روش ‌شناسی یا متدولوژی (Methodology) پیشرفت یک جامعه براساس شاخصه های بومی و ملی آن قابل سنجش است.
براساس شاخص شناسی پیشرفت در کشورهای مختلف از مولفه های روش استنتاجی یا استدلال قیاسی بهره می گیرند، تا تراز پیشرفت و توسعه علمی تر و دقیق تر مورد ارزیابی قرار گیرد.
پیشرفت در هر کشوری دارای ساختاری مسنجم و هدفمند است که این ساختار ریشه در تاریخ، فرهنگ و هویت بومی و ملی مردم آن سرزمین دارد.
ابلاغیه 22 مهرماه سال 97 مقام معظم رهبری در خصوص ' الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده ' یک سند بالادستی است که مهمترین نقشه راه برای ایران به حساب می آید.
در مقدمه این ابلاغیه تاکید شده است: ' الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است.
این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و براساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده‌ پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر است'.
از این رو، یکی از مهمترین آرمان های هدف گذاری شده در این ابلاغیه، پیشرفت براساس ارزشهای ملی و بنیادین است.
'آرمان‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارزش‌های بنیادین فرازمانی و فرامکانی جهت‌ دهنده پیشرفت است.
مبنایی‌ ‌ترین این ارزش‌ ها، نیل به خلافت الهی و حیات طیبه است. اهم ارزش‌های تشکیل ‌دهنده حیات طیبه عبارتند؛ معرفت به حقایق، ایمان به غیب، سلامت جسمی و روانی، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، مقابله مقتدرانه با دشمنان، بهره‌ برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر و عقلانیت، آزادی مسئولانه، انضباط اجتماعی و قانون ‌مداری، عدالت همه ‌جانبه، تعاون، مسئولیت پذیری، صداقت، نیل به کفاف، استقلال، امنیت و فراوانی'.
مهمترین محور 55 بند بخش تدابیر این ابلاغیه به نهادینه سازی سبک ایرانی اسلامی است که عمومیت تمامی شهروندان را در بر می گیرد تا نقش مهمی در این پیشرفت ایفا کنند.
کارشناسان معتقدند: 'در الگوی پیشرفت قرار است ایران با بهره مندی نظام مند از مشورت جمعی نخبگانی به توسعه همه جانبه دست یابد'.
به عقیده آنان 'الگوی پیشرفت در عملیاتی کردن ظرفیت های قانون اساسی برای پیشبرد همه امور نقش ایفا می کند'.
یک پژوهشگر و محقق علوم انسانی در این باره می گوید: یکی از مهمترین مولفه های جهان امروز، پیشرفت و رسیدن به شاخصه های توسعه یافتگی تعیین شده در اسناد بالادستی است.
فاطمه رضایی در گفت وگو با ایرنا افزود: سند بالادستی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی به دلیل در برگیری همه آحاد مردم باید به یک گفتمان در سطح جامعه تبدیل شود.
این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه افق این سند آرمان های الگو را بر جامعه و زیست بوم ایران در نیم قرن آینده با هدف های واقعی نمایان می کند، گفت: این الگو به صورت جامع تمامی ابعاد پیشرفت جامعه را در نظر گرفته است و می تواند بهترین نقشه راه برای جز به جز امور جاری کشور باشد.
رضایی تاکید کرد: در تحقق این الگوی مهم مجلس شورای اسلامی، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش بازتولید پیشرفت را دارند و مردم نیز در این الگو، ایفاگر نقش تولید هستند.
بگفته وی، در برابر پدیده مدرنیته و جهانی شدن کشور همواره نیازمند یک سند بالادستی با محوریت شاخصه های بومی و ملی است و سند الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در این زمینه برگ برنده ایران خواهد بود.
به گزارش ایرنا، اکنون این سند می تواند یک صفت کاربردی برای پیشرفت امور در کشور باشد و همگانی شدن آن باعث تقویت سبک ایرانی اسلامی شود.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.