بیشتر پدران و مادران دوربین به دست از ورود دانش آموزان به مدرسه عکس می گیرند و آنها را در معرض دید فرزندان شان قرار می دهند.
برخی از دانش آموزان تبلت های 7 اینچی را در کوله پشتی پنهان کرده اند، اما برخی از پدران و مادران با تبلت خود دانش آموزان، عکس یادگاری لحظه ورود به مدرسه را ثبت می کنند.
قیمت این تبلت ها حدود 5 میلیون ریال است با رم یک گیگابایتی و حافظه 4 تا 8 گیگابایتی که به نظر می رسد برای دانش آموزان مناسب است.
هنوز زنگ آغاز سال تحصیلی نواخته نشده است که بی درنگ پدران و مادران عکس های ورود فرزندشان به مدرسه را در شبکه های اجتماعی به صورت «پست» یا «استوری» منتشر می کنند.
انتشار عکس از دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه حجم زیادی از فضای شبکه های اجتماعی را در روز یکم مهرماه سال 97 به خود اختصاص داده است که نشان از علاقه مندی پدران و مادران به اطلاع رسانی از این رخداد بزرگ فرهنگی است.
اما جنس رفتاری این دانش آموزان با دانش آموزان 10 سال پیش فرق می کند، برخی از آنان ژست خود در عکس را نمی پسندند و تاکید دارند عکس جدید با ژست تازه تری بگیرند.
شاید این عکس نپسندیدن بچه ها، نشان از سواد رسانه ای بالای دانش آموزان از پدران و مادران خود در خصوص تلفن همراه یا تبلت هاست.
اینها دانش آموزانی هستند که تابستان کلاس زبان را با نمره بالا
گذرانده اند و دیگر نمی توان استعداد آنها را در دوره جدید تحصیل نادیده گرفت.
آنها تا همین چند ماه پیش نیز در تلگرام برای خود کانال یا پروفایل داشتند و حالا دانش آموزان دبیرستانی اکنون در اینستاگرام صفحه شخصی دارند.
برخی از آنها حتی بدون درک یا فهم واژه های یک پست سیاسی آن را به اشتراک می گذارند یا در صفحه های دیگر لایک زنی می کنند.
با این دانش آموزان چه باید کرد؟ آنها متعلق به فضای جدیدی از فناوری ها هستند که عده ای از آنها حتی توان ایجاد استارت آپ را نیز دارند.
یکی دو نفری نیز در این میان در حوزه فناوری اطلاعات کارآفرینی کرده اند و برای خود در این سن کم درآمدی داشته اند.
عده ای از این دانش آموزان در تابستان به جای اینکه کلاس شنا یا مدرسه فوتبال بروند، به سراغ فناوری ساخت ربات یا برنامه چرتکه اندازی و برنامه نویسی شبکه و اینترنت اشیاء رفته اند.
برخی از این دانش آموزان در کلاس های انگلیسی آموزشگاه های زبان، حتی از دارندگان مدرک کارشناسی به زبان خارجی مسلط تر هستند.
پدران برخی از این دانش آموزان به اندازه فرزندان شان کلمات انگلیسی را نمی شناسند و حتی نمی دانند برخی از اپلیکیشن های فضای مجازی تا چه اندازه برای دانش آموزان اهمیت دارد.
برخی از 'اپ' ها حتی کار را برای دانش آموزان راحت کرده است و جواب تمرین کتاب ها یا کتاب های کمک آموزشی را نیز در اختیار دانش آموزان قرار داده است.
اگرچه بخش عمده ای از دانش آموزان روستایی و عشایری از نعمت این فناوری محرومند، اما در بیشتر شهرهای ایران این طیف از دانش آموزان وجود دارند و دسترسی آنها به فناوری ها جدید برای تحصیل بیش از دانش آموزان روستایی و عشایری است.
این فناوری ها به برخی از دانش آموزان آنقدر قدرت اعتماد به نفس داده است که تعدادی از دانش آموزان دبیرستانی در نشست های دورهمی به نوع تدریس معلم خود نیز ایراد می گیرند.
آموزش دانش آموز محوری با رویکرد فناوری های نوین در کشورهای مختلف جهان کاربردی شده است و در برخی از مدارس ایران نیز این فناوری ها خواسته یا ناخواسته دانش آموزان را فرا گرفته است.

** بازار پررونق اپلیکیشن های درسی برای دانش آموزان
یک کارشناس علوم ارتباطات و رسانه می گوید: از سال 2000 به بعد استفاده از تخته سیاه و گچ در مدرسه افول کرد و فناوری های جدید برای حضور در مدارس طراحی شد.
متیرا طالبی در گفت و گو با ایرنا افزود: در سالهای اخیر نیز فناوری جدیدی مانند 'وایت برد هوشمند تعاملی' به عنوان یک سخت افزار جای خود را در مدارس پیشرفته باز کرد و زمینه ساز حضور نرم افزارها در مدارس شد.
به گفته وی، این فناوری ها باعث شد حتی یونسکو نیز به تعریف تازه تر و جدیدتری از علم و سواد بپردازد به همین دلیل خانواده ها نسبت به داشتن فناوری ها نو در حوزه علم و دانش ترغیب شدند.
طالبی افزود: در دهه پیش رو فناورهای آموزش باز بخش جدایی ناپذیر از آموزش و پرورش خواهند بود و باید نسل جدید دانش آموزان را در نوع بهره گیری درست از این فناوری ها پرورش داد.
وی تاکید کرد: پژوهش 'کاسویل ولامون' نشان داد که کامپیوتر در مدرسه باید در جهت ایجاد تفکر عینی و عمیق، حمایت از تفکر مشارکتی و سوق دادن تفکر دانش آموز بسوی مسیرهای نوین و غیر قابل پیش بینی نقش آفرین باشد.

