ارز دیجیتال پترو واحد پولی جدید ونزوئلا می‌شود !Reviewed by نیما ملک پور on Aug 15Rating: 5.0

 گزارش اِی‌بی‌سی اینترنشنال، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیکولاس مادورو اعلام کرد که پترو -ارز دیجیتال با پشتوانه نفت ونزوئلا- به عنوان واحد پولی در این کشور استفاده خواهد شد.

نیکولاس مادورو در تلویزیون اعلام کرد که شرکت نفت دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) از پترو به عنوان واحد پولی استفاده خواهد کرد. علاوه بر این دولت سیستم جدید مبتنی بر پترو را برای پرداخت حقوق و قیمت‌گذاری کالا و خدمات معرفی خواهد کرد.

ا‌ِی‌بی‌سی از قول مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت:

از دوشنبه هفته آتی، ونزوئلا واحد پولی ثانویه‌ای بر اساس قیمت و ارزش پترو خواهد داشت. پترو دومین واحد محاسبه در این کشور خواهد بود که وظیفه‌اش را به عنوان واحد پولی در صنعت نفت ما انجام خواهد داد.

طبق گفته‌های مادورو، پیاده‌سازی سیستم جدید پرداخت حقوق و قیمت‌گذاری بر اساس پترو «بهبود قابل توجهی در وضعیت درآمد کارگران» ایجاد خواهد کرد و باعث بازگشت حداکثر قیمت خرده‌فروشی خواهد شد.

از تاریخ ۲۰ آگوست، ونزوئلا دو واحد پول دولتی در کشور خواهد داشت، پترو و بولیوار ساورن ونزوئلا (Bolivar sovereign) که جایگزین بولیوار فوئرته خواهد شد. در بولیوار جدید ۵ صفر از اسکناس‌های فعلی ونزوئلا، بولیوار فوئرته ، طی تغییراتی در نظام پولی این کشور حذف خواهد شد.

همچنین گزارش شده است که بانک مرکزی این کشور شروع به چاپ اسکناس‌های جدید بولیوار ساورن با توجه به ارزش پترو در صرافی‌های بین‌المللی خواهد کرد. مادورو عنوان کرده است که بانک مرکزی ونزوئلا و دیگر بانک‌های خصوصی در این کشور اسکناس‌های جدید را دریافت کرده‌اند.

ارز دیجیتال پترو واحد پولی جدید ونزوئلا می‌شود !

دولت ونزوئلا پیش‌فروش پترو را به عنوان اولین ارز دیجیتال با پشتوانه نفتی در فوریه سال جاری میلادی به تعداد ۸۲٫۴ میلیون عدد انجام داد. ونزوئلا این اقدام را جهت جلب سرمایه‌گذاران خارجی و دور زدن تحریم‌های آمریکا و اروپا انجام داد تا بر ابر تورم فاجعه‌بار این کشور که پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ درصد خواهد رسید، غلبه کند.

با توجه به گزارش عملکرد یا وایت‌پیپر پترو، این ارز دیجیتال با قوانین ونزوئلا کاملاً مطابقت دارد و این در حالی است که مجمع ملی صدور پترو را غیرقانونی عنوان کرده است.

با وجود اینکه بخشی از این وایت‌پیپر اطلاعات کاملی در اختیار نمی‌گذارد و استدلال کافی در آن به کار نرفته است، اما کاربردهای اقتصادی و روزمره پترو در آن مشخص شده است. پرداخت مالیات و تسویه حساب با نهادهای دولتی با استفاده از پترو ۱۰ درصد ارزان‌تر خواهد بود؛ همچنین برنامه‌ریزی شده است تا این نقشه در بازارهای مختلف این کشور نیز در آینده اجرایی شود.

همچنین بخوانید: ارز دیجیتال پترو نجات دهنده ونزوئلا از بحران اقتصادی

در وایت‌پیپر پترو آمده است که این ارز دیجیتال قابلیت تبدیل آسان به دلار آمریکایی و دیگر ارزها را خواهد داشت که به تجارت صادراتی ونزوئلا کمک شایانی خواهد کرد. با این حال، احتمال دریافت سرمایه‌ به صورت غیرقانونی در صرافی‌ها یا معامله به‌صورت خصوصی جهت سفارش پترو با هدف معاوضه با نفت ونزوئلا جهت پول‌شویی وجود خواهد داشت؛ بطوریکه این کار تحت عنوان تجارت بین‌المللی در حوزه‌های قضایی مختلف ثبت خواهد شد.

منبع: cointelegraph
print

دیدگاه تان را بنویسید