به گزارش ایرنا، توجه به روستاها و حرکت در جهت توانمندسازی روستاییان سبب کاهش نرخ بیکاری، حاشیه نشینی و افزایش تولید ملی می شود. این مهم به طور گسترده مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده و در این راستا به موفقیت هایی نیز دست یافته است. بدون شک توسعه روستایی به معنای احیای بخش اقتصادی و فرصت های ایجاد ارزش افزوده در جغرافیای روستاهاست که با مدیریت منابع آب و خاک آغاز می شود.
توسعه روستایی، بزرگترین و گسترده ترین عرصه برای حفظ آمایش جمعیت و اقتصاد سرزمین با توسعه سرمایه های اجتماعی، امنیت ملی و اقتدار و عزت فراملی به شمار می آید. اقدامات مثبت و مثمر ثمر انجام گرفته پیرامون توسعه روستاها طی 5 سال گذشته اهتمام جدی دولت یازدهم و دوازدهم در جهت نیل به اهداف فوق را نشان می دهد.
دولت تدبیر و امید همواره در تلاش بوده با توسعه بستر زندگی و اشتغال در روستا مانع از گسترش سکونتگاه های غیررسمی شود. از همین رو با ایجاد امکانات زندگی و فراهم سازی زیرساخت هایی از قبیل آب، برق، گاز، راه روستایی، اینترنت، بهداشت و درمان، مقاوم سازی واحدهای مسکونی و رونق اشتغال در مناطق روستایی گام های عملی در این خصوص برداشته است.
توجه به روستا و روستانشینان به حدی بوده که معاونت خاص این حوزه تحت عنوان معاون توسعه مناطق محروم و روستایی رئیس جمهوری تشکیل شده است. دولت همواره درصدد بوده از روستاها به عنوان کانونهای جمعیتی کوچک در راستای ایجاد فرصت های شغلی استفاده کند تا از این طریق موجبات کاهش مهاجرت و به نوعی مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کند
چهارمحال و بختیاری نیز بواسطه محرومیت تاریخی و نبود زیرساخت های لازم در سالهای گذشته از کمبودهای بسیاری در روستاها رنج می برد که به همت دولت تدبیر و امید در 5 سال گذشته بخشی از این کاستی ها برطرف شده و امید می رود در ادامه نیز شاهد رشد و توسعه پیش از پیش روستاها و رفع محرومیت از این مناطق باشیم.
استاندار چهارمحال و بختیاری مجموع اقدامات عمرانی، خدماتی، صنعتی و اجتماعی دولت تدبیر و امید در شهرها و روستاهای استان را در قالب بیش از 2 هزار طرح عنوان کرد و گفت: برای اجرای این تعداد طرح 35 هزار میلیارد ریال از سوی دولت سرمایه گذاری شده است.
اقبال عباسی ادامه داد: همچنین 317 طرح با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی در استان به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از اقدامات انجام شده در استان در مناطق روستایی است، تصریح کرد: تلاش شده تا با نگاه عدالت محورانه در تمام نقاط شهری و به ویژه روستاها خدمات رسانی شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: از سال 90 تا 96 حدود 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان تصویب شده که 2 هزار و 636 میلیارد تومان آن تخصیص یافته که این امر نشاندهنده تخصیص 65 درصدی را نشان می دهد.
عباسی اظهار داشت: این میزان تخصیص از میانگین کشوری که حدود 50 درصد می باشد، بالاتر است و این موضوع توجه دولت به استانهای کمتربرخوردار را نشان می دهد.
چهارمحال و بختیاری دارای 800 روستای دارای سکنه است که از این تعداد 575 روستا دارای جمعیت بالای 20 خانوار است.
حدود 340 هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند که این رقم 36 درصد جمعیت این استان را شامل می شود.
به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری، اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه عمران و خدمات رسانی در روستاها ملموس تر از سایر دوره ها بوده است.
ملک محمد محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی 5 سال گذشته شاهد ارتقای قابل توجه شاخص های خدمات رسانی در روستاهای استان بوده ایم و تا حد بسیاری غبار محرومیت از این مناطق زدوده شده است.
وی از آسفالت سازی 3 میلیون مترمربع از معابر روستایی این استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: از این میزان بیش از 1.5 میلیون مترمربع با اختصاص بیش از 9 هزار تن قیر از سوی دهیاری ها انجام شده است.
محمودیان میزان اعتبار هزینه شده برای آسفالت معابر روستایی استان را 170 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید 300 کیلومتر از راه های روستایی استان نیز از سوی راه و شهرسازی آسفالت شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری همچنین از مقاوم سازی 11 هزار واحد روستایی در 5 سال اخیر خبر داد و گفت: این خانه های روستایی با اعتباری بالغ بر 505 میلیارد ریال از سوی بنیاد مسکن استان مقاوم سازی شده است.
محمودیان گازرسانی به 112 روستا را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 464 روستای استان از نعمت گازرسانی برخوردار شده و شاخص گازرسانی به روستاها به 87 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید به مناطق سخت گذر بخش بازفت و دهستان موگویی در شهرستان کوهرنگ، دهستان بارز در بخش منج لردگان و دهستان پشت کوه میلاس گازرسانی شد.
محمودیان نسبت جمعیت روستایی بهره مند از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استان را 72 درصد اعلام کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید به 64 روستای استان در قالب 21 مجتمع، آبرسانی شد.
این مقام مسئول با اشاره به برق رسانی به 24 روستای استان طی 5 سال اخیر، تصریح کرد: هم اکنون شاخص برق رسانی به روستاهای استان 99.5 درصد است.
محمودیان همچنین از افتتاح 137 مدرسه و طرح آموزشی استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: 52 مدرسه نیز در حال احداث است.
وی ادامه داد: برهمین اساس پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی به 99.6 درصد و در مقطع متوسطه و عمومی به 87 درصد ارتقا یافته است.
محمودیان با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم در 197 روستا طرح هادی اجرا شده است، اظهار داشت: تاکنون برای 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت طرح هادی اجرا شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد شاخص های بهداشت و درمان روستاهای استان افزود: از سال 92 تاکنون 97 خانه بهداشت، هشت اورژانس بین جاده ای، 17 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 42 خانه پزشک و یک پایگاه سلامت در روستاهای استان راه اندازی شده است.
محمودیان با اشاره به راه اندازی اینترنت پرسرعت در 175 روستای استان، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال نیز 318 روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل می شوند.
وی افزود: همچنین صددرصد جمعیت روستایی استان از خدمات تقریبا رایگان بیمه سلامت برخوردار هستند.
با این حال تمام تلاش دولت دوازدهم ارتقای کیفی شاخص های توسعه یافتگی در روستاها و نیز مناطق شهری است تا بتوان اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی را که رفع محرومیت از مناطق محروم و کمتر برخوردار است، محقق نمود.
گزارش از خاطره حسین زاده
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.