نباریدن برف در چهارمحال و بختیاری پیست اسکی کوهرنگ و بارده را به خواب زمستانی برد و از این پیست ها تنها وسائل تله کابین باقی مانده است که به غیر از فصل زمستان کارایی دیگری در دیگر فصول سال ندارد.
زمانی پیست اسکی چلگرد از آذرماه کم کم به استقبال اسکی بازان می رفت و دی و بهمن این پیست پذیرای ورزشکاران این رشته زمستانی بود، به گونه ای که یک دهه پیش برای رفتن به پیست اسکی، تردد به سختی در جاده ها انجام می شد.
اما این سالها خبری از برف و بارندگی نیست و پیست اسکی و خاطرات زمین خوردن اسکی بازان و مردم تنها در سکوتی بلند به اندازه کوه باقی مانده است.
طی چند سال پیش که برف کوهرنگ را به سفیدی می کشاند، پیست اسکی کوهرنگ همه روزه پذیرای ورزش دوستان، گردشگران زمستانی و علاقمندان به این رشته ورزشی بود.
ارتفاع برف در قله های این شهرستان گاهی به 120 سانتی متر می رسید و کسانی که روزهای تعطیل به قصد برف بازی راهی کوهرنگ می شدند در ترافیک خودروها گیر می کردند.
پیست اسکی چلگرد به طول 800 متر و شیب ملایم 20 درصد و امکاناتی مانند بالابر، برف کوب و سه پیست مجزا برای خانم ها، آقایان و خانوادگی، هتل و مهمانپذیر از مناسب ترین پیست های اسکی در زاگرس مرکزی بود.
دسترسی به این پیست از طریق جاده های ارتباطی شهرستان کوهرنگ امکان پذیر بود به همین دلیل با استقبال گسترده مردم همراه می شد.
پیست اسکی چلگرد در 85 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در تعطیلات زمستان پذیرای جمعیت قابل توجهی از ورزشکاران و گردشگران از نقاط مختلف کشور بود.
با این حال بارش های یکی 2 روز اخیر اگر چه نفسی به پیست اسکی کوهرنگ داده اما هنوز این پیست به صورت حرفه ای برای اسکی بازان مهیا نشده و تنها عده ای از علاقه مندان به ورزش های زمستانی به دنبال تیوپ سواری بر روی برف هستند.
کارشناسان معتقدند؛ اگر 70 سانتی متر برف ببارد، بارش برف باعث می شود دوباره پیست اسکی کوهرنگ جان دوباره بگیرد و اگر بارش نباشد این پیست نیز تعطیل می شود.
با خشکسالی های یک دهه اخیر، میانگین ماندگاری برف در استان از 142 روز به 79 روز کاهش پیدا کرده و چشم ورزش های زمستانی رو به آسمان رفته است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از سال 1386 تاکنون با پدیده خشکسالی مواجه شده و کمبود بارش، کاهش منابع آب و افت سفره های زیرزمینی را بدنبال داشته است.
چهارمحال و بختیاری حدود 50 اسکی باز حرفه ای دارد که در فصل زمستان این ورزشکاران فعالیت حرفه ای خود را دنبال می کنند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.