عبدالعلی ارژنگ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دشت شهرکرد به دلیل کاهش سطح آب های زیرزمینی به یکی از کانون داخلی تولید ریزگردهای استان تبدیل شده است که حفظ منابع موجود این دشت ضروری است، به همین دلیل طرح هدایت آبهای سطحی و بارش ها، برای احیای این دشت انجام می شود.
وی ادامه داد: بزودی کانال ' دشت ده' به سمت حوضچه های مصنوعی ، با اعتباری افزون بر 9 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و مدیریت بحران استان احداث می شود.
ارژنگ تصریح کرد ترمیم و لایروبی بند حسین آباد و آبگیری دشت شهرکرد با اعتباری افزون بر 3 میلیارد ریال نیز مورد ازریابی قرار گرفته است که بزودی اجرا خواهد شد.
فرماندار شهرکرد، با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر وقوع بارش های قابل توجه در پاییز امسال، تصریح کرد: مقرر شد شهرداری با استفاده از امکانات و ماشین آلات خود، جهت تسریع و کمک به عبور آب خروجی از سطح شهرکرد و هدایت آب به مرغزار اقدام کند.
پیش از این نیز نماینده شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری از تدوین مطالعات طرح تغذیه مصنوعی در دشت شهرکرد خبر داده بود، که این طرح با انجام مرحله تست نفوذ پذیری و مکان سنجی سایت در آستانه اجرایی شدن است.
سید هاشم فاطمی، حجم رواناب های دشت شهرکرد را 7 میلیون مترمکعب برآورد کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان 6 میلیون مترمکعب آب را جذب کرد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرکرد یکی از 11دشت چهارمحال و بختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستابی به یکی از دشت هایی ممنوعه بحرانی و مهمترین کانون ریزگرد استان تبدیل شده است.
آخرین گزارش ها از افت 26 متری سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد و وقوع بیش از نیم متری فرونشست زمین در این منطقه حکایت دارد.
7363/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.