به گزارش ایرنا، دهها دستگاه اعم از قانونگذاری، اجرایی و نظارتی متولی امر فرهنگ نظام اسلامی ایران هستند، اما در مقام عمل نوع کار و فعالیت آنها نه تنها گره گشا نبوده و حرکت روبه جلویی از آنها دیده نشده است، بلکه باید گفت؛ موازی کاری فرهنگی آفتی برای این دستگاهها و به تبع آن جامعه ما شده است.
تهاجم فرهنگی بیگانگان نیز از سوی دیگر موجب شده تا فرهنگ ما بواسطه همین موازی کاری ها و نبود برنامه منسجم آسیب پذیر شود، معضلی که بارها مقام معظم رهبری در این خصوص هشدار داده اند و از آن بعنوان ولنگاری فرهنگی یاد کرده اند.
فرهنگ تعریف گسترده ای دارد، اما تاکنون تعریف جامعی از این زیرساخت ترین نهاد بشری ارائه نشده است.
وسعت در برگیری فرهنگ در تمامی حوزه های انسان شناسی و جامعه شناسی قابل درک است و این گستردگی باعث می شود که تمام بخش های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی در دایره فرهنگ نیز دیده شود.
تاکنون 150 تعریف از فرهنگ ارائه شده، درحالی که فرهنگ به مفهوم عام به صورت دقیق تعریف نشده است.
اما علمی ترین تعریفی که از فرهنگ در جهان ارائه شده است به این نکته اذعان دارد که «فرهنگ عبارت است از مجموعه پیچیده ای از علوم، دانش ها، هنرها، افکار، اعتقادات، قوانین و مقررات، آداب و رسوم، سنت ها، آموخته ها و عاداتی بشری در یک جامعه».
فرهنگ به صورت ساختاری به 2 جنبه سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم شده است که این فرهنگ ها در همه مسائل لازم و ملزوم یکدیگرند.
با ابن اوصاف گفته می شود در بخش فرهنگ و هنر بین 20 تا 50 متولی و دستگاه اجرایی فعالیت می کنند و در این زمینه نقش آفرین هستند.
بنابراین برخی از دستگاههای اجرایی و حاکمیتی به صورت قانونی مسئول و متولی فرهنگ هستند و سیاستگذاری فرهنگی در کشور با این دستگاه هاست.
کارشناسان معتقدند؛ «ایجاد سازمان های مختلف فرهنگی، به منظور پوشش مجموعه نظام فرهنگی کشور و انطباق آن با آرمانها و ایده های انقلاب اسلامی بوده است».
گاه این سازمانهای فرهنگی، برنامه هایی را برگزار می کنند که با برنامه های دیگر سازمانها و نهادهای فرهنگی همسو و از یک جنس هستند اما تنها عناوین برنامه ها متفاوت است.
به طور مثال؛ در جشنواره فیلم بین المللی فجر برخی از فیلم ها رویکرد کودک و نوجوان دارند یا با محور سلامت یا شهروندی ساخته می شوند، اما در سال بعد یا همان سال جشنواره فیلم سلامت، حقوق شهروندی یا کودک و نوجوان ساخته می شود و دوباره همین فیلم ها اکران می شود.
در حوزه تئاتر نیز به همین گونه ممکن است یک اثر در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده باشد و سال بعد همین تئاتر در جشنواره دیگری اجرا و مورد تقدیر قرار گیرد.
کمیت برگزاری جشنواره ها یا برنامه های فرهنگی در طول یک سال از سوی دستگاه ها کم نیست و شاید اسم های آنها تغییر کرده باشد.
غیر از بخش دولتی بخش خصوصی نیز اقدام به این موازی کاری می کند و ممکن است جشنواره ای را برگزار کند که آثار جشنواره های دیگر در آن پذیرش شده است.
اما به راستی متولی بخش فرهنگ کیست و در این زمینه چگونه باید از موازی کاری برنامه های فرهنگی و هنری جلوگیری کرد.
نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی می گوید: هم اکنون بیش از 150 تعریف از فرهنگ وجود دارد و این نشان از گستردگی بخش فرهنگ در بین مردم است.
خدیجه ربیعی فرادنبه افزود: فرهنگ و هنر از نظر جایگاهی در ایران مقام رفیع دارد و از اهمیت بالایی برخودار است و تنوع اقلیم جغرافیایی باعث تولید آثار فرهنگی و هنری ناب شده است.
وی تصریح کرد: همدلی و وحدت رویه نیاز اصلی بخش فرهنگی است که این وحدت رویه باعث ایجاد نشاط و امید و بروز و ظهور خلاقیت ها می شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می گوید: درست است این وزارتخانه متولی اصلی بخش فرهنگ و هنر است اما وزارتخانه های علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و دیگر نهادها نیز کار فرهنگی انجام می دهند.
علی اصغر کاراندیش در سفر به شهرکرد افزود: غیر از بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در حوزه فرهنگ و هنر فعال است.
به گفته وی، در نهایت متولی بخش فرهنگ و هنر به صورت مشخص تعیین نشده است اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل مجلس شورای اسلامی در این زمینه باید پاسخگو باشد.
کاراندیش یادآور شد: سال گذشته 90هزار میلیارد ریال اعتبار بخش فرهنگ بوده است که 12هزار میلیارد ریال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با فرض اینکه 5 میلیارد ریال آن به سازمان های تابعه این وزارتخانه توزیع شده باشد، با این حال اعتبارات وزارتخانه 17هزار میلیارد ریال می شود.
کاراندیش، با بیان اینکه در نهایت همه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور انتظار دارند، افزود: اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر نیز همگی از وزارتخانه انتظار دارد و این کار را برای وزارتخانه سخت تر می کند.
وی گفت: هیچ وزارتخانه ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست که بیشترین فعالیت ها را با کمترین اعتبارات انجام دهد، درحالی که وزارتخانه های دیگر به صورت مشخص مانند بخش کشاورزی یا بهداشت فعالیت آنها مشخص است و اعتبارات آنها نیز تعیین شده است.
به گفته کاراندیش، در بخش کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی به صورت واضح مسئول است، اما در بخش فرهنگی ممکن است دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در این زمینه فعال باشند.
وی با اشاره به اینکه ممکن است یک جشنواره فیلم در سال برگزار شود و دستگاه های دیگر نیز این جشنواره را برگزار کند، افزود: اگر همه جشنواره ها یکی شود در هزینه ها صرف جویی می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ساختار این وزارتخانه حاکمیتی است، یادآور شد: مسئولیت این وزارتخانه حمایت، نظارت و سیاستگذاری در بخش فرهنگ و هنر است و باید اجرای برنامه ها به بخش خصوصی واگذار شود و نباید به بخش اجرا ورود پیدا کند.
بگفته وی، اگر همه برنامه های فرهنگی در یک نهاد متمرکز شود برنامه ها به صورت منسجم انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اکنون بخش فرهنگ و هنر نیازمند یک وحدت رویه برای برگزاری جشنواره و برنامه های فرهنگی و هنری است تا از موازی کارها و هدر رفتن وقت و هزینه های گزاف در شرایط کنونی کشور جلوگیری شود تا شاهد حرکت روبه جلو فرهنگ باشیم.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.