به گزارش ایرنا، هیأت دولت در جلسه عصر یکشنبه بیست و پنجم آذرماه امسال به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با واگذاری شرکت های فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس موافقت کرد.
این در حالی است که در مصوبه مرداد سال 94 هیات وزیران، خصوصی سازی این دو باشگاه متوقف شد و با نامه دکتر سلطانی فر و وزیر وقت اقتصاد و امور دارایی (کرباسیان) لغو این مصوبه به کمیسیون اقتصادی دولت فرستاده شد اما اکنون دولت این واگذاری را ابلاغ کرده است.
استقلال و پرسپولیس دو تیم پرطرفدار در ایران هستند که در تمامی نقاط ایران از جمله چهارمحال و بختیاری هوادار دارند.
گستره ای جمعیت هواداری دو تیم در ایران باعث شده است که هواداران دو تیم همواره برای یکدیگر کُری خوانی کنند و با نشانه ها و نمادها برتری تیم خود را به یکدیگر تحمیل کنند.
این دو تیم از با سابقه ترین تیمهای فوتبال در ایران هستند که سابقه آنها به بیش از 60 سال می رسد و هر دو بخشی از تاریخ فوتبال ایران و حتی تیم ملی فوتبال هستند.
حالا براساس قانون ، روند واگذاری این دو تیم با تصمیم هیات دولت وارد فاز جدی شده است و این دو باشگاه فرهنگی ورزشی باید به بخش خصوصی واگذار شوند.
اما واگذاری این دو باشگاه بدون شک حساسترین رخ داد در تاریخ ورزش فوتبال ایران خواهد بود چرا که واگذاری باید به گونه ای باشد که تاریخ فوتبال ایران در این دو تیم برای همیشه پایدار باقی بماند.
واگذاری تیم های ورزشی در ایران به بخش خصوصی پیشتر نیز صورت گرفته است و تیم پاس ایران که قهرمانی باشگاه های آسیا را نیز در کارنامه خود دارد ، از جمله این واگذاری ها بود.
اما واگذاری تیم پاس، خاطره خوبی برای ورزش دوستان به ویژه اهالی فوتبال ندارد چرا که این تیم در نتیجه کش و قوس های مدیریتی تا انحلال پیش رفت و در نهایت اکنون در لیگ دسته دوم باشگاه های ایران حیات ورزشی خود را ادامه می دهد.
پس از آن نیز نفت تهران که حتی تا آستانه نایب قهرمانی لیگ فوتبال باشگاه های ایران بالا آمده بود ، در نهایت از گردنه فوتبال ایران حذف شد و تنها نامی از آن باقی ماند.
از همین تیم نفت تهران بازیکنان ملی پوشی مانند وریا غفوری ، وحید امیری ، علیرضا بیرانوند و چهره های دیپر نیز به فوتبال ایران معرفی شدند.
اما واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نباید با تکرار حوادث پیشین فوتبال همراه شود چرا که این دو تیم هواداران بی شماری در سراسر کشور دارند.
نکته مهم در این واگذاری این است که تاریخچه و بازیکنان این دو تیم ارزش افزوده باشگاه ها هستند ، به این معنی که این دو باشگاه ساختمان یا محصولی ندارند که ارزش افزوده داشته باشد بلکه تنها تاریخچه و بازیکنان آن ارزش افزوده محسوب می شوند.
این دو تیم مانند رئال مادرید یا بارسلونا یا باشگاه های مطرح جهان نه ورزشگاه اختصاصی دارند و نه ساختمان بزرگ که باعث ارزش افزوده برای خریدار باشد پس قیمت تمام شده برای خریداران تنها افتخارات و سابقه و بازیکنان آن هستند.
یکی دیگر از مولفه های ارزش آفرین برای این دو تیم، خیل هواداران استقلال و پرسپولیس هستند که برای این تیم ارزش افزوده سالانه به همراه خواهند داشت.
انتقال و جا به جای ورزشکاران سرخابی یکی دیگر از مولفه های درآمدزایی باشگاهها هستند که بازیکنانی که با خرید و فروش و ترانسفور آنها باشگاه ها می توانند درآمد داشته باشند.
