته های خاص ورزشی هستند که باید زیرساخت های این رشته ها در استانها فراهم شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گفت : 13 میلیارد ریال برای تکمیل فاز نخست طرح خوابگاه ورزشکاران شهرکرد اختصاص یافته است.
به گفته وی، خوابگاه ورزشکاران شهرکرد با زیر بنا 4 هزار و 650 مترمربع در حال ساخت است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از 32 هزار ورزشکار دارد که تعدادی از این ورزشکاران در رشته های مختلف موفق به کسب عناوین شده اند.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.