به گزارش ایرنا، اقبال عباسی یکشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با محوریت سیلاب اخیر لردگان که با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در فرماندار برگزار شد، افزود: با عاملان ساخت و ساز غیر قانونی و مسوولانی که در این زمینه کوتاهی کرده اند، برخورد قانونی می شود.
وی از دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لردگان که در این نشست حضور داشت، درخواست کرد در این زمینه به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کند تا مسوولانی که در این زمینه فعالیت داشته اند پاسخگوی قانون باشند.
استاندار چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل بروز حوادث طبیعی در این شهرستان را گستردگی محدوده جغرافی لردگان عنوان کرد و گفت: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی و حوزه راه ها در سیلاب اخیر در این شهرستان بالا بوده است.
عباسی ، از رئیس سازمان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری درخواست کرد ؛ نگاه ویژه ای برای جبران خسارات زیربنایی و کشاورزی لردگان در سیلاب اخیر داشته باشد و وام های بلاعوض یا تسهیلات کم بهره را برای آسیب دیدگان این سیلاب اختصاص دهد.
وی بروز خشکسالی را یکی دیگر از مشکلات این استان از جمله لردگان عنوان کرد و گفت: خشکسالی های اخیر بخش عمده ای از آب شرب و کشاورزی این شهرستان و استان را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: دوره خشکسالی در این استان به 11 سال رسیده است و بخشی زیادی از منابع آبی نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است.
شاهرخ پارسا در این نشست افزود : میزان بارندگی های اخیر در استان 205میلیمتر رسیده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته تنها 25میلیمتر بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری نیز میزان خسارت سیلاب در هفته نخست آذرماه به این استان را 20میلیارد ریال عنوان کرد.
قدرت الله بیگلری افزود : تاسیسات فاضلاب لردگان در سیلاب اخیر دچار خسارت شد ، ولی با این حال بخشی از سیلاب را هدایت کرد.
تورج احمدپور ، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی میزان خسارت ناشی از سیلاب اخیر به تاسیسات آبی این استان را 36 میلیارد ریال عنوان کرد.
حمیدرضا براتی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز گفت : در زلزله اخیر استان 5 واحد آموزشی استان آسیب دید و 20 واحد آموزشی استان با اعتباری افزون بر 200میلیارد ریال نیازمند نوسازی و بازسازی است.
سعید جریده اصل، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لردگان نیز گفت: با ساخت و سازهای غیر قانونی در این شهر برخورد خواهد شد و در خصوص ارائه خدمات به این ساخت و سازها مسوولان باید پاسخگو باشند.
سردار غلامعباس غلامزاده فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یک چهارم جمعیت استان در شهرستان لردگان قرار دارد و یکی از محورهای اصلی مواصلاتی این استان است و محورهای مواصلاتی این استان نیازمند توجه و اعتبار لازم است.
احمد جمشیدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری نیز میزان خسارت بارندگی اخیر به بخش راه ها و جاده های استان را 120میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان 94میلیارد ریال خسارت در شهرستان لردگان بوده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در بارش های اخیر 2 هزار و 500 کیلومتر از مجموع 14 هزار کیلومتر کانال کشاورزی در استان تخریب و بیش از 25 میلیارد ریال خسارت وارد شده است.
ذبیح الله غریب افزود: در بارش های اخیر 45 میلیارد ریال خسارت به اراضی کشاورزی استان وارد شده که بیش از یکهزار و 400 هکتار اراضی زراعی استان بین 10 تا 20 درصد خسارت دیده است.
وی گفت: در این بارش ها 3 میلیارد و 870 میلیون ریال خسارت به 6 هکتار باغات سیب استان وارد شد.
غریب، از تخریب 2 واحد پرورش ماهی و تلف شدن 90 تن ماهی در بارش های اخیر در شهرستان های مختلف خبر داد و گفت: 18 میلیارد ریال در حوزه شیلات خسارت وارد شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال وبختیاری با اشاره به بارش باران، برف و وقوع سیل و کولاک در مناطق مختلف استان تصریح کرد: امدادگران این جمعیت به بیش از 630 حادثه دیده امداد رسانی کردند.
سید احمد مرتضوی فر افزود: این امداد رسانی به بیش از 130 خانواده عشایر، حادثه دیدگان وقوع سیل و آبگرفتگی منازل و همچنین در راه ماندگان ارائه شد.
به گفته وی، در این مدت امدادرسانی به 493 نفر که براثر سیل خسارت دیدند، ارائه شد.
مرتضوی فر افزود: در سیل شهرستان لردگان به 15 حادثه دیده خدمات رسانی و 700 نفر اسکان داده شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: حوادث و ماموریت های این جمعیت نسبت به سال گذشته 220 درصد رشد داشته است و این استان نیازمند حمایت بیشتر در بخش تجهیزات امدادی است.
فرماندار شهرستان لردگان نیز گفت: با تخریب سیل بند شرق لردگان که از 30 سال گذشته به منظور جمع آوری آب باران و آب کوههای بالادستی از جمله ارتفاعات کلار احداث شده بود، بیش از 50 واحد مسکونی و 5 واحد تجاری دچار آبگرفتگی شده است.
برهان حسین پور آقایی افزود: این سیل بند در چند سال گذشته با دست اندازی تعدادی از افراد به منظور ساخت و ساز تخریب شده بود.
وی افزود: در بارش های اخیر بیش از 120 میلیمتر باران در شهرستان آمد که نسبت به میانگین بارش کوتاه مدت 35 درصد بوده است.
امام جمعه لردگان نیز گفت: این شهرستان از امکانات اولیه نیز برخوردار نیست و سیلاب اخیر نشان داد که امکانات موجود و زیرساختی لردگان ناچیز است.
حجت الاسلام سید مهدی تاج زاد افزود : این شهرستان 300 روستا دارد و بخش عمده ای از روستاها و شهرهای لردگان با کمبود جدی آب شرب و آب کشاورزی روبرو هستند.
به گزارش ایرنا، در این نشست اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ستاد مدیریت بحران در خصوص پیگیری مساله خسارت لردگان و نحوه پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان دستور بررسی دقیق و کارشناسی را صادر کرد.
شهرستان لردگان در فاصله 160 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.