سیدهاشم فاطمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 دشت اصلی در این استان وجود دارد که روند ممنوعه شدن این دشت ها از سال 62 با ممنوعه شدن دشت های سفید دشت و بروجن- فرادنبه آغاز شد.
وی ادامه داد: در سال 84 نیز دشت شهرکرد و دشت خانمیرزا ممنوعه اعلام شد و فعالیت های کشاورزی و برداشت آب از این دشت ها محدود شد.
فاطمی، وقوع خشکسالی های یک دهه اخیر در استان را عامل تشدید بحرانی شدن منابع آب دشت های استان عنوان و تصریح کرد: در پی این رخداد، چهار دشت شهرکرد، خانمیرزا، بروجن- فرادنبه و سفید دشت ممنوعه بحرانی شدند.
این کارشناس مسائل آب ادامه داد: به تازگی نیز 2 دشت شلمزار و جونقان- فارسان به دشت های ممنوعه استان اضافه شده و بدین ترتیب وضعیت منابع آب زیرزمینی استان در شرایط نامناسبی قرار گرفته است.
فاطمی وابستگی چهارمحال و بختیاری به منابع آب زیرزمینی را 72 درصد اعلام کرد و گفت: این وضعیت سبب کاهش شدید منابع آب دشت های استان شده و چنانچه در مصرف این منابع بازنگری شکل نگیرد شاهد وقوع بحران جبران ناپذیری در استان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد 17 متر، سفید دشت 25، دشت خانمیرزا 24 و دشت بروجن 9 متر افت کرده است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با وجودی که از منابع آب های سطحی خوبی در سال های گذشته برخوردار بوده اما به سبب ماهیت کوهستانی بودن منطقه، مجال بهره گیری از این منابع را نداشته و در حدود 90 درصد نیاز آبی خود را در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آب زیرزمینی تامین می کرده است.
در سالهای اخیر به سبب تغییرات اقلیمی و تغییر بارش ها از برف به باران، آبخوانهای چهارمحال و بختیاری نه تنها تغذیه نشده بلکه به سبب برداشت های بی رویه، با افت شدید آب مواجه شده است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.