به گزارش ایرنا، آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است که ویروسهای آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C,B,A است و در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.
اقبال عباسی روز یکشنبه در ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به فعالیت برخی از مردم استان در حوزه دام، طیور و کشاورزی مراقبت برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید مورد توجه باشد.
وی افزود: برای جلوگیری از شیوه احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دستگاه های اجرایی مرتبط استان در آماده باش کامل قرار گیرند.
عباسی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری علاوه بر بهره گیری از توان دستگاه های اجرایی دولتی از ظرفیت بخش خصوصی، مردم و سازمان های مردم نهاد نیز برای جلوگیری از شیوع و یا مقابلع با این بیماری استفاده کند.
وی یادآور شد: ایستگاه های کنترل و قرنطینه در ورودی های چهارمحال و بختیاری فعال شود و نیروی انتظامی از ورود دام مشکوک و بدون مجوز به استان جلوگیری به عمل آورد.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شهرداری ها و دهیاری های استان برای معدوم سازی و یا دفن اصولی و بهداشتی لاشه پرندگان احتمالی آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آمادگی داشته باشند.
وی گفت: شناسایی مکان های پرخطر و در معرض آسیب این نوع بیماری و اطلاع رسانی به موقع، شفاف و علمی به مردم در اولویت قرار گیرد.
عباسی تاکید کرد: با مدیریت بهنگام و بهره گیری از ظرفیت علمی نیروهای دولتی، مردمی و سازمان های مردم نهاد به راحتی می توان از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کرد.
دبیر پدافند غیرعامل اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سال 1395 سه کانون حیات وحش در استان درگیر بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان بود.
محمد زوارشانی تصریح کرد: در همان سال 42 هزار و 534 مورد از طیور بومی و 27 هزار قطعه از طیور صنعتی چهارمحال و بختیاری به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شدند.
وی یادآور شد: در سایر استان های کشور بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده اما در چهارمحال و بختیاری هنوز موردی گزارش نشده است.
زوارشانی اظهار داشت: کارخانه های جوجه کشی، مزارع پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار، مراکز پرورش شترمرغ، انباشت کود مرغی و مزرعه های پرورش مرغ مادر از کانون های اصلی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محسوب می شود.
وی گفت: حذف و معدوم سازی گله ها و لاشه های آلوده از مهمترین وظایف ادارات کل دامپزشکی هنگام شیوع این بیماری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تالاب ها، رودخانه ها، آبگیرهای طبیعی و سدهای استان کانون مهاجرت پرندگان به این استان است.
شهرام احمدی تاکید کرد: هم اینک 25 هزار قطعه پرنده وحشی در تالاب چغاخور و حدود 200 هزار قطعه در تالاب گندمان حضور دارد.
وی از ورود افزون بر 120 هزار قطعه پرنده وحشی به تالاب های چهارمحال و بختیاری در سال گذشته از شمال کشور و همچنین سیبری و قزاقستان خبر داد و افزود: این در حالی است که تاکنون در بین پرندگان وحشی ورودی به استان ، مورد مشکوکی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
احمدی به نظارت های دقیق بر تالاب های گندمان و چغاخور شهرستان بروجن اشاره و تصریح کرد: در صورت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری پروانه های شکار پرندگان وحشی در سریع ترین زمان ممکن حذف می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با توجه به مشاهده و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای دیگر و همچنین سلامت این استان می توان مرغ تولیدی استان را به خارج از کشور صادر کرد.
ذبیح الله غریب تاکید کرد: پیش بینی های مورد نیاز برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری می تواند خسارت های فراوان در این حوزه را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، ویروس آنفلوآنزا به سه تیپ A (ای)، B (بی) و C (سی) تقسیم می شود که هر سه تیپ در انسان ایجاد بیماری می کند اما تیپ‌ A (ای) این بیماری بین انسان و پرندگان مشترک است.
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.