به گزارش ایرنا، مهرداد جوادی روز شنبه به خبرنگاران گفت: به دنبال گزارش های رسیده به واحد یگان حفاظت این اداره کل مبنی بر کاوش در منطقه تپه تاریخی روستای جمالوی قدیم در پشت حوضه آبگیر سد زاینده رود، افرادی در دو شب گذشته با وجود بارندگی، به حفاری غیرمجاز این تپه به وسیله یک دستگاه بیل مکانیکی اقدام کردند.
وی افزود: با ورود به موقع نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری و با هماهنگی مقام قضایی، عملیات دستگیری حفاران غیر مجاز آغاز شد.
جوادی تصریح کرد: در این عملیات سه حفار غیر مجاز با هویت معلوم از محل متواری و بیل مکانیکی خود را در محل جا گذاشتند.
جوادی بیان داشت: حفاران غیرمجاز متواری تپه تاریخی روستای جمالو قدیم، هم اینک تحت تحقیب هستند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: متخلفان پس از دستگیری به منظور تحقیقات و سپری کردن مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی می شوند.
به گزارش ایرنا، تپه تاریخی روستای جمالو قدیم از توابع شهرستان بن چهارمحال و بختیاری بعد از آبگیری سد زاینده رود در سال 1349 هجری شمسی به زیر آب رفته بود، پس از خشکسالی های دهه اخیر و افت شدید دریاچه سد،این روستا پدیدار شد.
اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بلافاصله نسبت به تهیه پرونده ثبت و مشخص کردن حریم آن اقدامات لازم را انجام و پرونده را برای ثبت به سازمان مرکزی ارائه داد.
پرونده ثبت تپه تاریخی واقع در روستای جمالو قدیم هم اینک در نوبت ثبت قرار دارد.
روستای جمالو قدیم درشهرستان بن در 75 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
یگان حفاظت میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هفته گذشته نیز در ادامه رصد و پایش جرائم علیه مواریث تاریخی فرهنگی و به محض اطلاع از خبر واصله مبنی بر نگهداری مقادیری اشیای عتیقه در شهرکرد با تحقیقات گسترده و تلاش بی وقفه موفق به شناسایی افراد دخیل در امر قاچاق اموال تاریخی شد.
تیم عملیات یگان حفاظت میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با همکاری عوامل انتظامی و قضایی در عملیاتی غافلگیرانه موفق به دستگیری متهم در این پرونده شدند.
در این عملیات 10 شیء تاریخی مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد، دو قبضه اسلحه شکاری، 667 عدد فشنگ و مقادیری مواد مخدر از متهم کشف و ضبط شد.
یگان حفاظت میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری و واحد حقوقی این اداره کل در استان برابر قانون به منظور برخورد با هرگونه تخلف مرتبط با میراث فرهنگی آمادگی لازم را دارد.
2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.