به گزارش ایرنا، زندگی مردم چهارمحال و بختیاری در گذشته در فصل پاییز و زمستان با برف و سرما عجین شده بود، ولی یک دهه خشکسالی پیاپی، حتی برف در ارتفاعات و قله های این استان را به فراموشی سپرده بود.
حالا در آبانماه، چهارمحال و بختیاری شاهد بارش برف است تا یادآور آبانماه های یک دهه پیش باشد که برف رخت سپیده بر تن کوه ها و دشت های این استان می پوشاند.
بارش برف در نیمه آبانماه سال 97 در چهارمحال و بختیاری در حالی آغاز شده است که چشم بسیاری از مردم و کشاورزان به این بارش هاست.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ریزش برف و باران همزمان با نیمه آبان در بسیاری از نقاط این استان، گفت: این بارش ها تا آخر وقت روز سه شنبه تداوم دارد.
مهرداد قطره سامانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بارش برف، ارتفاعات کوهرنگ از جمله گردنه چری را فرا گرفته است و این وضعیت در برخی ساعات تبدیل به کولاک می شود و تردد خودروها را با اختلال همراه می کند.
وی توصیه کرد، رانندگان با همراه داشتن زنجیر چرخ در تردد از ارتفاعات شهرستانهای کوهرنگ، اردل و لردگان که بیشترین حجم بارش ها را دارند به نکات ایمنی بیش از پیش توجه کنند و دامداران و عشایر از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه ها و ارتفاعات خودداری کنند.
قطره سامانی با اشاره به بارش باران در دیگر نقاط استان نسبت به سیلابی شدن مسیل ها و معابر عمومی هشدار داد و گفت: در این مدت ایستگاه مالخلیفه با 10 میلیمتر باران بیشترین میزان بارندگی استان را به خود اختصاص داده است.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری پیش بینی کرد، تا اواخر وقت روز سه شنبه در شهرستانهای کوهرنگ، اردل و لردگان بین 10 تا 15 میلیمتر و در سایر نقاط استان بین 5 تا 10 میلیمتر بارش باران ببارد.
قطره سامانی، کاهش نسبی دما و مه صبحگاهی را برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش بینی کرد و گفت: دما طی این 2 روز تا 3درجه کاهش می یابد.
به گزارش ایرنا، بنا بر پیش بینی های هواشناسی امسال نوید پاییز پربارشی برای چهارمحال و بختیاری داده می شود که این وضعیت اگرچه نمی تواند جبران کننده کمبود منابع آب این استان باشد اما بخشی از تبعات ناشی از 10 سال خشکسالی این استان را تعدیل می کند.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان، استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش تامین آب مواجه کرده است.
7363/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.