بررسی ETF پیشنهادی برای بیت کوین; طرحی که نمی‌توانند رد کنند !Reviewed by نیما ملک پور on Aug 8Rating: 5.0

آیا بالاخره پیشنهاد ETF شما را قبول می‌کنند؟

گیبور گورباکس (Gabor Gurbacs) سکاندار سیاست‌‌های دارایی‌ دیجیتال در شرکت مالی آمریکایی وَن‌اِک (VanEck) که اخیرا به دلیل پیشنهاد ETF برای بیت کوین مورد توجه قرار گرفته، اظهار داشت که کاش واقعا جواب این سوال را می‌دانست.

با اینکه شرکت‌های مالی مختلفی برای ETF بیت کوین درخواست مجوز صادر کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد طرح پیشنهادی ون‌اِک بیشترین شانس را برای پذیرفته شدن به عنوان صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) دارا باشد.

در این حین همه چشم‌ها به SEC برای تایید شدن یا نشدن این درخواست‌ها دوخته شده است. همچنین اعلام نظر درباره این ETF که قرار بود ۱۰ آگوست ۲۰۱۸ انجام شود، تا ماه سپتامبر به تاخیر افتاد.

با این حال آقای گورباکس درباره اینکه در ماه‌های آتی چه انتظاری باید از SEC داشته باشد، نگران است.

بررسی ETF پیشنهادی برای بیت کوین; طرحی که نمی‌توانند رد کنند !

گیبر گورباکس (Gaber Gurbacs)

هنگامی که از او درباره نتیجه این طرح پیشنهادی سوال شد، او پاسخ داد:

متاسفانه، من پاسخ این سوال را نمی‌دانم. چیزی که می‌‌دانم این است که ما در این طرح پیشنهادی به مشکلات ساختاری این بازار اشاره کردیم و برای قانون‌گذاران فرصت خوبی است که بیت کوین را تحت چارچوب قوانین آورده و از سرمایه‌گذاران محافظت کنند.

با این حال در صورتی که با این طرح پیشنهادی موافقت نشود، دلیل آن صرفا کامل نبودن این طرح نبوده است.

آغاز کار بر روی این طرح پیشنهادی به سه سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان، سالید‌‌ ایکس (SolidX) یک شرکت فناوری مالی واقع در شهر نیویورک بود که بر روی پیشنهاد ETF بیت کوین کار می‌کرد.

با همکاری دو شرکت سالید ایکس و ون‌اِک در اوایل ژوئن، دیدگاه‌های مختلفی درباره احتمال موافقت SEC با این طرح پیشنهادی مطرح شد. نکته جالب این است که تنها سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال در حال تلاش برای برجسته کردن این موضوع نیستند، بلکه اقتصاددانان، مدیران عامل، تحلیل‌گران مالی و حتی یکی از اعضای SEC به این امر کمک کردند.

چرا این طرح پیشنهادی با بقیه فرق دارد؟

بررسی ETF پیشنهادی برای بیت کوین; طرحی که نمی‌توانند رد کنند !

چیزی که طرح پیشنهادی مشترک ون‌اِک و سالید ایکس را از بقیه متمایز می‌کند، چیست؟ مثلا چرا این طرح را نباید همانند پیشنهاد ETF برادران وینکلوس در نظر گرفت که در هفته‌های اخیر خبر رد شدن دوباره طرح پیشنهادی آن‌ها در صدر اخبار بود؟

همانطور که آقای گورباکس این طرح پیشنهادی را «یک محصول تضمین شده» خوانده، برای ضمانت سهام صندوق قابل معامله بیت کوین در صورت «دزدی و هک شدن به هر دلیلی» سرمایه‌ تضمینی وجود خواهد داشت.

هرچند از نظر فیل باک (Phil Bak) که از مدیران سابق بازار بورس نیویورک و مدیرعامل فعلی اکسپوننشیال ای‌تی‌اف (Exponential ETFs) است، این مورد نمی‌تواند به عنوان نقطه قوت این طرح پیشنهادی ETF قلمداد شود.

در این صورت شاید پیشنهاد تضمین سرمایه در طرح پیشنهادی ون‌اِک و سالید ایکس موثر واقع شود اما منجر به ایجاد سوالات بیشتر خواهد شد، چرا که SEC درباره صحت ادعای ضمانت سرمایه در هر شرایطی، همیشه تردید داشته است.

اما راه‌حل ظریفی که در این طرح پیشنهادی گنجانده شده و از نظر آقای باک بی‌نظیر و مبتکرانه است، طراحی این پیشنهاد به نحوی است که سرمایه‌گذاران غیرمجاز را حذف کرده است.

بررسی ETF پیشنهادی برای بیت کوین; طرحی که نمی‌توانند رد کنند !