کارشناسان اقتصادی ورزشی بر این عقیده اند در صورت واگذاری درست و حمایت از این واگذاری، این دو تیم می توانند مانند رئال مادرید و بارسلونا برای خود خلق درآمد کنند و در صورت اشتباه در واگذاری این دو تیم به سرنوشت پاس و نفت دچار خواهند شد.
حتی واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس ایران چنان حساس است که اکنون برخی از پایگاه های ورزشی منطقه نیز به این مساله پرداخته اند.
از سوی دیگر این دو باشگاه مطالباتی نیز دارند که یکی از بدهکارترین سازمان ها به این دو تیم شاید صدا و سیما باشد چرا که حق پخش مسابقات حداقل دو دهه گذشته باید به استقلال و پرسپولیس پرداخت شود.
نسخه 2016 اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به صراحت اعلام کرده است که ' باشگاه ها، لیگ ها یا هر گروه دیگر وابسته به عضوی از فیفا، باید از سوی عضو مورد نظر به رسمیت شناخته شده و تابع آن باشد '.
ماده 20 فیفا افزوده است: 'اساسنامۀ عضو فیفا باید حدود اختیارات و حقوق و تکالیف این گروه‌ها را به طور روشن و دقیق برشمرده باشد، اساسنامه و مقررات این گروه ها توسط فدراسیون عضو تصویب خواهد شد'.
در ماده 68 به حق توزیع پرداخته است و اعلام می کند که ' فیفا، فدراسیون های عضو و کنفدراسیون ها منحصراً مسئول اعطای مجوز پخش تصویر و صدا و دیگر داده های بازتاب همراه مسابقات فوتبال و رویدادهایی که تحت صلاحیت قانونی خاص آنهاست، می باشند و در این مورد هیچ محدودیت در محتوا، زمان، مکان و موارد قانونی و فنی وجود ندارد'.
رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز دهم اسفندماه سال 96 اعلام کرد که ' وقتی می‌شنوم حق پخش تلویزیونی به فوتبال ایران تعلق نمی‌گیرد، تعجب می‌کنم شبکه های تلویزیونی نقش اجتماعی و بزرگی در توسعه فوتبال دارند'.
جانی اینفانتینو در این تاریخ در جمع خانواده فوتبال ایران تاکید کرد :'
کافی است یک نگاه اجمالی به اتفاقات فوتبال مانند دربی بیندازید و بعد از آن اهمیت فوتبال را درک کنید، پس اگر کشور ایران نمی‌خواهد جایگاه خود را از دست دهد بسیار حیاتی و مهم است که حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها پرداخت شود، در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد و ایران نمی‌تواند مستثنی باشد'.
حالا در آستانه روند واگذاری دو تیم پرطرفداران ایران ، سهم باشگاه های فوتبال از حق پخش مسابقات در یکی دو دهه اخیر باید مشخص شود و این به منزله آن است که صدا و سیما به این دو تیم بابت پخش مسابقات و درآمدهای ناشی از تبلیغات پیش ، هنگام و پایان مسابقات بدهکار است.
از مهمترین مساله ای که این واگذاری ها را به تاخیر انداخت ، آماده نبودن بستر واگذاری سرخابی‌ها از جمله تبلیغات و حق پخش و نیز مخالفت و مقاومت‌های موجود در این زمینه از جمله مشکلات و موانع اصلی در واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بود که با مصوبه دولت این مخالفت ها و مقاومت ها کنار رفت و تنها مساله باقی مانده حق پخش بازی های این دو تیم در دو دهه اخیر است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در سفر به شهرکرد در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا یادآور شد: روند واگذاری و خصوصی سازی دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس در حال انجام است.
ژاله فرامرزیان بروجنی در گفت وگو با ایرنا، درباره نحوه واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس افزود: این باشگاه ها براساس روند گذشته واگذاری به بخش خصوصی، واگذار می شود.
به گزارش ایرنا، استقلال و پرسپولیس به عنوان 2 باشگاه پرطرفدار و قدیمی ایران و سرخابی های پایتخت ایران است که برخی از بازیکنان این تیم در ادوار مختلف اسکله تیم ملی فوتبال ایران را تشکیل داده اند.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.