به گزارش ایرنا، محمد خیاطیان روز شنبه در دیدار از بازارچه دائمی صنایع دستی شهرکرد تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری از ظرفیت های مطلوبی در بخش صنایع دستی برخوردار است و برخی از این صنایع قابلیت صادرات بین المللی را دارد اما هنوز سهم صنایع دستی این استان در بازار داخلی به صورت جامع تبیین نشده است.
وی افزود: به روزآوری تولیدات صنایع دستی در کنار توجه به میراث معنوی محلی، می تواند در بازاریابی مطلوب محصولات صنایع دستی تاثیرگذار باشد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و مدیرکل امور استان های این سازمان از بخش ها و غرفه های مختلف بازارچه صنایع دستی شهرکرد واقع در میدان قدس دیدن کردند.
به گزارش ایرنا، هم اینک 52 رشته صنایع دستی شهری،‌ روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بافته های داری مانند فرش، گلیم، قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفل سازی، خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری و روستایی استان است.
هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی چهارمحال و بختیاری 12 هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود سه هزار نفر فعالند.
با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.
‌در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی بررسی و تأیید شد.
نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.
هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم به عنوان ماده اولیه، تولید این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.
2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.