به گزارش ایرنا، شب چله که بلندترین شب سال در نزد ایرانیان است ، امسال نیز مانند یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری حتی بدون یک قطره باران یا یک گل برف سپری شد.
در قدیم؛ یکی از ویژگی ها ورود به زمستان در شب چله، بارش برفی بود که در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری حتی راه های کوچه ها می بست.
اما این سالها شب چله تنها یک دورهمی با کیک و آجیل است که نه خبری از برف در آن وجود دارد و نه سوز و سرمای زمستانی، که حداقل مشخص شود در این استان زمانی نیز برف می بارید.
شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری حدود یک دهه است که زمستانهای بدون برف را آغاز می کند ، در حالی که در یک دهه پیش ارتفاع برف در نخستین روز زمستان در این مرکز تا 10 سانتیمتر نیز
می رسید.
پارو سازی و برف روبی نیز از مشاغل فصلی در زمستان در این شهر بود ، که دیگر خبری از آن وجود ندارد و پاروها به خاطره ها پیوسته اند.
این در حالی است که در دو دهه پیش حتی برخی از مغازه های مواد غذایی هم نفت و هم پارو را در کنار فروشگاه های خود می فروختند.
اکنون تغییر اقلیم در چهارمحال و بختیاری باعث شده است در صبحگاه نخستین شنبه زمستان ، هوای بهار در همه شهر منتشر شود.
خشکسالی هواشناسی و خشکسالی آبشناسی بر روی کشاورزی و اجتماع تاثیر گذار است و باید بهنیه سازی مصرف آب در این زمینه صرفه جویی را به یک فرهنگ دائمی تبدیل کرد.
پیرمرد و پیرزن ها به دلیل بارش برف در گذشته که دامنه آن تا اسفندماه نیز طول می کشید می گفتند که'پای چله بزرگ شکسته است' و به صورت طبیعی از اسفندماه به بعد چله کوچک می رسید و برف و باران نیز کمتر می شد.
اکنون نه تنها چله بزرگ با خود برف و باران برای چهارمحال و بختیاری نیاورد بلکه چله کوچک نیز ترسالی با خود به همراه نخواهد داشت.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت : خلاصه آمار روزانه ایستگاههای سینوپتیک ، اقلیم شناسی و بارانسنجی استان نشان می دهد که میزان بارندگی در روز یکم دی ماه امسال صفر بوده است.
شاهرخ پارسا در گفت و گو با ایرنا افزود :حداقل دما در شهرکرد مرکز استان منفی 6 و حداکثر آن 11 درجه بالای صفر است.
وی افزود : میزان دمای هوا در سی ام آذرماه امسال 1.6حداقل و 14.4درجه حداکثر بود .
به گفته وی، خشکسالی در چهارمحال و بختیاری وارد یازدهمین سال پیاپی خود شده است
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان طی یک دهه اخیر استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرده است.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.