وزارت ارشاد از راه‌اندازی سامانه حمایت از کپی رایت با بلاک چین خبر دادReviewed by گروه خبری on Aug 14Rating: 5.0

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی سامانه‌ای برای حمایت از کپی رایت با استفاده از فناوری بلاک چین، توسط این مرکز خبر داد.

سید مرتضی موسویان در دومین رویداد کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر با تشریح روند فعالیت های انجام گرفته در این حوزه، اظهار داشت:

هم اکنون چند نماد در فضای مجازی وجود دارد که با عنوان اعتباربخشی به کسب و کارهای فعال در فضای مجازی ایجاد شده و مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است که در جلسات این مرکز با وزارت اقتصاد و امور دارایی مقرر شده همه این نمادها در یک نماد تجمیع شوند.

وی در پاسخ به  سؤال استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر در خصوص وضعیت بیمه و مالیات کسب و کارهای نوپا، گفت:

تفاهم نامه‌ای در خصوص مالیات کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال در سال ۱۳۹۳ بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد و امور دارایی منعقد شده که بر اساس مفاد آن، مؤسسات دارای مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال معاف از مالیات هستند.

وزارت ارشاد از راه‌اندازی سامانه حمایت از کپی رایت با بلاک چین خبر داد

سید مرتضی موسویان

موسویان اضافه کرد:

چنانچه برخی مؤسسات در این زمینه دچار مشکل باشند می‌توانند به امور حقوقی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مراجعه تا مشکل آن‌ها رفع شود.

مشاور وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مشمول بند «ل ماده ۱۳۲ قانون» شناخته شده‌اند، افزود:

کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال می‌توانند در منزل به فعالیت بپردازند و نیاز به داشتن دفتر مستقل ندارند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه از انعقاد قراردادی با شبکه دو سیما برای معرفی استارتاپ‌های فرهنگی دیجیتال نیز خبرداد و اظهار داشت:

تارگرد عنوان برنامه‌ای است که در ۲۰ قسمت به زودی از شبکه دو سیما پخش می‌شود که بخشی از آن به معرفی استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دارد.

 تاکید بر اصلاح قوانین قدیمی کسب و کار

در ادامه این نشست نیز مشاور ارشد وزیر ارشاد گفت:

حداکثر تا یک ماه آینده، آیین نامه‌های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای نوپا ابلاغ می‌شود که رانت شکن است و باعث حذف برخی مجوزهای فعلی خواهد شد.

حسین انتظامی، توجه به «مدیریت رگولاتوری» را در دوره جدید مورد تاکید قرار داد و افزود:

باید مشارکت بخش خصوصی را در این مسیر برای مدیریت، افزایش دهیم از این رو برای تحقق این مهم نیاز است قوانینی که حداقل متعلق به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است و تعریفی از کسب و کارهای جدید ندارد را اصلاح کنیم.

وزارت ارشاد از راه‌اندازی سامانه حمایت از کپی رایت با بلاک چین خبر داد

در ابتدای این جلسه نمایندگان استارتاپ‌های برتر حوزه فرهنگ و هنر به بیان مسائل و گلایه های خویش پرداختند؛ آن‌ها رعایت نکردن کپی رایت، وجود برخی رانتها در صدور مجوز و اخذ مالیات از کسب و کارهای نو فرهنگی را مهمترین آسیب‌های این کسب و کارها عنوان کردند.

در این جلسه مقرر شد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان استارتاپ‌ها و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل این مشکلات تشکیل شود.

دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر با حضور عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صاحبان ۳۰ استارتاپ برتر حوزه فرهنگ و هنر توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون در سالن اجتماعات وزارت ارشاد برگزار شد.

همچنین بخوانید: استارتاپ‌هایی که با بلاک چین اینترنت نوینی را برای ما می‌سازند

print

دیدگاه تان را بنویسید