** یادگیری تعاملی نقش آفرین خواهد بود
یک روانشناس و محقق می گوید: در سالهای اخیر یادگیر تعاملی با محوریت رسانه های نوین و فناوری های جدید جای خود را در بین خانواده ها باز کرده است.
کاظم مسعودیان در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از روانشناسان معاصر از جمله 'جان سانتراک ' عقیده دارند که ' با گسترش فناوری اطلاعات، فناوری یادگیری با رویکردهای گوناگونی نظیر یادگیری شبکه ای و یادگیری مشارکتی، به سرعت جای خود را در محیط های آموزشی باز کرد و به بهبود آن کمک کرد'.
به گفته وی، رسانه های تعاملی و نوین یا دیجیتال هرگز نمی توانند جایگزین نظام آموزشی شوند ولی این فناوری ها مکمل نظام آموزشی است و از سوی دیگر نمی توان نسبت به توسعه آن بی تفاوت بود.
وی افزود: در چند سال اخیر توجه خوبی به بهره گیری از فناوری های نوین در کلاس های درس شده است و تغییرات سریع فناوری در فرآیند یاددهی و یادگیری موجب تحولات وسیع در این نظام خواهد شد که نشان می دهد یادگیری تعاملی آینده نظام آموزش و پرورش را در برخواهد گرفت.

** جوانان با پلت فرم های آموزشی آمده اند
از سوی دیگر عده ای از جوانان در استارت آپ های خود موفق به طراحی رسانه های تعاملی در امر یادگیری و یاددهی دانش آموزان شده اند.
این شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری استانهای مختلف با تولید 'پلت فرم های' جدید اقدام به تولید کتاب های تعاملی، مجلات آموزشی کاربر محور، بازی های آموزشی کرده اند.
این جوانان با طراحی اپلیکیشن ها اثرگذار با گرافیک بالا زمینه علاقه مندی و بروز خلاقیت را برای دانش آموزان فراهم کرده اند.

** آموزش و پرورش به سراغ رسانه تعاملی رفته است
معاون وزیر و رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز از فعال شدن رسانه تعاملی در برای دانش آموزان و والدین آنها خبر داد.
اسفندیار چهاربند در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود:
رسانه تعاملی 'سینا تی وی ' در این وزارتخانه طراحی شده است و
در حوزه فناوری اطلاعات به منظور گسترش تعامل وزارتخانه با اولیای دانش آموزان، این رسانه به آدرس http://sinatv.medu.ir/ فعال شده است.
وی تصریح کرد: این رسانه با استفاده از اینترنت رایگان برای تمامی اولیای دانش آموزان در استانهای کشور قابل دریافت است.
چهاربند افزود: از این پس، بحث آموزش خانواده، آموزش مدیران و برگزاری دوره های الکترونیکی ضمن خدمت معلمان از طریق این رسانه انجام می شود.
به گفته وی، زیرساخت های این رسانه تعاملی در وزارت آموزش و پرورش فراهم و آماده شده و امید است در اجرای ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های این رسانه در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز فراهم شود.
چهاربند اظهار داشت: با توسعه این رسانه تعاملی، دسترسی دانش آموزان به محتوای الکترونیکی در شهرها و روستاها ارتقا می یابد.
رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس هوشمند نیز گفت: در این مرحله، توسعه کلاس های هوشمند در سراسر کشور مد نظر است که پس از تکمیل فاز کلاس های هوشمند، با توجه به زیرساخت های لازم مدارس هوشمند نیز دایر می شود.
چهاربند افزود: هم اکنون از 420 هزار کلاس دایری در کشور حدود 170هزار کلاس هوشمندسازی شده است.
به گفته وی، براساس قانون برنامه ششم توسعه باید حدود 60 درصد از کلاسهای مدارس کشور هوشمندسازی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال ایرنا که محتوای الکترونیک درس ها در کشور نیز منتشر خواهد شد، گفت: نسخه الکترونیک کتاب های درسی به طور حتم تولید می شود و نحوه دسترسی به این کتاب ها بستگی به زیرساخت های منطقه ای دارد.
به گزارش ایرنا، یادگیری الکترونیکی یا فن آوری های چند رسانه ای و اینترنت ، برای بهبود کیفیت یادگیری و تسهیل آن می تواند در آینده دانش آموزانی خلاق را در حوزه نظام آموزشی، پرورش دهد.
امسال 14 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور حاضر می‌شوند که 483 هزار باب کلاس پذیرای این تعداد از دانش ‌آموزان است.
گزارش از محمود رئیسی
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.