به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از وب دا ، بهمن فروزنده افزود: روز یکم اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه با روز جهانی سالمند است که بدنبال آن هفته ملی سالمند مراسم بزرگداشتی با اجرای برنامه های آموزشی، مسابقات فرهنگی ، هنری ، ورزشی با همکاری برخی ادارات و سازمانهای مرتبط نظیر سازمان بهزیستی، کمیته حضرت امام (ره)، سازمان آموزش و پرورش و... در سراسر استان و از طریق شبکه های بهداشت و درمان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: روز شمار هفته مذکور با عناوین مختلف از ۱۳۹۷/۷/۷ آغاز می شود و شامل: شنبه هفتم مهر ماه: مشارکت سالمندان در مناسبت‌های مذهبی ، یکشنبه هشتم مهر ماه: مناسب سازی فضاها برای سالمندان ، دوشنبه نهم مهر ماه: تجلیل از پیشکسوتان عرصه اجتماع و زندگی، سه شنبه دهم مهر ماه: بهره‌مندی سالمندان از خدمات اجتماعی و بهداشتی و درمانی، چهارشنبه یازدهم مهر ماه: تداوم آموزش و یادگیری سالمندان، پنجشنبه دوازدهم مهر ماه: استمرار روابط خانوادگی و اجتماعی سالمندان، جمعه سیزدهم مهر ماه: امنیت اجتماعی برای سالمندان می باشد.

فروزنده با بیان اینکه، موضوع سلامتی و ارتباط آن با افزایش سالهای زندگی در عصر حاضر چالشهای فراوانی را بوجود آورده است افزود: افزایش طول عمر انسانها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده و سالخوردگی جمعیت پدیده است که برخی از جوامع بشری با آن روبرو شده و یا خواهند شد .

وی اظهار داشت: پدیده فوق ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که از یک طرف منجر به کاهش مرگ، بویژه مرگ و میر کودکان و نهایتاً افزایش امید به زندگی شده واز سوی دیگر با اعمال سیاست کنترل موالید باعث افزایش درصد سالخوردگان به کل جمعیت شده است، به طوریکه از هر ۱۰ نفر مردم جهان، یک نفر بالای ۶۵ سال سن دارد. بنابراین باید سالخوردگی جمعیت را یک موفقیت بهداشتی و وجود سالمندان را نعمتی از نعمات بی شمار پروردگار محسوب کرد .

 به گفته وی پیش بینی می شود، از سال۱۹۵۰ تا سال ۲۰۲۰ افزایش جمعیت۶۰ سال و بالاتر در جهان ۷۵ درصد افزایش یابد. کارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، امروزه حدود ۶۰۰ میلیون نفر سالمند (۶۰ سال و بالاتر ) در جهان وجود دارد که ۶۰ درصد از این جمعیت در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند .

فروزنده، پدیده سالخوردگی در جهان و در کشور ما را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: اگربخواهیم وضعیت سالمندی را درعرض۲۰سال بررسی کنیم،درصورتیکه رشد جمعیت۵/۱ درصد وامید به زندگی را۷۵سال درنظربگیریم، پیش بینی می شود، درسال۱۴۰۵تعدادسالمندان ایران به ۱۵۷۸۹۰۰۰ نفر برسد.

وی ادامه داد: این یعنی۷/۱۴ درصد جمعیت ایران تاسال۱۴۰۵سالمند می شوند و بعبارتی حدوداً تا۲۰سال آینده جمعیت سالمندان ایران دوبرابرمی شوند.

فروزنده گفت: براساس آخرین آمار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمهوری اسلامی ایران، جمعیت کل کشور ۲۷۰ ۹۲۶ ۷۹ نفر می باشد که از این جمعیت حدود ۴۹% زن و ۵۱% مرد می باشد و جمعیت بالای ۶۵ سال نیز۱/۶% می باشد.

وی افزود: برهمین اساس، ازجمعیت ۹۴۷۷۶۳ نفری استان که ۷/ ۸ درصد جمعیت را، سالمندان بالای ۶۰سال به خود اختصاص داده اند بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، در حال تغییر الگوی جمعیتی، به سمت سالمند شدن است.

وی تصریح کرد: ولی تفاوت مهم با شتاب بالای پیر شدن جمعیت، در کشور ما می باشد به این معنا که گذارجمعیتی درکشورهای توسعه یافته درطی ۱۰۰سال اتفاق افتاده ولی به دلایل متعدد این تغییرات درکشورهای درحال توسعه مثل ایران درطول ۲۵سال اتفاق خواهد افتاد پس زمان کمتری ازنظر برنامه ریزی برای سالمندان داریم.

فروزنده اضافه کرد: با توجه به پدیده مهم گذار جمعیتی کشور به سوی سالمندی و با عنایت به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان، ضروری است این موضوع به عنوان یک اولویت مهم در صدر سیاستها و برنامه های کشور قرار گیرد و با توجه به زمان ومنابع محدود، دقت وسرعت دراین برنامه بسیارضروری است.

وی با یادآوری این نکته که، شیوه صحیح زندگی منجر به سالمندی سالم و فعال می شود اظهار داشت: این روشی است که باید از مراحل اولیه جنینی آغاز شود تا بتوان از عوارضی همچون معلولیتها وبیماریهای مزمن در دوران سالمندی پیشگیری کرد در این راستا طراحی برنامه های ترویج شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی ، مراقبتهای ادغام یافته و جامع سالمندی در دستور کار دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته است.

کارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه توصیه کرد: تمام افراد بالای ۶۰ سال برای اطلاع از وضعیت سلامت خود به مرکز جامع خدمات سلامت مراجعه نمایند و با تشکیل پرونده سلامت از خدمات آموزشی و مراقبتی بهره مند شوند تا وضعیت سلامت آنان تحت نظر پزشک و مراقبین سلامت قرار گیرد.

گرامی داشت هفته جهانی سالمندان با شعار "تحکیم حقوق سالمندان"

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1024619
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.