به گزارش ایرنا، دستگاه اکسترودر به وسیله بخار و گرما در دمای بالا و با محورهای مارپیچی شکل مواد خوراکی را تحت فشار زیاد قرار می دهد و مواد هنگام خروج از انتهای دستگاه با برداشتن ناگهانی فشار ، منبسط می شود و حجم مواد افزایش پیدا می کند و در نتیجه می توان مواد خوراکی با چگالی های متفاوت تولید کرد که بر روی آب ، میان آب و کف آب شناور شوند.
از جمله مزایا اکسترودر می توان به قابلیت شناوری بر روی آب و میان آب و کف آب با توجه به عادات و رفتار تغذیه آبزیان، افزایش پایداری در آب، کاهش آلودگی و کثیف شدن آب در مدت زمان استاندارد که غذای آبزیان پرورشی شکل و کیفیت خود را در محیط آب حفظ می کند، اشاره کرد.
جلوگیری از هدر رفتن مواد خوراکی، ژلاتینه شدن کامل نشاسته و نرم شدن بافت های سویا که در پی آن بالا رفتن قابلیت هضم برای ماهی، از بین رفتن عوامل ضد تغذیه،ضد عفونی کردن و از بین بردن قارچ ها و میکروب ها با استفاده از فشار و گرمای بالا،افزایش زمان ماندگاری مواد خوراکی در انبار، فرآوری شدن و بالا رفتن کیفیت مواد خوراکی از دیگر ویژگی های این فناوری است.
محمد کاظم منزوی روز شنبه افزود: هم اکنون ایران در جمع کشور های دارای دانش ساخت دستگاه های اکسترودر خوراک آبزیان شامل آمریکا، اسپانیا و چین قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: درگذشته این فناوری وارداتی بود و کارخانه های تولید خوراک آبزیان ، هنگام نیاز به قطعات و تعمیرات با مشکل مواجه بودند.
معاون صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت چهارمحال و بختیاری افزود: نمونه خارجی این فناوری با 9 میلیون یورو وارد کشور می شد اما نمونه ایرانی با کیفیت بهتر و امکانات با کمترین قیمت طراحی ، ساخت و به بازار عرضه می شود.
منزوی گفت: این واحد دانش بنیان با دریافت گواهی ثبت اختراع موفق به ساخت اکسترودر برای تولید خوراک آبزیان 'کف زی' شده است.
به گفته وی، هم اکنون این واحد دانش بنیان داخلی، توان تولید سالانه 25 خط تولید خوراک آبزیان با فناوری اکسترودر را دارد.
به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری روزانه 300 تن خوراک آبزیان تولید می شود که افزون بر 15 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.
این استان با تولید سالانه بیش از 24هزار تن ماهی سردابی رتبه نخست پرورش ماهی قزل آلای کشور را دارد.
6199/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.