به گزارش ایرنا، اقبال عباسی شامگاه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری افزود: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران کمک های بلاعوض را به خسارت دیدگان بپردازند تا حاشیه و چالش در جامعه ایجاد نشود.
وی اظهار داشت: کمیته های شهرستانی عضو شورا هنگام تهیه لیست خسارت دیدگان ناشی از حوادث طبیعی و غیرمترقبه دقت لازم را داشته باشند.
مدیرعامل بانک کشاورری چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: اصل، سود و جرائم تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی در استان تجمیع و برای مدت سه سال بدون سود و کارمزد جدید تقسیط می شود.
هوشنگ طاهری تاکید کرد: کشاورزان در این طرح می توانند مانده بدهی خود را به صورت ماهانه، فصلی، 6 ماهه و یا یکساله تقسیط کنند.
اما مسئولان ارشد چهارمحال و بختیاری و ذبیح الله غریب مدیرکل جهادکشاورزی استان، خلاف نظر بانک کشاورزی، معتقدند؛ در این طرح باید سود و جریمه تسهیلات بخشیده و اصل وام بدون سود و کارمزد جدید به مدت سه سال تقسیط شود.
اجرای طرح تمدید مانده بدهی تسهیلات کشاورزان و باغداران مناطق خسارت دیده از خشکسالی و بخشش جرائم آن تا پایان آذر امسال مهلت دارد.
چهارمحال و بختیاری در 11 سال گذشته با خشکسالی های مستمر همراه شده بنحوی که بسیاری از چشمه ها خشک شده، دبی قنات ها کاهش و سطح سفره های زیرزمینی افت چشمگیری داشته است.
به دلیل وقوع پدیده خشکسالی در یک دهه اخیر، نزدیک به 80 درصد باغات این استان دچار خشکسالی و خسارت شده است.
براساس پیش بینی های صورت گرفته میزان خسارت ناشی از خشکسالی به باغات چهارمحال و بختیاری 4 هزار و 100 میلیارد ریال برآورد می شود.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: مسئولان اجرایی نسبت به پیش بینی حوادث احتمالی در نیمه دوم سال جاری اقدام و برنامه های مقابله ای را در این زمینه اعلام کنند.
عباسی تاکید کرد: رفع نقاط حادثه خیز، شناسایی طرح ها و پروژه های دارای مشکلات احتمالی، بیمه عشایر، اجاره یا خرید تانکرهای جدید برای آبرسانی در زمینه های آشامیدنی، کشاورزی و دام عشایر در مناطق کوهستانی در دستور کار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اطلاع رسای ناصحیح و مغرضانه فردی با انگیزه نامشخص در فضای مجازی مبنی بر قطع اشتراک گاز یک منزل مسکونی در «سرخون» شهرستان اردل یادآور شد: شرکت گاز استان باید نسبت به ارائه پاسخ شفاف و دفاع از عملکرد خود اقدام می کرد.
به گزارش ایرنا، فردی با انگیزه نامشخص هفته گذشته با انتشار کلیپی در فضای مجازی قطع اشتراک گاز یک منزل در سرخون اردل را به اشتراک گذاشت و احساسات برخی از هموطنان را جریحه دار کرد.
عباسی اظهار داشت: تمامی مسئولان موظفند نسبت به ارائه پاسخ شفاف و به دور از هرگونه جبهه گیری با استفاده از توان و ظرفیت دستگاههای اطلاع رسانی رسمی از جمله؛ خبرگزاری های جمهوری اسلامی (ایرنا) اقدام کنند.
عباسی تاکید کرد: مسئولان حتی در صورت ضایع شدن حقی از شهروندان عذرخواهی کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: انتظار می رود مسئولان قبل از ارائه دستور جلسه نسبت به برگزاری نشست های کارشناسی اقدام کنند.
طهمورث الیاسی بختیاری تصریح کرد: کمیته های شهرستانی به منظور بررسی درخواست ها و اعلام نظر کارشناسی از طریق برگزاری نشست های تخصصی برای اجرای طرح تمدید مانده بدهی تسهیلات کشاورزان و باغداران مناطق خسارت دیده از خشکسالی چهارمحال و بختیاری اقدامات لازم را انجام دهند.
وی یادآور شد: در این خصوص درخواست ها و میزان اصل، سود و جریمه تسهیلات کشاورزان و باغداران خسارت دیده بررسی و تفکیک شود تا پس از پاسخ استعلام نسبت به اعمال آن اقدام شود.
همچنین مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این جلسه گفت: 55 درصد زمین های کشاورزی این استان به شبکه آبیاری نوین مجهز شده که میانگین کشوری در این حوزه 28 درصد است.
ذبیح الله غریب تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشور در تجهیز زمین های کشاورزی این استان به شبکه آبیاری نوین را دارد.
وی ارزش تولیدات کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری را 35 هزار میلیارد ریال برشمرد و افزود: این در حالی است که امسال پنج هزار و 650 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.
در این نشست مقرر شد تا 50 میلیون ریال به هر خانوار با پنج کشته در حوادث سیل امسال چهارمحال و بختیاری پرداخت شود.
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.