فیل باک (Phil Bak)

فیل باک در این باره توضیح داد:

هنگامی که یک صندوق سرمایه جدید راه‌اندازی می‌کنید، شما بصورت قراردادی می‌توانید ارزش خالص دارایی اولیه و قیمت معاملاتی اولیه را به طور مثال ۲۰ دلار یا ۲۵ دلار و یا قیمتی در این محدوده انتخاب کنید. چیزی که آن‌ها اعلام کرده‌اند این است که ارزش هر سهم ۲۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است که به معنی این است که هر سرمایه‌گذار پیش پا افتاده‌ای نمی‌تواند یک سهم بخرد. یعنی حداقل سرمایه‌ای که برای خرید از صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین باید داشته باشید، ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. پس با وجود این کسی که بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار برای هر سهم بخواهد سرمایه‌گذاری کند، عملا یک سرمایه‌گذار معتبر شناخته می‌شود.

آقای گورباکس هم با این تفسیر کاملا موافق بود.

او در مصاحبه هفته پیش ‌با کوین‌دسک اعلام کرد که این طرح پیشنهادی بصورت «نهاد محور» بوده است.

همچنین گیبور گورباکس در این باره گفت:

امروز، ۹۰-۹۵ درصد معاملات بصورت خرده فروشی انجام می‌شود و موسسات مختلف به دنبال راهی برای ورود به این بازار هستند، پس ما یک صندوق مورد معامله فیزیکی درخور برای این موسسات ارائه کردیم.

بقیه افراد مانند اریک بالکوناس که یک تحلیل‌گر ارشد ETF در بلومبرگ است، نیز طرح پیشنهادی این ETF را به عنوان راهی روشن برای آینده محصولات ارز دیجیتال می‌دانند.

آقای بالکوناس طرح پیشنهادی نهاد محور ون‌اِک و سالید ایکس را «پلی بین نپذیرفتن و پذیرفتن یک قانون‌گذاری واقعی برای اولین بار در صندوق قابل معامله بیت کوین با قیمتی که معقول به نظر می‌رسد» عنوان کرد. همچنین او اضافه کرد که پذیرش این صندوق قابل معامله در بورس برای بیت کوین به عنوان یک قدم اولیه برای پذیرش یک ETF قدرتمند در آینده خواهد بود.

راه زیادی در پیش است

بررسی ETF پیشنهادی برای بیت کوین; طرحی که نمی‌توانند رد کنند !

اگر صحبت از مزیت‌های این ETF را کنار بگذاریم، باید منتظر تایید SEC در این باره باشیم.

با وجود برتری واضح این ETF، بالکوناس احتمال کمی را برای چراغ سبز نشان دادن SEC در سال جاری میلادی برای طرح پیشنهادی ون‌اِک و سالید ایکس عنوان کرد.

برای اینکه مسئله بیشتر روشن شود، این طرح پیشنهادی در مرحله‌ای قرار دارد که ETF های قبلی هم آن را سپری کرده‌اند. در این مرحله صرافی که همکاری خواهد کرد، (در این مورد صرافی Cboe BZX می‌باشد) باید قوانین خود را مطابق با قوانین SEC تغییر دهد تا در لیست صرافی‌هایی که دادرسی خواهد شد، قرار گیرد.

طبق نظر آقای باک حتی در صورت پذیرفته شدن این ETF، شرکت‌هایی که با این صندوق قابل معامله در بورس همکاری خواهند کرد باید از بخش شرکت‌های مالی (Division of Corporate Finance) کمیسیون بورس و اوراق بهادار تاییدیه بگیرند.
ایشان در این باره اضافه کرد:

هنوز تعداد زیادی مجوز برای این کار مورد نیاز خواهد بود

با این حال به نظر می‌رسد که یک «تایید حتمی» در این مورد نامحتمل باشد. همچنین آقای باک در این باره تاکید کرد که SEC این اختیار را دارد که تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به تاخیر بیاندازد، چیزی که درباره ETFهای قبلی در روزهای اخیر شاهد بودیم.

همچنین بخوانید: چرا SEC تا به حال دو بار از پذیرش ETF برای بیت کوین خودداری کرده است؟

با وجود درخشش طرح پیشنهادی ون‌اِک و سالید ایکس و تفاسیر مثبت در این باره، این طرح پیشنهادی هنوز در مراحل اولیه ثبت نام قرار دارد. همچنین از نظر آقای گورباکس، موضوعات مرتبط که از جمله آن به «حمایت از مشتری، قیمت و تصدیق آن، نقدینگی و مسائل مطرح شده دیگر» می‌توان اشاره کرد، دلیلی بر ورود یک ETF قانون‌گذاری شده به آمریکا نیست.

آقای گورباکس در این باره گفت:

چیزی که بیشتر مردم شاید فکرش را نکنند این است که یک فرایند رسمی برای این کار وجود دارد که برای قانون‌گذاری در هر مورد آن را زیر و رو می‌کنند. شاید آن‌ها بخواهند درباره یک موضوع خاص مثلا قیمت‌گذاری بررسی‌های لازم را انجام دهند و جهت این کار با ما تماس می‌گیرند تا فهرستی که تهیه شده بررسی شود.

او همچنین افزود:

به نظرم همه کاری که لازم بود را ما انجام داده‌ایم و کار نهایی به اندازه کافی خوب بوده است اما کسی جز SEC زمان نهایی برای اعلام نظر درباره این ETF را نمی‌داند.

 

منبع: coindesk
print

دیدگاه تان را بنویسید